Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Det er kommet opp spørsmål om merking av nødstoppbrytere, offshore.
Vi har nødstoppbrytere med deksel over der noen har rødt deksel og noen der den røde malingen er borte. Er det noe krav til at dette dekselet skal være rødt?
Er det noe krav til skiltet som står ved siden av bryterene at det og skal være rødt, eller kan det være hvit med svart skrift?
Er det noe krav til type verktøy offshore tenker på Nite tang og avmantelingstang spesielt.
Hei! Nærmer seg fagprøve og i den sammenheng hhar jeg begynt å se litt på forskrifter.
Gjennom min læretid offshore har jeg ikke bladd en eneste side i NEk 420. Har også hørt at NEK420 er noe som vi kommer til å bli utspørt i på fagprøven!
Hvordan punkter er det som er viktige å kunne?
Ombord i fartøyet er grid 6,6kV.
Høyspent kabler som er lagt under dørke plater i sw.b.rom har ikke noe som helst skjerming/tildekking.
Det forøvrig lav spent kabler og signal kabler forlegning der også, men de har egne routinger.
Hva sier forskriften om det å ha høyspent kabler skjermet/tildekket?
Ser litt av hvert av løsninger her:
noen bruker vanlige (690v) klemmer med skilleplater og endestoppere mellom; andre har klemmer kun med sikkerhetsavstand.
Hvilke krav er det å forholde seg til her? Er det bare å overholde oppgitte krypstrømsavstander?
Hva er systemforståelse i Automatikerfaget?
Hei,
Ombord på båten jeg jobber på, så oppdaget vi på en FMEA-test her om dagen at nødgeneratoren ikke er helt i henhold til normene, tror vi..
Jeg mener at nødgeneratoren skal være i stand til å gjenopprette skipets normale drift, altså alt av utstyr som man trenger for å starte opp hovedmotorene, skal ligge på nødgenerator, i tillegg til nødutstyr (nødlys, kommunikasjon, radar o.l).
Problemet vårt, er at når vi skal starte opp hovedmotorene, så trenger vi 2 ting, vi trenger starteluft og smøroljetrykk. Startluftkompressoren er koblet på nødtavla, men ikke smøreoljepumpa. Slik jeg ser det, må smøreoljepumpene, vertfall til en av hovedmotorene være koblet på nødtavla..
Hva tenker dere om saken??
De fleste offshore installasjoner har dobble 100% UPS systemer. Er dette et absolutt krav? Eventuellt hvor er dette beskrevet?
Frekvensomformer problematikk,
Har en pumpe 3fase som tekker 180A, 112kW, ved 440VAC
Pumpen styres av en FC302 DANFOSS frekvensomformer som har alt, blant annet inngang for nødstopp, termistor, PLC mm.
Den har også innebygde vern/effektbryter på 350A og ved 400 kan frekvensomformeren levere 212A eller 260A sier leverandør og viser til side 66 av ca. 270 sider i FC 300 Design Guiden sin.
Kunden er engelsk og spør etter den over- harmoniske belastingen utstyret/frekvensomformeren kan forvente å trekke?
Vi spør leverandøren og leverandøren svarer at han må vite generatorstørrelse, generator impedansen og kortsluttingsstrømmen samt alt annet som kan trekke over- harmoniske strømmer i anlegget for å kunne beregne dette!
Er det ikke slik at den rene sinusstrømmen komponentene i frekvensomformerne trekker er å betrakte som den over- harmoniske og denne kan man forutsi ved konstruksjon av frekvensomformeren eller beregne nøyaktig når man vet lasten til frekvensomformerne?
Det er på en måte frekvensomformeren sin reaktive effekt?
Dette er nødvendig å vite ved dimensjonering av kabel vern for det anlegget som skal bygges?
Dette er vel en enkel sak for leverandør og svare på?
Er det noen som vet hva som er lurt å gjøre ved brann i ups anlegg og batteribryter ikke lar seg operere verken lokalt eller fra kontrollrom? Vi har noen store aus avbitertenger hengende utenfor batterirommet vårt men er skeptisk til å klippe batterikabler med belastning. Jobber på plattform i Nordsjøen.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.