Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9193
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jordfeil bryter TT anlegg

Kanskje noen kan svare på denne. Når ble det absolutte krav til jfb på forbrukskurser TT anlegg? Har prøvd å finne det, men greier ikke helt å tyde NEK, jeg jobber på et bygg som var bygget i 2006 der jeg har fått spørsmål om dette var krav.

Spurt ${formatDate(1623244277)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
JFB på lyskurs

Hei var hos en næringskunde som har hatt kontroll av el kontrollør NEK405-3. Han fikk avvik på kurs til lys i tak som var sikret med 16 A jordfeilautomat 300ma JFB. Det burde være 30ma ifølge kontrollør. Anlegg er TN 400V fra 2009 det er ingen stikkontakter på aktuelle kursen. Er dette egentlig et avvik? Tenker om noen har en måte å regne dette ut? Ble litt usikker når jeg fikk spørsmål om dette

Spurt ${formatDate(1629270902)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Glemt forbindelse mellom N og jord

På et 400V TNCS anlegg jeg var å rettet etter en kontroll var et avvik at det var glemt forbindelse mellom N og jordskinne i PEN splitten. Anlegget har egen jordelektrode. Anlegget er en enebolig med jordfeil automater.

Hva er egentlig konsekvensene av å glemme denne forbindelsen?

Spurt ${formatDate(1634110011)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Komfyrvakt barneskole

Hei. Noen som kan gi et svar på om det er krav til komfyrvakt på en barneskole?

Spurt ${formatDate(1645527540)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
MobilApp bryter til utelys

Hei. Er det innafor å kun ha det topolte bruddet til utelyset gjennom appstyring mot bryter pille eller bør det være en fysisk topolt bryter. I dette tilfelle plejd sin smarthus styring til lys. Har dere noen tanker rundt det? Tenker mest mot krav og nek.

Spurt ${formatDate(1648540893)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Usakkyndig betjent tavle

Hei. Når var det kravet til ip grad tavler gikk fra IP2X til IP2XC på usakkyndig betjente tavler og sikringsskap?

Spurt ${formatDate(1652167235)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jordfeil på varmekabel, slår ikke ut jordfeil bryter

Hei, jeg har målt 0,35 M ohm på varmekabelen på soverommet mitt, når den er stilt inn på 20 grader slår ikke jordfeilbryteren ut, men når jeg stiller den over 25 grader slår jordfeilbryteren ut etter ca 10-15 min. Siden det er jordfeil på kablen kan jeg koble ut jord lederen eller blir dette farlig. Kablen ligger på netting med 4 cm betong over seg.(tre gulv overalt)

Spurt ${formatDate(1668772500)}
Bra svar markert av forumleder Ny
Ex
U i ATEX sertifikat

Hei,

Vi har flere koblingsbokser som er merket med sertifikat DEMKO 01ATEX0113363U. Dette vil at at boksen er godkjent som "tom boks" og ettersom vi har innhold i boksen burde den som jeg skjønner vært sertifisert som en komplett boks.

Dette er koblingsbokser til induktive brytere, kabelinnføring i boksen er Exe og mener at det er veldig dumt å bytte ut boksen da jeg er ganske sikker på at den gir nødvendig beskyttelse - uansett må vi ha gyldig sertifisering som fastslår min mening.

Har tatt kontakt med leverandør av boksene, men de finner ikke komplett sertifisering i sine systemer og dermed mistenker vi at de ikke er sertifisert som komplett boks. Må vi bytte ut alle boksene, resertifisere de eller har vi andre alternativer?


Spurt ${formatDate(1670575140)}
Løst Løst
Ex
Skjema

Jeg forsøker å inkludere EX områder inn i internkontrollen våres. Jeg har da forsøkt å finne eksempler på prosedyrer, skjemaer, sluttkontroller o.l. for å slippe å starte helt fra bar bakke. Men jeg finner ingenting på Nelfo eller på nett.

Er det noen som har forslag til hvor jeg kan finne noe?

Kunne også tenkt meg noen tabeller for å enklere tyde EX merkinger.

Spurt ${formatDate(1669123860)}
Løst Løst
Ex
Ex db eb

Hei.

Har en rotork aktuator som er merket Ex db eb. "eb" er inni en firkant. Betyr dette at huset til rotorken er Ed db, men koblingshuset er eb slik at en kan benytte Exe nippler her. Eller må det benyttes ExD nipler her.....?

Spurt ${formatDate(1668678420)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.