Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 875
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Skal ta installatør

Hei driver å skal i gang med å ta installatør og har hatt såkalt AL nr klart i 5 år, men ikke kommet helt i gang. Så i år er året.

I den forbindelse har jeg noen spørsmål. Har bakgrunn som elektriker og har en bachelor i elektroingeniør (automasjon), har etter endt skole jobbet som saksbehandler og prosjektleder innen distrubrisjonsnett og vanlig el installasjon i ca 10 år nå. Vil jeg med min fagbakgrunn kunne stå ved godkjent installatør prøve som fagligansvarlig innen høy/lav distrubrisjonnsnett og byggingsinstallsjoner ?

Spurt ${formatDate(1641760020)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Arbeid i egen bolig

Jeg har jobbet som elektriker i 2,5 år etter jeg fikk fagbrev. Etter dette tok jeg ingeniørutdannelse, og har siden jobbet 2 år som ingeniør. For å være faglig ansvarlig ved arbeid i egen bolig ser jeg i FEK paragraf 7 at man må ha 3 år praksis etter endt ingeniørutdannelse. Eller 3 år praksis etter fagbrev. Hver for seg oppfyller jeg ikke kravene. Noen som vet hvordan myndighetene stiller seg til noen med med min blandede bakgrunn?

Spurt ${formatDate(1629094085)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Elektrisk anlegg (og ekom) i eget hjem

Kan man som elkraftingeniør med 3 års relevant ingeniørpraksis utføre elektrisk arbeid i eget hjem uten å ha fagbrev?

Har også et spørsmål om installasjon av datapunkt (ethernet) i eget hjem. Kan man installere datapunkter i eget hjem, om man kan være faglig ansvarlig for 230/400V-anlegget i eget hjem? Lurer på dette da det er krav om å bruke autorisert ekom-virksomhet for installasjon av ekomnett, uten at jeg har funnet noe unntak for privatpersoner i ekom-loven.

Spurt ${formatDate(1658936274)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tilknytningsskap og inntakskabel TN-nett

Hei, nærmer seg fagprøve og kunne ha trengt litt oppklaring angående følgende:

1. Ville bare dobbeltsjekke dette med dobbeltisolert inntakskabel i et TN-nett: det er ikke krav til dobbeltisolert kabel siden en jordfeil i dette nettsystemet er i praksis det samme som enpolt kortslutning (L1-N/PE) men er det vanlig praksis å bruke dobbeltisolert kabel uansett? og dersom det ikke er vanlig å benytte dobbeltisolert kabel så lurer jeg på hvordan man får liksom godkjent dette, må en da bare vise til at ikmin er større enn KV sin I5 verdi og vil derfor løse ut momentant ved første jordfeil.

2. I den nyeste utgaven av nek400 (2022) kom det krav om varslingsutstyr for overspenningsvernet når den er montert i tilknytningsskapet (823.534.302), men stilles det noen ekstra krav til dette utstyret og kablingen?

f.eks:

Stilles det noen krav til at kablene som går fra sikringsskapet til tilknytningsskapet må være dobbeltisolert eller er det godt nok med en Jordfeilautomat.

Må dette utstyret være på en egen kurs, eller er det noe som skal vurderes etter beste evne

Spurt ${formatDate(1672641360)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Trucklading

Gjelder delnorm 722 i NEK400:2022 nå også for lading av elektriske trucker? På ett NEK400:2022 nyhetskurs ble det sagt at 722 også gjelder el traktorer, el gravemaskiner, el trucker m.m. Når jeg ser i definisjon 203.70 er det nevnt kjøretøy som hovedsakling er beregnet til bruk på offentlige veier (noe en truck normalt sett ikke er).

Spurt ${formatDate(1672227780)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Krav til funksjonsikker koblingsboks i sprinklet område

Er det krav til bruk av funksjonssikker koblingsboks i områder med sprinkling? Ref. Bruk av funksjonssikker kabel og hvordan dette kan utelates dersom kabelen er forlagt i områder beskyttet av sprinkleranlegg, gjelder også det samme for bokser som benyttes til feks nedtrapping av tverrsnitt ved lyskilden? Tenker da på sentralisert nødstrøm til lede og markeringslys, men også annet utstyr hvor koblingsbokser benyttes.

Det er benyttet funksjonssikker kabel fra strømkilde og ut i sonen hvor belysningen er montert, men pga spenningsfall er tverrsnittet for stort til å benyttes uten nedtrapping i boks. Må denne da være av funksjonssikker utførelse? Må dem også være funksjonssikker dersom området er sprinkles?

Spurt ${formatDate(1671879300)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Varmedetekterende kabler

Er det noe som er verdt å vite ifm disse? Hvordan sikre at de gjør sin funksjon? Hva må man passe på?

Spurt ${formatDate(1671783780)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Eldre tilknytningskap fra rundt 1985

Hei!

Mellom 1980-1990 var det en del utvendige skap som ble felt inn i ytterveggen til boligene. Sliter å finne produktblad for disse som kan si om disse skapene er bygget av ubrennbart materialet, ettersom disse skapene havner ofte inne i huset når huseier lager tilbygg i form av et vindfang.

Spurt ${formatDate(1671780300)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Betjening av automatsikring

Er det å betrakte som elektrisk arbeid å betjene automatsikringer i en fordelingstavle der det er avdekning mot berøring av spenningsførende deler? Må man iføre seg full vernebekledning? Tavlen det er snakk om har PPE nivå 3 men det skal ikke utføres annet arbeid enn å operere automatsikringer, og man skal ikke fjerne noen avdekninger inne i tavla.

Spurt ${formatDate(1671720660)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Verifisiering av jordingssystem

I gammelt bygg (1990) som har IT-anlegg med ringjord på 25mm2 og nyere bygg fra 2004 som har TN- anlegg ligger det en ringjord på 25mm2.

Hvilke krav stilles til jordingssystemet og overgangsmotstanden for de to systemene og hvordan verifisere det mot da FEB 88 og Nek:400:2002?

jeg har lite kunnskap om disse bøkene og tar gjerne tips.

Spurt ${formatDate(1641997746)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.