Hei,
Virker som forskjellige personer har vidt forskjellige meninger om hva en Z-015 mottaskontroll på kystbase skal innebære. Ute på rigg tror noen at denne kontrollen innebærer fullstending gjennomgang og funksjonstest av utstyr. Praksisen vår har vært at en elektrofagmann tar visuell kontroll (ikke detaljert med åpning av kapslinger med mindre man har mistanke om feil), sjekk av hook-up(kabler til rigg, støpsel, tilkoblinger osv.) og sjekk av dokumentasjon(vedlikehold er utført, PSV testet, løftesert., ATEX-sert., rask sjekk av tegninger osv.).
Hva er egentlig riktig? Hvem sitter med ansvaret dersom utstyret ikke virker eller har en skjult innkapslet feil? Kan man sende ut utstyret selv om det har en feil, men at feilen ikke er ment å være kritisk? F.eks. dokumentasjonsfeil eller EX-feil som man ville laget notifikasjon på men ikke anbefalt umiddelbar utkobling.
Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.