Hei,
Ser i 411.3.3 Spesifikke krav til tilleggsbeskyttelse at det står:
Stikkontakter med merkestrøm 20A eller mindre som er:
- beregnet til allmenn bruk av ikke sakkyndige.
Stemmer dette overens med definisjonen av allmenn bruk:
Eksempler på utstyr beregnet til allmenn bruk av ikke-sakkyndige:
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hva spør du om?
Allmenn bruk er, etter min vurdering, områder hvor hvem som helst kan koble til hva som helst til en stikkontakt.
Hva spør du om?
Allmenn bruk er, etter min vurdering, områder hvor hvem som helst kan koble til hva som helst til en stikkontakt.
Vi ønsker en presisering av den nøyaktige definisjonen av begrepet "allmenn bruk" i henhold til NEK 400.
Bakgrunnen for spørsmålet er at det i 2022 ble installert flere jordfeilautomater med 100mA utløsestrøm i et kontorlokale. Disse jordfeilautomatene forsyner stikkontakter som benyttes av de ansatte i kontorene.
Er dette i samsvar med kravene i NEK 400 for installasjoner beregnet til allmenn bruk, eller vil en slik løsning være i strid med regelverket, uavhengig av eventuelle andre tiltak som er iverksatt?
Min forståelse er at kontorer ikke er å regne som allmenn bruk, men dette må du avklare med tilsynsmyndighet (DLE og/eller DSB). Det hjelper lite å referere til Hans Olav. :-)
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.