Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Hei.
Angående det å bruke kabinett dører som opphengs tavler f.eks verktøy mm. Er det tillat?
Vi snakker da om kabinett for lavspent og control skap.
noen som vet
takk
Vi har en diskusjon med en utenlansk leverandør av en offshore konteiner. Vi mener at konteineren ikke skal gi alarm til rigg når den står eller uønsket blir spenningsløs, mens leverandøren mener at den interne UPSèn sørger for at riggalarm releène ikke gir alam ved uønsket spennigstap og at konteineren da er ihht. til Norsok Z015. I den norske utgaven av Norsok Z015 pkt.4.4.4 "Utganger for alarmer skal ikke gi alarm når container er spenningsløs.". I den engelsk utgaven så står det slik I følge vår leverandør: "Output alarm shall not be activated due to loss of power to the temporary equipment control panel". Slik jeg leser dette, så har muligens leverandøren vår levert konteineren ihht. til den engelske utgaven av Norsok Z015, men ikke ihht. den norske utgaven av Norsok Z015. Eller er det jeg som tar jeg feil? Hva er eventuelt det riktige her? Vi har mange konteinere ute offshore på forkjellig plattformer og det er ofte at disse I perioder står oppbevart uten spenning påsatt ifra rigg,og da med riggsignal tilkoblet istedenfor plattformens "dummy plugg" o.l.Hilsen elektriker ifra Altus Intervention.
Leter etter krav til nødlys på båt, og lurer på om det er noe krav om IP graden?
Er på en petroleum installasjon på norsk sokkel. Vi har berøringssikre HV-tavler og HV-trafoer som er IP 23. Vi har også system med «Sikkerhetskort for høyspenningsanlegg». Lurer på hva forskriftene sier om låsing av høyspent tavle og trafo rom (11kV) ? Ifølge nettbasert FSE kurs som akkurat er gjennomført, er det krav til låsing av høyspent rom. Det er mye diskusjon vedrørende dette om bord ! Hva er riktig angående låsing av høyspent rom ?
Hei
Er det en fasit på hva bæregrensa for enkeltløft offshore er?
Hei,
Noen som vet hvor jeg kan finne noe om hva forskriftene sier om generatorbrytere(11kV) skal være 'fail safe'..eller ikke?
Hei, holder på med et bachelor prosjekt i programmering og embedded devices hvor vi har blitt gitt en oppgave i å designe en liten mobil radio-tag for tracking av utstyr. Denne inneholder ett lite 4.2V batteri og en elektromagnetisk receiver coil samt medhørende elektronikk for radio og prossessering av data. Vilke forskrifter må vi ta hensyn til mht. dette? Setter stor pris på alle svar :-D
Har en case:
Skal levere motorstartere (frekvensomformer) til bruk ombord i skip med IT-nett. Har fått anbefalt fra leverandør av frekvensomformer om å bruke NH-patroner grunnet krav om hurtig oppstrømskoblet vern. Dette har vi levert tidligere og fått godkjent av DNV blant andre klasseselskap.
Men jeg reagerer på å bruke NH-patroner i et IT-nett. I henhold til NEK400 er vel dette ulovlig da det skal allpolig brudd ved feil. Har prøvd å finne noen avvikelser fra dette i NEK 410-1:2008, men kan ikke finne noe om det. Vil ikke dette da være lovstridig? Har klasseselskapet da gjort en feil ved å godkjenne dette?
Er klar over at ABB (sikkert andre også) har utviklet superraske effektbrytere som kan erstatte NH-patroner, men det er viktig for meg å avgjøre lovligheten i bruk av NH-patroner i disse tilfellene.
Og hvilken standard/norm skal man levere mot i skipsinstallasjoner? Er det klasseselskap som er øverst i hierarkiet (DNVs standard f.eks referer til IEC 60092) eller det norske regler vi må følge (som norsk selskap), selv om båten er flagget i et annet land, hvis det foreligger avvik mellom standarder?
Er det noe annet regelverk ang vern av dynamoer i små båter i forholdt til store generatorer? Er det krav om vern mot kortslutning og overbelastning? Har vært om bord i en del båter og ingen har det. ER det innebygget i dynamoen? Eks 12Volt og 80 Amperes dynamo. Dette leveres ferdig fra båtmotorfabrikken, og det er jo merkelig at de i så fall ikke følger norsk regelverk på dette punktet? En vanlig måte å gjøre dette på er å ha kortslutningssikker forlegning fra dynamo og ned til startmotor og kortslutningssikker forlegning fra starter til batteri. Kan ikke se at det er noe vern til dynamo.
Hei.
Jeg har kommet opp i en duskusjon om det er krav til å fjerne en enhet med høyspentutstyr som er montert inne i et høyspentrom ombord på en oljeinstallasjon.
Finnes det et krav å forankre fjerning av utstyret i?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.