Har en utfordring med innkapslede høyspent-motorer, -generatorer og -trafoer på båt.
Disse er bygd slik at man må skru løst og løfte bort et deksel før man kommer inn til anleggsdelene. Avstanden fra lokkene til anleggsdeler er mindre enn risikoavstand (6,6 kV: 40 cm)
Litt om bakgrunnen:
Ref FSE skal man ved arbeid på frakoblet anlegg 1) frakoble og sikre, og 2) spenningsprøve og jorde anlegget.
Jording kan som kjent utføres som enten arbeidsjording eller endepunktsjord og markeringsjord.
Frem til anlegget er jordet på arbeidsstedet skal det betraktes som spenningsførende, og arbeid innenfor sikkerhetsavstanden på spenningsatt anlegg regnes som AUS-arbeid.
Vi har mulighet til å koble ut i høyspent-tavle, legge på endepunktsjord i anlegget, og må i tillegg etablere markeringsjording på anleggsstedet.
Selve knipa:
I det vi løsner lokket på komponenten og dermed fjerner avskjermingen er vi innenfor sikkerhetsavstanden og utfører i følge FSE AUS-arbeid.
Mulig løsning:
I deres FSE-kurs for e-verk blir det nevnt at det finnes tenger man kan klype over kabler som går inn i motorer for å sikkert spenningsteste slik at man kan betrakte anlegget som frakoblet.
Kan noen lenke til en eller flere slike? Hvilken norm er det eventuelt som definerer sikker spenningstesting?
Har dere eventuelt andre løsningsforslag?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske forsyningsanlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.