Hei,Ved montering av dobbelt tilknytning-skap er det normalt å kun benytte seg av 1 stikkledning som forsyner begge målerne i skapet. dette er ofte praktisert da eier av anleggene skal være samme.Men noen prøver seg på dobbel tilknytning-skap med 2 stikkledninger, nettselskaper godkjenner ikke denne løsningen ofte på grunn av sikkerhet ved at det er 2 separate spenningskilder i dette skapet.Finnes det noe skriv på elsikkerheten her ved benyttelse av flere spenningskilder inn i samme forsynings-skap, tilknytning-skap eller andre typer fordelinger?For meg virker dette ganske åpenbart hvorfor vi normalt ikke praktiserer slike løsninger men hadde vært fint å hatt dette svart på hvitt for referanse og dokumentasjon.Takker for svar på forhånd
Mvh
Les mer.
NEK 399 viser bl.a. til NEK 400 og NEK 439 som normative referanser.
Jeg kan ikke se at hverken NEK 399 eller NEK 439 omhandler flere hovedkurser til en tavle/et skap.
I NEK 400 står det derimot følgende i avsnitt 810.514.104 Tavler som forsynes fra mer enn en hovedkurs: Når en tavle forsynes fra mer enn én hovedkurs, skal dette være tydelig og holdbart merket på tavlen.
Jeg kjenner ikke til at dette temaet er omtalt i Elsikkerhet, og heller ikke i FAQ til NEK 399, på NEK sin nettside.
Min vurdering er; det vil være helt opp til den enkelte netteier å avgjøre om en løsning med to stikkledninger, til dobbelt TKS, er akseptabel.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.