Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1509 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9308 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 817 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 16 |
Hei hopp.
Vi har en diskusjon på kontoret om hvorfor cos(phi) er tatt med i spenningsfallformelen på side 220 i mhb.
Er det omregning fra R til Z? Eller har det med hvilken strøm som brukes i formelen kanskje? Om vi bruker IB så er vel cos (phi) irrelevant i den sammenheng.
Vi blir ikke enige.
Tips?
hei. hvordan kan jeg beregne hvilket vern og kabel jeg skal bruke i en underfordeling.
informasjonen jeg har er at ik3pmaks i forskyningspunktet er 25KA og ik2pmin i forskyningspunktet er 15KA
strekke til underfordelingen er 15m
spenning er 400v
Hei, vi har et spørsmål om det er krav til egen jordleder(PE-kabel) i en Offshorekabel. 4...20mA måleinstrument som er ekte 2-leder. Det vil si det får 14-30V DC over 4..20mA sløyfen. Vil en kabel med 2 ledere + skjerm(jording) være tilstrekkelig, eller må man ha 3 ledere + skjerm ? Kabelen skal kobles inn i en Ex d kapsling.
Har en oppgave som eg ikkje er helt sikker på hvordan eg skal løse. Har ikkje vert borti noe med dp-celle før.
Er det noen som har forslag til hvordan eg kan løse denne oppgaven?
Har reynoldstall verdi på 1800, men vet ikkje hvordan eg finner ut hvilken strømningsprofil det er. Noen som vet hvordan man finner ut av dette?
En væskestrømning har reynoldstall verdi på 1800, hvilken strømningsprofil har vi da?
Hei, i kapittel 13 i 60204 står det at svart skal brukes på AC/DC kraft kretser. Hva er kraft kretser? Er d fast forsyning til utstyret som ikke blir brutt?
Hei!
Jobbet med feilsøking på flowtransmitter. Den var montert på DBB manifold. Prosessmediet er gass.
Ved åpning mot prosess på transmittermanifolden var det lekkasje i stem på en av bleedventilene. Denne ble iskald og full i is.
Hvorfor skjer dette? Kan ventilen knuse?
Hei, jeg går på Færder VGS og har fått i oppgave å programmere en Siemens S7-200 i Step 7 Micro/WIN. Jeg programmerer i ladder og har støtt på et problem med Add Integral.
Jeg henter verdier fra Counters som jeg skal legge sammen, disse er kalt C1-C5 og siden Add Integral kun kan legge sammen 2 og 2 har jeg brukt 4 stykk for å legge sammen alle 5 Counterne. Da har jeg kalt utgangene på counterne C200-C203 for å ikke lage trøbbel for meg siden.
C1-C5 skal alltid ha en verdi på 0 eller 1, denne er styrt av en PROX sensor.
Jeg får lastet over programmet og «simulerer» med live oppdatering på PC-en. Her ser jeg at den klarer å legge sammen verdiene, men så fort jeg legger sammen 5 så blir den første Add Integral blokken rød.
Jeg lurer på om noen har mer kjennskap til dette programmet og kan hjelpe meg med problemstillingen. På forhånd takk.
Lurer på om det er noen som vet hvordan man finner ut av denne oppgaven, har ikkje noe erfaring med batteri selv.
Har en oppgave å sette opp 3 industristikk som skal styres av kontaktorer som igjen er styrt av et uke-ur. (Malmberg Ukes-Ur).
Det skal i tilegg monteres bryter for overstyring av uret.
Noen som vil hjelpe meg med et koblingskjema for dette?
Hvis noen vil hjelpe over telefon eller via nettsiden er jeg åpen for å betale for "privattime"
Tusen takk
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.