Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.
Hei.
Har demontert ett skap i en nødtavle.
Igjen står det to kabler opp av bakken (gjennom en brattberger).
Mitt spørsmpl:
Kan jeg åpne brattbergeren og klippe kablene på undersiden og la dem ligge?
I så fall: hvordan skal dei merkes og er det krav til at en gjør det samme i andre enden (kablene som er koblet fra skuffa og jordet pr.dags dato)
Usikker på reglene for dette.
Hei har et spørsmål når man har PMS system til styring av generatorer på skip(Deif delomatic), er da generator vern elektronisk i programmeringen på PLS/controller (Diesel generator unit) til aktuell generator. Slik som kortslutning, overstrøm og retureffekt, så dersom for eksempel overstrøm løser ut vil Controlleren måle dette over strømtrafo og gi signal til å trippe generator bryter?
Så er selve generator bryteren kun en bryter uten vern for å koble generator inn og ut?
På forhånd takk for svar.
Er det krav til individuell screen på multicore kabler som går til analoge IS signal ?
(Eksepel: en koblings boks med IS transmittere 4-20mA)
Er det lov å montere bryter til et ordinært nødlys (vanlig lysarmatur i innredning uten batteripakke men forsynt fra nødtavle 220V).
Dersom vi får blackout ombord så skal det vel ikke være nødvendig å lete etter lysbryteren for å få på nødlyset.
I dette tilfellet har vi også et lite armatur med batteripakke i tillegg så vi har rømningslys i 1 time.
Jeg mener å ha hørt at på nødlys (uten batteripakker) er det ikke lov å montere bryter, for de skal stå på til enhver tid.
Så da må vi vel enten fjerne bryteren eller koble lyset over på en ""normal"" kurs?
Hei,
Når det er 690 V fordelingsnett og transformatoren er resistansjordet med en motstand for å begrense en eventuell Jordfeil, hva er da nettet definert som?
Kan en da benytte betegnelsene IT/TN?
Hei, har et spørsmål. Har man som elektriker ombord på skip lov til å installere en ny EX Alarmsirene til brannvaslings systemet. Plassering er i et eksplosjonsfarlig område ombord på en supply båt. (Utenfor N2 store) Eller kreves det da EX kurs etc.?
Kan man som vanlig elektriker installere nytt utstyr ombord på et fartøy? Da tenker jeg på å ta ut en ny kurs fra enten hovedtavla, eller en underfordeling. Skal dimensjoneringen av dette dokumenteres med tegninger og beregninger utført av godkjent installatør, eller holder det at arbeidet er fagmessig utført? (rett kabeltversnitt i forhold til belastning og sikringsstørrelse, osv...?) Vet at elektriker kan utføre endringer i installasjonen, men kan man sette opp en helt ny installasjon.
F.eks, sette opp en ny fordeling fra hovedtavla til en underfordeling (i dette tilfellet et konterineruttakskap).
Hei. Lurer på hvilke begrensninger en har som elektromotor og transformatorreparatør når det gjelder arbeid på tilhørende utstyr som tavler, brytere, styreskap,kabling osv. Motorer og generatorer er ofte høyspent, hva med til og frakobling på disse? Vil man kunne bli godkjent etter egen søknad til DSB for arbeid på el. anlegg i egen bolig/fritidsbolig?
Hei!
Jeg lurer på hva som er forholde mellom lov, forskrift, norm, og standard?
Kjør et eksempel på FEL -> Nek osv
Hva sier forskriftene om å installere stikkontakter fødet fra nødlyskurser i et innedørs mønstringsrom? Hvor står det?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.