Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Jeg lurer på hva forskriften sier om internopplæring på spesifike høyspenningsanlegg på flyttbare oljeinstalasjoner for en gr.L elektriker som har kurset Høyspenningskurs tilleggskompetanse (059) og STCW 2010 høyspenningskurs for maskinoffiserer??
Hei.
Hvilke faktorer er det viktig å ta hensyn til når man skal kortslutningsberegne et anlegg om bord i skip i FebDok? FebDok har ikke NEK 410 som dim.basis, og er beregnet for NEK 400. Finnes det eventuelt andre verktøy for kortslutningsberegning av skipsintallsjoner? I dette tilfellet er det et IT 230V anlegg med to generatorer og landstrømstilkobling.
I fbm en utlyst stilling som trainee som operatør på et trencher system som lager grøfter for kabler og rør under vann. Oppdragsgiver ble ble forelagt en CV med en person som har utdannelse som maskinsjef med etterutdannelse i elektro bla høyspenning kurs STCW-78. Vedkommende har arbeidet i en årrekke som arbeidsleder på ROV systemer som bla ansvarlig for høy spenning anlegget. Oppdragsgiver sier at denne utdannelse ikke er god nok da det i forskrifter er et krav til fagbrev som elektriker. Som maskinsjef på fartøy er denne ansvarlig for alle elektriske anlegg ombord i skip dersom det ikke er elektriker ombord.
Klarer ikke å finne noe som sier at det skal ligge et fagbrev i bunn for å kunne drifte et undervannsverktøy. For å kunne delta på STCW-78 høyspenning kurs må deltakerne ha en elektro bakgrunn.
Noen som har erfaring med dette som sier at det kreves et fagbrev?
Hvor og hvordan får man oversikt over lover og forskrifter som gjelder for permanent plasserte innretninger i norsk petroleumsvirksomhet?
Må man inn i ordlyden i hver lov og forskrift? eller er det mulig å filtrere dette på f.eks. lovdata.no?
Hei,
Vi har en pågående diskusjon med en kunde med tanke på terminering av ubrukte ledere og IS skjermer i en feltkabel. Vårt produkt har 5 galvanisk skilte kretser som blir driftet fra 5 forskjellige barrierer. Alle de 5 signalene fra sensoren går via en 6-pars RFOU(I) feltkabel som har individuelt skjermede par (grunnet separate kretser). Det er uenighet om hvordan IS skjermene og de ubrukte parene skal termineres i lokal koblingsboks i sone 1 og i ikke-farlig område. IEC 61892-3:2019 figur 2 samt flere andre steder viser bare eksempel med ett par hele veien. Kan/skal man laske sammen ALLE ubrukte lederne i ikke-farlig område og så til IS/IE bar eller kan man også/eller laske sammen alle de ubrukte lederne i selve koblingsboksen i sone 1? Det samme spørsmålet gjelder for IS skjermene. Eller må alle disse gå én-til-én (uten sammenkoblinger) fra feltutstyret helt inn til ikke-farlig område FØR man kobler sammen der det gjelder og til sine respektive jordingsskinner? Jeg mener at man ikke kan koble sammen de ubrukte ledere eller IS skjermer før de er trukket inn i ikke-farlig område og skal inn på sine respektive skinner.
Mvh,
Eric
Hei,
Vi har diskutert litt på jobb vedr krav til ulltøy som underbekledning for elektrikere (jobber offshore). Vi er flere som mener at dette er et krav, men vi sliter med å finne hvor dette er nedskrevet. Kjenner dere til om dette er et krav og hvor vi evt kan finne dette. Har søkt litt rundt på nett, men ikke nådd frem.
Hilsen Erik Oseassen
Hei.
Kapittel XV i innretningsforskriften omhandler "innarbeiding av eøs-regelverk". Videre omhandler § 78 ATEX. Denne er opphevet ved forskrift 26.april 2019 og det er dermed ikke lengre henvisning til ATEX-direktivet (2014/34/EU eller forskrift om utstyr og sikkerhetssystem til bruk i eksplosjonsfarlig område) i Ptils forskrifter.
Vet noen bakgrunnen for dette?
Det vises gjennomgående til IEC 61892-serien i veiledning til paragrafer som omhandler utforming av innretninger og anlegg. Jeg antar at tanken er at ved å anvende denne standarden vil du oppfylle Ptils regelverk og dermed gjøre andre referanser overflødige.
Hei,I IEC 61892-3:2012 kapittel 4.1.4 var det listet genrelle krav til vibrasjon/sjokk for utstyr på offshore innretninger. Denne hadde en NOTE 1 med retningslinjer for grenseverdier dersom ikke annet forelå fra anleggseier. Nå har jeg gått gjennom IEC 61892:2019-utgaven (alle 7 deler) og her har de nå fjernet det som omhandler sjokk/vibrasjon. Spørsmålet er, hvorfor? Og oppfølgingsspørsmålet mitt er hva bør vi legge til grunn for sjokk/vibrasjon for Ex utstyr som skal monteres på rør? DNV GL/LLoyds sine klasseprogram er identiske på kravene som stod i IEC 61892-3:2012 kapittel 4.1.4 så sånn sett er de ivaretatt. Men lurte litt på hvorfor de er fjernet eller om kravene hadde blitt strengere i 2019-serien men som jeg ikke klarer å finne?
Mvh,
Ericen
Ser av NS-EN ISO13297 at jordleder skal kobles til minus/motor på båt med permanent opplegg for landstrøm, unntatt ved bruk av skilletrafo som ikke er tema her.
En vanlig "feil" blant båteiere er å klippe jordleder for å unngå galvanisk/elektrolytisk tæring.Forutsattr jordfeilbryter i båten, og at det installeres jordplate større enn 0,25m2 på utsiden av skroget, da vil båten ha etablert lokal jording, lik IT systemer i anlegg på land.Er det da tillatt å ikke ta jordleder fra land ombord i båten dersom minus/motor og anlegget forøvrig kobles til jordplaten under skroget. Enkelte personer mener en slik løsning er tillatt, men jeg kan ikke se at en slik løsning er beskrevet i forskriften.Metoden virker fornuftig og jeg kan ikke skjønne hvorfor dette ikke er tillatt.
Kan dere utfylle her, er det tillatt eller ikke, dersom det ikke er tillatt, kan dere si noe om hvorfor.
Hei,
Jeg seiler på en båt som mangler NEK410 og NEK400 bøker. Er det noe krav til at disse skal være ombord ?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.