Kabel terminering og farge, IS og NON-IS, IEC 60079-14 V.S IEC 61892-7

Spurt ${formatDate(1424949780)} av H | Siste svar ${formatDate(latestComment().postDate.timestamp)} av ${latestComment().author.name}

H

Subscribed
Subscribe
Hei,

1. En eksisterende multicore kabel offshore som tidligere ble benyttet for egensikre kretser skal nå benyttes for NON-IS kretser (hele kabel). Den er terminert i Marshalling kabinett der det er det idag kun er egensikre kretser, og vi ønsker ikke å flytte den (kabel lengde, etc). Iht. IEC 60079-14,12.2.3 kan eg ha denne kabelen terminert i dette kabinett så lenge eg oppfyller kravene om avstand mellom IS/NON-IS kretser(50mm). Kabel screen vil bli flyttet fra IS til IE jord, og rekkeklemmer vil bli byttet ut fra farge blå til brun. Men for offshore er det IEC 61892-7 som er gjeldende og ikke IEC 60079-14 (land anlegg)? IEC 61892-7 sier ikke noe om dette med terminering av egensikre kretser og avstand mellom IS/NON-IS. Så mitt spørsmål er, kan eg benytte IEC 60079-14,kapittel 12.2.3, som begrunnelse for løsning beskrevet over?

2. Multicore kabel beskrevet har i tillegg farge blå som benyttes for å identifisere egensikre kretser. Når kabel nå skal benyttes for NON-IS kretser, burde den ha farge grå. Men å skifte ut denne kabel er noe vi ønsker å unngå, men istedenfor merke den med «grå». IEC 60079-14, 12.2.2.6 sier at vist man benytter blå kabel til IS kretser skal slike kabler ikke benyttes til andre kretser - men denne normen gjelder jo ikke offhore. Har ikke funnet noe angående dette i IEC 61892-7. Så mitt spørsmål er, kan eg gjenbruke denne blå kabel for NON-IS kretser og merke den med grå krympestrømpe? Kabel bør/må merkes ved hver gjennomføring, er dette noe krav om dette?

Takker for all hjelp.

Mvh.
Håvard
Helpful answer marked by forum leader Løst
Svar
  • Rediger
  • Slett
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Svar (${ thread.comments.length })

${comment.author.name}

Forumleder
Postet ${formatDate(comment.postDate.timestamp)}
Instructor contact card
Bra svar markert av forumleder Bra svar
Svar
  • Rediger
  • Fjern
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Denne kommentaren er fjernet.

Edit your answer

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Forumbrukere vil ikke se navnet og bildet ditt. Forumledere vil fortsatt se kontodetaljene dine.
Poster som:
${form.anon ? form.name : currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName}
Du mottar opp til en e-post om dagen når det skjer noe i tråden.

Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.

Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.