Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 875
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Enledere gjennom trinn på kabelstige.

Hei

I forbindelse med fremlegg av lavspenningskabler til en transformator har dukket opp et spørsmål jeg ønsker svar på.

Det benyttes 5 parallelle en-ledere per fase som ligger på en kabelstige over tilkoblingspunktet til lavspentsiden.

Ledere fra hver fase går gjennom hver sitt trinn i kabelstigen og ned på tilkoblingspunktet.

Vil denne utførelsen stride imot NEK 400-5-52, 521.5 AC-kurser og elektromagnetiske effekter (forebygging av virvelstrømmer)

Spurt ${formatDate(1578578368)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Kortslutningsberegninger for midlertidig utstyr offshore (Z-015)

Hei,

Når vi bygger midlertidig utstyr som skal offshore (Z-015 utstyr), så er det nå krav i Norsok at datasheet for utstyret skal være merket med Ikmin og Ikmax.

Ettersom utstyret vi bygger blir sendt fra rig til rig, og tilkobles ulike tavler/stikkontakter rundtomkring, så endrer kortslutningsnivået i tilkoblingspunktet seg for hver gang.

Vi trenger da å forutsette at ikmin er over f.eks 1kA og ikmax er under 10kA for eksempel. Vi ønsker da å bygge utstyr med lavest mulig ikmin for å være mest mulig fleksibelt, samtidig må ikmin være over ett visst nivå for at nedstrøms sikringer internt på utstyret skal fungere.

Ikmax begrenses av valgt utstyr, men også av tavlenormen. Slik jeg har forstått det så kan man ikke bygge tavler som stemples over 10kA. Stemmer det?

Så det vi pleier å gjøre er å skrive som forutsetning at utstyret må i tilkoblingspunktet ha mer enn 1kA og under 10kA. Febdok beregninger gjøres for å se hvor lavt vi kan ha ikmin, evt om vi må ha lavere ikmax.

Spørsmålet mitt er om vi tenker feil med dette? Kan man stemple utstyr med høyere ikmax enn 10kA? Evt om vi kan bygge utstyr etter andre normer enn tavlenormen?

Set i spesifikasjonen fra en spesifikk rig, og der oppgir de ikmax på 440VAC til 20kA, og da kan de da strengt tatt ikke bruke utstyret vi bygger om det stempes til 10kA.

Setter pris på tanker og innspill rundt dette.

Spurt ${formatDate(1654867893)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tavlenormen og kortslutningsrating

Hei,

Har hørt at man ihht tavlenormen ikke kan stemple en tavle med høyere ikmax enn 10kA, uten omstendelig testing om utstyret faktisk tåler energien. Men finner ikke ut hvor dette faktisk står, er det noen som vet hvor dette kommer fra eller hva som er riktig?

Spurt ${formatDate(1655185667)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Bryteevne i en tavle

Hei,

Vern oppgis med ulike bryteevner (Icu, Icn, Icn osv.).

Om man bygger en industritavle for sakkyndig betjening, med effektbryter forankoblet nedstrøms motorvern, automatsikringer etc, kan man legge til grunn effektbryterens Icu, eller bør/må man ta utgangspunkt i Ics/Icn?

Spurt ${formatDate(1655196534)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Finne Ik

Hei,

Har fått oppgitt Ik1pmin og Ik3pmax fra e-verket. Hvordan finne følgende andre verdier? Det er forøvrig TN-nett.

* Maks 1p kortslutning

* Min 1p kortslutning

* Maks 1p jordfeil

* Min 1p jordfeil

* Min 2p kortslutning

Spurt ${formatDate(1655730775)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Bevegelig kabel for skip

Hei

Jeg prøver å finne en kabel som kan brukes i skap på skip. Over dekk. Noe i retning av 3G2.5 PMH eller gummikabel.

Vi forholder oss til IEC 60092-302 som finnes i NEK 410-1.

Noen som vet om en konkret kabel som kan brukes?

MVHHåvard

Spurt ${formatDate(1602108426)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
ASD deksel for renovering av sikringsskap

Hei!

Jeg har jobbet i 2 ulike firmaer de siste årene og utført en del renovering av elskap.Den første bedriften jeg jobbet i ble det hyppig brukt ASD deksel når det ble utført renovering av elskap, siden man byttet "likt mot likt" og var sjeldent det ble byttet målersløyfe fra de gamle pr lederne til nye.

Den andre firmaet jeg jobber i nå blir det alltid brukt renoveringsrammer i stor grad, samt det å bytte målersløyfer og bytte selve døren til skapet.

Har hatt kontakt med de som leverer ASD deksel og støtter den første bedriften fullt ut med det som ble gjort der.

Hva blir rett egentlig?

Jeg har laget 3 litt ulike senarioer men innledningsvis hele elskapet skal byttes men gammel installasjon skal beholdes i resten av huset. El skapet står i en gang med en stål dør som er mulig å lukke og låse.

1. Et gammel sikringsskap med blandet med skrusikringer og automatsikringer, samt et OV med som er skrusikringer. Det ligger kniv sikringer på luftstrekket foran skapet. Blir dette REHAB og man kan bruke ASD deksel da?

2. Samme senario som over, men OV befinner seg i et annet skap. Blir dette REHAB og man kan bruke ASD deksel?

3. Samme senario som den første, men uten knivsikringer ved inntaket og inntaket kommer i bakken fra el skap i veien og netteier må blandes inn. Kan man bruke ASD deksel da eller blir dette.

Spurt ${formatDate(1627639854)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kabel skjøt i nisje på bad

Hei!

Er kommet over en problemstilling hos en kunde som har kjøpt inn

Mini-D 230V 2700K 3W 30D Miniatyrdownlight

fra unilamp. Kunden har selv lagt opp et rør til hver mini spott, men kabelen som følger med er for kort. Spørsmålet er som følger:

kan jeg bruke en kabel skjøt som lenken under være godkjent å bruke til å skjøte en kabel til med en annen kabel i veggen inne i en nisje uten isolasjon?

https://www.elektroimportoren.no/kabelskjoet-ip68-8-14-mm-kabeldim-5x1-5-2-5-kvadrat/1251704/Product.html?Referer=googleshopping&Affiliate=TradeTracker

Spurt ${formatDate(1636642441)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
PN i rør på vegg på loft

Hei!

Jeg har vært ute i feltet i noen år nå, og ser veldig mange måter å føre frem strøm til punkter, og lurer på følgende

Er det lov i en carport eller garasje og trekke pn i rør i en åpen vegg? Ser på veldig mange anlegg at dette blir gjort

Samme gjelder kald loft. Ser det er en del som monterer en del pn i rør på loft. Når det er brukt denne løsningen pleier de å føre PR opp til loftet og inn i en koblingsboks for å slippe kondensproblemer

Spurt ${formatDate(1647002558)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Krav om AUS kurs

Hei!

Kom over en problemstilling angående arbeid under spenning. Har fått med meg at det er krav om kurs før man kan jobbe på arbeid under spenning.

Kom over en eldre tråd om dette emnet, hvor siste setning lyder slikt

"Hvem som helst i firmaet som har kunnskapen, og som kan formidle dette videre på en god måte, kan holde kurset."

Er det godt nok å bare fått opplæring av det internt, og si at man har vært på et kurs internt i bedriften? Eller må alt være dokumentert og gjerne da et kursbevis?

Spurt ${formatDate(1651479897)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.