Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1509 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9308 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 817 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 16 |
Hei! Er det vanlig å ha variasjoner på fase 1 fase 2 fase 3? Dette er avlesningene jeg har på måleren i sikringskapet. Ser at jeg har 231v/ 230v / 226V .
Hvordan beregner man jordelektrode i et tn-anlegg. Jeg tok 2mAxtrafo str. men det er kun for it og tt nett. Noen som vet?
Kraftstasjoner er omfattet av bestemmelsene i kapittel 4 i FEF. I Paragraf 4-7 står det at:
"Generator-, transformator-, apparat- og fordelingsanlegg m.v. skal være plassert i egne rom. Når spesielle forhold tilsier det kan likevel metallkapslede anlegg med kapslingsgrad IP4X i solid utførelse og med låsbare skapdører og betjeningsanordninger være plassert i rom for annet formål."
Det er ikke vanlig at maskinsalen i småkraftverk blir definert som "rom for høyspenningsanlegg", selv om generatoren er plassert i rommet. Dette løses ofte med at kapslingsgraden på generatoren er høyere enn IP4X (i praksis IP 44 eller høyere). Generator er ofte 6,6kV for småkraftverk og har kabler til generatortransformator som står i egen transformatorcelle (småkraft bygges ofte uten generatoreffektbryter). Det står altså en generator i rom for annet formål.
Noen ganger plasserer man også feks. magnetiseringstransformatoren til generatoren i maskinsalen. Er det da slik at denne også må ha kaplsingsgrad over IP4X for å unngå at maskinsalen blir definert som "rom for høyspenningsanlegg"?
(Magnetiseringstrafoen utnytter generatorens spenningsnivå og er som regel tørrisolert)
Ved boring av drikkevannsbrønner er det vanlig å bruke varerør av stål i øvre del av brønnen. E det krav til jording av dette røret iom at det er en elektrisk nedsenket pumpe i samme hull?
Har jeg forstått NEK400 2018 riktig; Ved bruk av mode 2 på eksisterende kurs med schulko kontakt så gjelder følgende, uavhengig av hvilke sikkerhetsfunksjoner som leveres med Mode 2- boksen;
1) Maksimalt 10 A overstrømsvern for vanlig stikkontakt (Schuko) i samsvar med NEK 502,2) Type B eller tilsvarende 30 mA jordfeilvern, om beskyttelse mot elektrisk sjokk ved automatisk utkobling,3) overspenningsvern som beskytter tilkoblingspunkt/kurs.
4) Egen kurs, så lenge det ikke er frittliggende garasje, carport eller utebod, ref. avsnitt 722.305 301 i NEK 400:2018.
Hva er kravet til avstand mellom PN og brennbart materiale i luftstrekk inntak med porselenstrakt?
Er det samme krav om innstrekket er har forankoblet kortslutningsvern på 125A?
Er det krav til "0" merking på 2-polt bryter i boliginstallasjon?
Hvordan er det tiltenkt sluttkontroll på et AFDD-vern mtp å teste lysbuefunksjonen?
Hei.
Var på et anlegg hvor det fra gammelt av var trekt pr 2x2,5mm2 i rør (A2) til vaskemaskin med UZ 16a
Kan jeg da sette inn 15a b OL. Selvom dette ikke vil bli innenfor krav 2
I2 mindre iz
I2=15a x1,3 =19,5a
Iz 2,5mm2 i A2 = 18,5a
Er det noen gamle forskrifter jeg kan lene meg på, eller er jeg nødt da til å gå ned til 13a eller trekke om til pn?
Har 80A KV i TKS, og lurer på om jeg kan benytte 63A OV eller 50A OV i sikringsskapet? Finner ikke selektivitetstabeller og har heller ikke tilgang på Febdok o.l.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.