EL6039 Maritime Elektriske Anlegg Eksamen

Spurt ${formatDate(1441880392)} av Toggj | Siste svar ${formatDate(latestComment().postDate.timestamp)} av ${latestComment().author.name}

Toggj

Subscribed
Subscribe

Hei,

Jeg har tenkt til å melde meg opp til "skipselektrisk modul" eksamen i november. I den forbindelse har jeg sett på tidligere eksamensoppgaver, men det er litt frustrerende at jeg ikke har noen fasit å kunne sjekke svarene mine opp mot.

Derfor lurte jeg på om det er noen flinke folk her inne som hadde orket å kontrollsjekket svarene mine på denne oppgaven? Det hadde vert til stor hjelp! på forhånd takk! :)

Oppgave 1?M/S Fariwell? har fire generatorer med disse merkedataene:Shaftgenerator SHG: 2500 kVA, 450 V, 60 Hz og cos? =0,8G1: 1500 kVA, 450 V, 60 Hz og cos? =0,8G2 og G3: 1180 kVA, 450 V, 60 Hz og cos? =0,8

Under operasjon med ROV-ubåtene er skipet i ?Dynamisk Posisj.Drift?, og alledieselaggregatene ligger inne. Den totale belastningen er først 2550 kW, reaktiv belastning1750 kVAr. Ved belastningskontroll av aggregat og tavle skal du beregne:a) totalstrøm og effektfaktor ut fra tavlab) aktiv og reaktiv effekt som hver generator skal levere ved denne belastningenc) strømmen fra den største generatorenDeretter er bare de to minste generatorene lagt inn manuelt på tavla. Tavleinstrumentene forG2 og G3 viser at disse deler belastningen litt ulikt. Du skal derfor gjøre en nybelastningskontroll med G2 og G3 innkoblet hver for seg. Ved vekselvis null last (tomgang) oghele lasten, leser du av disse frekvensene:1. G2 sin tomgangsfrekvens er 61 Hz, og G2 belastet med 650 kW har 59 Hz.2. G3 sin tomgangsfrekvens er 61 Hz, og G3 belastet med 650 kW har 59,5 Hz.d) Hvor mye kan G2 og G3 samlet belastes med nåværende droop-instilling?e) Vurder om generatorinstillingene er OK i forhold til forskrifter og NEK 410.

Svar som jeg fikk er som følger:

a: Effektfaktor=0.895 tilsvarer en vinkel på 26.52 grader. Totalstrøm=3,65kA

b: Aktiv effekt fordeling: G1=601,4kW G2=473,1kW G3=473,1kW SHG=1002,35kW Reaktiv effekt fordeling: G1=412,7kVAr G2=324,7kVAr G3=324,7kVAr SHG=687,9kVAr

c: Strømmen fra den største generatoren: 2,93kA

d: Samlet belastning for G2:944kW G3:714kW Totalt:1658kW

e: I forhold til krav i nek så er det tilatt med en speed drop på maksimalt 5%. i henhld til mine beregninger så har generatorene en droop på: G2: 3,38% G3: 2,52%

Det er altså innen for kravet, men det er heller ikke optimalt at vi har en slik drop differanse. de kan da oppstå problemer med at generator vernene går ut på overlast/retur effekt.

Helpful answer marked by forum leader Løst
Svar
  • Rediger
  • Slett
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Svar (${ thread.comments.length })

${comment.author.name}

Forumleder
Postet ${formatDate(comment.postDate.timestamp)}
Instructor contact card
Bra svar markert av forumleder Bra svar
Svar
  • Rediger
  • Fjern
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Denne kommentaren er fjernet.

Edit your answer

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Forumbrukere vil ikke se navnet og bildet ditt. Forumledere vil fortsatt se kontodetaljene dine.
Poster som:
${form.anon ? form.name : currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName}
Du mottar opp til en e-post om dagen når det skjer noe i tråden.

Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.

Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.