Hei,
Jeg jobber på NIS registrert fartøy. Har et spørsmål angående krav til vernetøy, spesielt med tanke på verneskoene vi har ombord.
Vi har to alternativer å velge mellom:
Alternativ 1:
Scandia "ScanNero"
Iht:
– EN ISO 20344:2011
- EN ISO 20345:2011 S3 SRC
- IEC 61340-5-1:2016 ESD
Alternativ 2:
Scandia "ScanSandal"
iht:
- EN ISO 20344:2011
- EN ISO 20345:2011 Category S1-P-SRC
Sånn jeg har forstått det er begge disse skoene ESD-beskyttet, med ikke elektrisk isolerende iht. NEK EN 50321:1999
Ombord har vi hovedtavle på 6,6KV som vi regelmessing betjener bryterne i forbindelse med isolasjonstest og vedlikehold av generator, framdriftsmotor, konverter osv.
Ellers er det 690V, 440V, 220V vi jobber mest med i det daglige. Som regel med spenning av, men under feilsøking hender det at skap ol. er spenningsatt.
Mitt spørsmål er da om vi egentlig skulle hatt vernesko som er isolerende iht. til 50321:1999, eller om de skoene vi har er gode nok.
Isolerende matter har vi plassert foran alt av automasjonsskap, men mye utstyr i byssa går på 440V, hvor det ofte er vått, og ingen matter.
Hva tenker dere? Har vi behov for andre vernesko, enn de vi har?
Takk for svar.
Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.