Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9193
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
NEK399:2018 11.3 Utvidet tilknytningsskap

Hei

Case:

Tilknytningsskap som forsyner en bolig og en garasje med OV50A for bolig og OV32A for garasje.

Det er montert 63A smeltesikring i tilknytningsskap (foran måler) og OV32A til garasje i tilknytningsskap og OV50A i boligens sikringsskap.

Det er godkjent et overbelastningsvern på 63A fra nettselskap.

Er det slik at smeltesikring på 63A kan defineres som overbelastningsvern for hele anlegget?

Spurt ${formatDate(1557136510)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Ladestasjoner for el-biler

Jeg har en nye ladestasjon med ett stk uttak. Kabelkurs er sikret med vern med nominell verdi på 20[A]. På sommerhalvåret avleste jeg forbruk av elektrisk energi på ca. 4,7 [kW]. Dette avleser jeg på app-en tilhørende ladestasjonen. På vinterhalvåret avleste jeg 1,4 [kW]. Hva kan være årsaken til denne reduserte behovet/ forbruket? Forresten, det er nok tilgjengelig kapasitet i underfordelingen som for øvrig forsyner mye annet. Jeg har en egen boks der jeg kan avlese forbruket på laderen og en annen boks der jeg avleser tilgjengelig kapasitet. Så det blir en enkel regnestykket. Mottaksenhet i bilen kan være 'proppen' her kanskje. Type lader er EASEE.

Spurt ${formatDate(1669972380)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Industrimekaniker og elektrisk arbeid

Det er ofte diskutert hva en industrimekaniker har lov til å gjøre og spesielt når det kommer til et motorbytte.

Hva kan en industrimekaniker gjøre med kun fagbrev? Ser det kan gis instruks for enkelte ting, men gjelder det da kun en spesifikk jobb?

Øyvind

Spurt ${formatDate(1578914805)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Solcelleanlegg - Potensialutjevning

I NEK400:2018 712.542.102 står det:Metalliske støttefunksjoner for solcellemoduler, inkludert metalliske kabelbruer, skal utjevnes hvor dette er nødvendig (?).

Solcellemodulene og kablene er dobbelisolerte. Vekselretterene og andre ledende deler står slik at man ikke kan nå begge deler samtidig (uten å bevisst ville gjøre det).-Det vises til at det er mulig å få statisk opplading av festestrukturen.

Festestrukturen består av flere aluminiums-deler som settes, løst, sammen.

Er det nok med en forbindelse fra enden av strukturen til utjevningsforbindelsen eller må alle løst sammensatte deler skrues sammen eller forbindes med "jordlisser"?

Spurt ${formatDate(1568372663)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Dobbeltisolert mellom solcelleomformer og elektrotavle.

Vi skal montere en 55kW solcelleomformer på veggen rett ved elektrotavlen. Det er 230V IT. Det monteres en effektbryter på 140A for avgang mot omformeren og 5m 50mm² enlederkabler inn til bryteren forlagt på metallbru.Er det krav til dobbelisolert kabel?

Spurt ${formatDate(1664347558)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Dypjordelektrode

Er det ett krav om dypjordelektrode i en bolig, i tillegg til en jordelektrode f.eks CU-waier? Står det noe i NEK 400 angående dypjording?

Spurt ${formatDate(1669651140)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Jording av kabelskjerm

Skal skjerm for HS enlederkabel være jorda i begge ender?

Retningslinjer for jording av maritime anlegg 1993 er vel trukket tilbake, men sa at skjerm ikke skulle være tilkoplet i begge ender. (3.12)

Spurt ${formatDate(1660856729)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tabell 52B-17

Tabell 52B-17 angir reduskjonsfaktorer. Jeg har litt problemer med å tolke denne. Om man har en fordeling med en TEK-kanal hvor det går ut 4 kurser (3stk PN i rør og 1stk pr).

Leser videre at faktorene er basert på 100% kontinuerlig belastning og kurser med under 30% belastning ikke trenger å medregnes.

1. Platetopp

2. Vaskemaskin

3. stikk kjøkken

4. vvb


VVB har ca. 45% belastning av vernets merkestrøm.

Kan de øvrige kursene anse å komme inn under 30% kravet og at det således ikke er nødvendig med noe reduksjonsfaktor?

Spurt ${formatDate(1669589940)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Byggestrøm

Vi har tidligere mottatt melding fra netteier vedrørende krav til stikkledninger til byggestrømsskap. De har som krav at disse skal graves ned i bakken. Er det noen som kjenner til dette kravet om vi har viderekobling (f.eks til et nytt 600 skap. (Hovedfordeling er på 1000A) eller er dette kabler. (F.eks PFSP i rør på bakken) til underfordeling) de henviser bare til myndighetskrav. )

hvor finner vi best de praktiske kravene for opplegg av byggestrøm?






Spurt ${formatDate(1669418400)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Svensk elektroinstallatør

Kan et norsk firma ansette en med svenske installatørpapirer som faglig ansvarlig ?

Spurt ${formatDate(1669384440)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.