Hei!
På montørmøte hjå det lokale eltilsynet blei det gått gjennom statestikkar for avvik som blei funne på kontrollane deira på bolig.
Manglande jording på jorda stikk var var avviket dei fann mest av, og representanten frå DLE var oppriktig undrande til kvifor stikkontaktene "mista" jording over tid.
Det kom jo ganske eintydig frå montørane i salen at dette i dei aller fleste tilfeller dreiar seg om ufaglærte som har montert opp nye kontakter.
Representanten frå DLE verka ovveraska over svaret, men kunne då fortelle at deira kontrollørar ikkje hadde myndigheit til å kontrollere etter FEK og difor ikkje skrive avvik på arbeid som tydeleg var utført av ufaglært. Stemmer dette? Har ikkje DLE myndigheit til å skrive avvik på arbeid som heilt tydeleg er utført av ufaglært?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Jo, DLE kan skrive avvik relatert til FEK. Bakgrunnen for at FEK kom sommeren 2013 var nettopp for å gi DLE muligheten til å skrive avvik relatert til mangel på fast ansettelse (§ 5 med veiledning), da DLE ikke kan skrive avvik hjemlet i Arbeidsmiljøloven.
Det DLE ikke kan skrive er derimot avvik med begrunnelsen "ikke fagmessig utført", da ingen paragrafer i FEL begrunner et slikt avvik. Vanligvis vil nok DLE i slike tilfeller beskrive de aktuelle avvikene med FEL, samt avslutte med en formulering om at installasjonen/relevante deler av installasjonen må gås over av registrert elektrovirksomhet, og alle feil/avvik med FEL må rettes opp.
Ytterligere spørsmål om dette bør rettes til DLE, som kan svare for egen praksis.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.