Hei
En tommelfinger-regel sier at man ikke bør prosjektere med at en kurs belastes med mer enn 80% av kurssikringen. Vet faktisk ikke helt hvor jeg har dette fra, men syns det er en fornuftig tilnærming.
Vi er forsåvidt kommet dit at man ikke monterer schuko til elbil lengre, men hva når man trekker en tilførsel til en ladestasjon på f.eks 16A eller til og med 32A. Det vil normalt være tilstrekkelig med henholdsvis 2,5mm og 6mm tverrsnitt på kabelen, men belastningen på en elbil vil i mange tilfeller være i mange timer, mens andre forbrukere er mye mildere mot den elektriske installasjonen. Er det fornuftig å tenke litt tilsvarende 80%-regelen, at vi dimensjonerer et anlegg som ikke kontinuerlig vil tynes til maks?
Noen tanker?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske forsyningsanlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.