Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1491 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9194 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 875 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 36 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 808 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 214 |
Questions in english | Ask questions and get answers in English | 15 |
Hei, når man skal måle kortslutning med en installasjonstester på et TN anlegg, hva må man måle mellom, L-L, L-N eller L-PE? Og hvordan blir det med eller uten jordfeilbryter?
Hei,
Satt meg fast på et spørsmål på denne prøven, finner ikke noen løsningsforslag som jeg syntes passer eller som jeg forstår for den saks skyld....
230V 3fase TN-Nett uten N-Leder. Hvilke særlig utfordring ligger i oppfyllelse av FEL§23 for installasjoner tillknyttet dette systemet?
Er det lave kortslutningsstrømmer de mener?
Om du har lyst å svare på det, skulle vel strengt tatt ha sendt inn dette spørsmålet....
Hei, var tilfeldigvis en tur innom sikringsskapet idag. Oppdaget da en summelyd av automaten(Schneider c40a automat) til elbilladeren(Easee Home). Tok for sikkerhetsskyld frem termokamera og det kunne vise 54 grader på automaten etter 34min med lading (7,3kW innstilt på 32A 1 fas IT).
I tillegg: litt varmgang i tilkoblingene både på aktuell automat og 100mA jordfeilbryteren(63A hoved i fordelingen), dro til i flere omganger for å få dette bort. Plater ikke skruer på sikringene, men ser det står 2 nm i datablad, fare for overtrekking?(PN uten Niter og RKK med niter). Hva hadde dere gjort her?
Hvordan får man beregnet hendelsesenergien i en fordeling?
Er det godkjent å samle flere motorer mot en låsbar sikkerhets-bryter som kobles inn mot sikker inngang på en sikkerhets-PLS.
Sikkerhets-PLS kobler ut kontraktorer og sender signal til sikker momentutkoblingfunksjon (STO) på omformere fra sikre utganger på sikkerhets-PLS for å hindre at motorer kan startes.
Kan dette erstatte en låsbar sikkerhets-bryter i hovedkrets på motor tilførsel?
Er det eventuelt noe krav til PLS for en slik funksjon?
NEK EN 60204-1:2018. kap. 5.4
Hei har spørsmål om lyn ladere på bensinstasjoner. Ser på bensinstasjoner så er lyn ladere plassert langt borten for bensinpumpene, noe som er bra med tanke elbilbrannen som var i Bergen. I det siste så har jeg begynt å se at lyn ladere blir plassert nærme bensinpumpene. jeg finner ikke noe veiledning eller krav til hvor disse skal plasseres?
Vi har en pågående diskusjon på jobb ang overslag fra en barriere av typen MTL 788+
ifbm feilsøking ble de oppdaget at det lakk strøm over til 0V skinne fra barrieren.
Siden kontrollsystemet måler på positiv side og lekkasjen er lokalisert etter målesløyfe, påvirker ikke dette målingen.
Vi tror feilen ligger i at vi har byttet powersupply fra en som gir ca 26.5V og ikke 24V. Dette er ny standard PS, og vi forventer at flere blir byttet til denne typen etterhvert.
26.5V er ifg spec innafor, og burde ikke påvirke barrierene. Mulig dette ikke passer så bra sammen med disse gamle MTL-barrierene.
På merkeskilt 788+, står det 28,75V maks spenning, men i datablad står det Vmax 26.6V. Hva er forskjellen på dette?
Er dette teknisk forsvarlig sånn tennkilde messig?
Lekkeasjestrømmen varierer mye mellom forskjellige signal, men ofte opp i 6-7mA. Ved forsøk i testbenk, begynner barrierene å slippe strøm til jord/0V ved 26.5V. Dette gjelder både gamle og "nye" lagerførte mtl 788+.
Vi har et par hundre barrierer av denne typen eller tilsvarende, så kan fort føre til en del problem etterhvert som PS rundt om blir byttet ut.
Hvordan finner jeg indre motstand og kortsluttningstrøm til ett bilbatteri når jeg kun veit att det er 12V, 90Ah, 6 celler på 2,4V pr celle?
Om man gjør et arbeid på en installasjon i en bolig, der man bla. Utbedrer jordingsanlegget pga. manglende jordelektrode. Hva skal man skrive i samsvarserklæringen om jordelektroden som er etablert fortsatt ikke tilfredsstiller krav til berøringsspenning? Installasjonen har stått uten fungerende elektrode i mange år, så elsikkerhetsnivået er økt, men er ikke iht. Forskriftens krav. Grunnen til at det ikke utbedres ytterligere nå er pga snø og tele (håndgraving)
Vi har fått en forespørsel vedrørende bruk av ladestasjon for elbil med innebygget 230/400V isolasjonstransformator. Altså et galvanisk skille. Nofuel.no leverer en slik vegglader fra Airlink Transformers og produsenten mener det ikke er krav om særskilt jordfeilvern type B ved bruk av denne ladestasjoen.
Har prøvd å finne svar i NEK400, men finner ikke noe om akkurat denne særstillingen.
Noen som har synspunkter/erfaringer med dette?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.