Spørsmål om NEK 700:2021 og Bolignormens krav til kapasitet i sikringsskap

Spurt ${formatDate(1734347940)} av Ruben Kristiansen | Siste svar ${formatDate(latestComment().postDate.timestamp)} av ${latestComment().author.name}

Ruben Kristiansen

Subscribed
Subscribe

Hei,

Jeg har noen spørsmål knyttet til kravene i NEK 700:2021 og bolignormen, spesielt med tanke på krav til ledig kapasitet i sikringsskap og svakstrømsinstallasjoner.

1. NEK 700:2021 - Doble nettverksuttak og ledig kapasitet i svakstrømsdelen
    Jeg har forstått det slik at NEK 700:2021 stiller krav om at det skal monteres:
    • Minst to doble nettverksuttak i stue/oppholdsrom.
    • Minst ett dobbelt nettverksuttak i hvert soverom.
    • Minst ett dobbelt nettverksuttak i hjemmekontor eller annet rom som kan fungere som kontor.
    • Anbefalt: Ett dobbelt nettverksuttak på kjøkkenet for smarte enheter.

I tillegg stiller NEK 700:2021 krav om at svakstrømsdelen av sikringsskapet skal ha minst 20 % ledig kapasitet for fremtidige utvidelser.
    I mitt tilfelle har jeg fått installert et kombiskap der sterkstrøm er plassert øverst og svakstrøm nederst. Nettverksuttakene som er montert i boligen er enkle, og jeg opplever at det allerede er fullt i svakstrømsdelen. Gateway til smarthusstyring er til og med limt/tapet fast til en switch, da det ikke er plass til alt utstyret.

Mine spørsmål er som følger:

• Er det korrekt at kravene i NEK 700:2021 stiller krav om doble nettverksuttak i de nevnte rommene, og at enkle uttak derfor ikke tilfredsstiller normen?
    • Er det også korrekt at svakstrømsdelen i sikringsskapet må ha minst 20 % ledig kapasitet for fremtidige utvidelser, og at et skap som allerede er fullt, ikke oppfyller normen?
    • Er det eierens ansvar å skaffe og installere switcher slik at alle nettverksuttak blir operative, eller er det elektrikeren eller nettleverandøren (for eksempel Lyse) som har ansvaret for dette?
  2. Bolignormen - 30 % ledig kapasitet i sikringsskap
    Jeg har en bolig med to separate boenheter (hoveddel og leilighet). Hoveddelen har sitt eget sikringsskap, og leiligheten har et separat sikringsskap. Elektrofirmaet hevder at bolignormens krav om 30 % ledig kapasitet for fremtidige utvidelser er oppfylt fordi det finnes to sikringsskap totalt, samt TKS-skap ute for begge boenhetene.

Min tolkning av normen er imidlertid at hvert sikringsskap i en bolig med flere boenheter må ha minst 30 % ledig kapasitet. TKS-skapene ute kan ikke regnes som en del av kapasiteten til sikringsskapene innendørs. I tillegg mener jeg at en eventuell fremtidig bod ikke kan tas med i regnestykket, ettersom den ikke var ferdigstilt ved overtakelse av boligen.

Mine spørsmål her er:

• Er det korrekt at bolignormen krever 30 % ledig kapasitet i hvert sikringsskap, og at kapasiteten ikke kan summeres mellom sikringsskapene i flere boenheter?
    • Kan TKS-skapene utendørs, eller en fremtidig bod som ennå ikke er bygget, regnes som en del av denne kapasiteten?

Jeg setter stor pris på om dere kan dele deres faglige vurdering og kommentarer til disse spørsmålene, da det vil bidra til bedre forståelse av kravene i NEK 700 og bolignormen.

På forhånd takk!

Vennlig hilsen,

Ruben Møller Kristiansen

Helpful answer marked by forum leader Løst
Svar
  • Rediger
  • Slett
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske forsyningsanlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (${ thread.comments.length })

${comment.author.name}

Forumleder
Postet ${formatDate(comment.postDate.timestamp)}
Instructor contact card
Bra svar markert av forumleder Bra svar
Svar
  • Rediger
  • Fjern
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Denne kommentaren er fjernet.

Edit your answer

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Forumbrukere vil ikke se navnet og bildet ditt. Forumledere vil fortsatt se kontodetaljene dine.
Poster som:
${form.anon ? form.name : currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName}
Du mottar opp til en e-post om dagen når det skjer noe i tråden.

Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.

Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.