Hei.
Vi har kommet over en litt spesiell problemstilling.
Det er montert et Zaptec ladeanlegg på 230V IT med 3-faser. Dette fungerer greit for de aller fleste bilister i garasjeanlegget. Det har nå kommet inn en Renault Zoe som krever TN-nett.
Siden man ikke kan registrere 1 TN lader i anlegget som ellers er IT nett er følgende forslag blitt drøftet.
Fra infrastruktur kobles Zaptec lader. Fra stikkontakt på Zaptec lader tilkobles en 230V IT / 230V TN transformator. Fra transformator til plugg for lader slik at lokalt TN nett lages. Signalkabler i pluggen kobles direkte fra plugg etter trafo til lader slik at disse vil omgå transformator.
Er det noen som har noen innvendinger på risikoen ved et slikt oppsett? Vi vil montere sikring etter trafo for å ivareta personsikkerhet, samt før trafo for å ivareta trafo.
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske forsyningsanlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.