Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
dette er en 6kv motor, vi måler kabel og motor i ett fra tavlerom,
5000V 10min
vi har historikk fra tidligere PI tester:
2012: PI 3,08
2016: PI 2,56
2020: PI 2,09
er dette ett sikkert tegn på at isolasjon begynner å bli dårlig? kan vi forvente havari?
meggerresultatene er fine 4,25Gohm 1min 5000V
Hei
Skal alt midlertidig utstyr som har ATEX produkter montert, være ATEX merket som et sammensatt produkt ?
F.eks en Lager kontainer som kun har et lys, bryter og koblingsboks inn montert, skal det da settes ATEX merking på selve kontaineren ?
Og hvordan skal det eventuelt merkes ? Jeg har sett at det merkes på forskjellige måter, noen bruker både ATEX og normkoden Eks. Ex II 2 G EX db eb IIC T4 GB
Andre bruker kun ATEX koden eks. EX II G T4 GB, noe jeg mener er det mest korrekte.
Bruker av utstyret får den informasjonen de har behov for ved å lese ATEX koden, de har ikke behov for å vite alle kombinasjoner av norm koder som er montert på utstyr.
Hei.
Når man skal prosjektere ein innstallasjon ombord på skip. Skal man da bruke NEK400 for å berekne og koordinere kurser eller er det eigne berekninger i NEK410?
Kan man evt bruke kabelverdier fra NEK 400 eller må det velges fra NEK410
NEK 410 ELEKTRISKE INSTALLASJONER OM BORD I SKIP OG FARTØYER
NEK 400 omhandler prosjektering og utførelse av elektrisk lavspenningsinstallasjoner
Hei.
Tidligere var det etter hva jeg forstår ett krav til at man ikke kunne benytte "through gland på kapslinger med volum over 2dm3. Men i nyere normer kan jeg ikke se at dette kravet lenger eksisterer, stemmer dette?
Hvis ikke, hva er i tilfelle det nye kravet?
På forhånd takk for hjelpen!
Hei.
For endel år siden var jeg på Høyspentkurs for maskinoffiserer og deretter årlig gjennomført FSE Lav- og høyspenning, men nå er jeg satt opp på FSE lavspenning av arbeidsgiver.
Jeg er klar over at det er gjort endringer i regelverk, men det føles ikke helt rett at man har gjort et høyspentkurs for deretter å følge sikkerhet og forskrift på lavspent. Vi har en 4,4kV tavle ombord, så da hadde jeg heller ville holde meg oppdatert med høyspenning i tillegg til lavspent.
Jeg er den eneste i maskinbesetningen som har høyspenningskurs per i dag på vårt skift.
Hva er minimum Luftavstand og krypestrømavstand mellom + og - i en 1000V DC installasjon og internt i et DC/AC drive kabinett?
Når gjelder kravene i Z-015, ser at Z-015 gjelder for faste og flyttbare innretninger, men gjelder kravet mens innretningen er i byggefase eller gjelder kravene i produksjonsfase, evt første gang det tas ombord hydrokarboner.Vi er i byggefase offshore, og har vært det i 2 år, ledelsen hevder at kravene i Z-015 ikke gjelder fordi vi er "kald plattform".Det virker ulogisk, jeg kan skjønne at de krav som gjelder Ex og HC ikke er relevante når plattformen er kald, men Z-015 omfatter mye mere enn bare Ex krav.Krav til PA og Telefon i midlertidige kontor kontainere må da gjelde, samt krav til ventilasjon og arbeidforhold.Krav om at brann og røyk deteksjon i midlertidige kontainere kobles til kontrollrom på installasjonen må da være like relevant for en kald plattform som for en varm plattform, selv om storulykkespotensialet ikke er tilstede så kan det være fare for liv og helse om slik oppkobling ikke er utført.
Hva tenker dere, når gjelder Z-015? Er det beskrevet begrensninger eller vilkår for gyldighetsområde noe sted
God dag, jeg har et spørsmål angående dieselelektrisk fremdriftsanlegg på skip 690VAC nettspenning. Vi har om bord frekvensstyrte elektromotorer til hoved fremdrift. Disse er av type ABB og på 690VAC. Mitt spørsmål er hvorfor det ut fra frekvensomformerne til elektromotor er benyttet 3kV høyspent kabler når det er 690VAC. Tilførsels kabel inn på frekvensomformerenerne er vanlig lavspent skipskabler.
Vi er en utstyrsprodusent som lager kundetilpasset løsninger og tavler til subsea/offshore installasjoner.
Aktivitetsforskriften §21 sier at: «Den ansvarlige skal sikre at personellet til enhver tid har den kompetansen som er nødvendig for å kunne utføre aktivitetene i henhold til helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen.»
Vi som bygger og tester det elektriske utstyret har alle fagbrev innen elektrofag, men vi har forskjellige utdanningsløp. Vi gjør de samme arbeidsoppgavene og vi er utdannet: Automatiker, telekommunikasjonsmontør, elektriker, maritim elektriker og avionikker. Spenningen vi arbeider med varierer alt fra 5 VDC opp til 1000 VAC.
Hvor finner jeg hvilke kvalifikasjoner mitt fagbrev gir og hvilke restriksjoner?
Er det noen begrensning på disse fagbrevene når det komme til strøm og spenning?
Er det kompetansekrav til fagansvarlig som signerer samsvarserklæringen (CE) for det elektriske utstyret?
Hei! I hvilke forskrifter kan man lese om provosoriske anlegg ? I dette tilfelle landstrøm til plattform/skip.
Vi tar strøm direkte fra trafo til nett eier og forsyner egen converter som gir riktig spenning /frekvens til aktuelle fartøy. Ønsker også å finne riktige dokumenter for å dokumentere utført arbeid.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.