Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9193
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Powerflex fra Scankab

Har kjøpt elbil og skal montere lader. Har IT nett så det blir 1 fas 32A kurs til laderen. Kom over Scankab sin Powerflex klasse 2 kabel med veldig høy strømføringsevne. Den er PVC isolert, men tåler 90 grader. I følge datablad kunne jeg teoretisk benyttet 3G2,5 som har strømføringsevne på 36A, men det er ikke aktuelt. Derimot 3G4 med strømføringsevne uten reduksjonsfaktor på 49A høres forlokkende ut. Noen erfaringer med denne kabel, eventuelt kommentar til et slikt valg? Forleggning er åpen utførelse. Hadde vært artig med en FEBDOK beregning.

Spurt ${formatDate(1669368240)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Spenning i stikk som er styrt ved 1-polt bryter

Hei.
Kom over et problem i dag da jeg skulle teste noen julestjerner av LED. Det var to stykker julestjerner som skulle settes i en dobbel stikkontakt, da jeg plugget inn den ene julestjernen startet den å blinke med noen sekunders mellomrom. Stikkontakten som den ble plugget inn i har enpolet bryter foran seg, og denne var i av stilling.

Målte med multimeter mellom fasene og målte ca. 50VAC når den ene julestjerna var plugget inn, når den var ute av stikket målte jeg ca. 109VAC. Plugget jeg inn begge julestjernene målte jeg ca. 5VAC i en nabostikkontakt som henger på samme bryter, alt dette blir målt mens bryteren er i av stilling. Slår jeg på bryteren så måler jeg 240VAC og julestjernene virker som de skal.

Når jeg måler på en annen stikkontakt på samme kurs som ligger ca. 5m nærmere el. fordelingen måler jeg 88VAC mellom fasene og denne med samme funksjon med enpolet bryter foran seg.

Jeg kontrollerte kursen ved å megge, og den var helt "tett", uendelig Ohm.

Testet også julestjerna i andre stikkontakter på andre kurser for å sjekke og den virker som den skal.

Er det noen som har kunnskap om hvorfor dette oppstår..??

Spurt ${formatDate(1669365000)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Uvedkommende rør for vann i tavlerom.

Hei.

Ved bedriften jeg jobber så har vi bygd et nytt tavlerom. Dette tavlerommet er plassert rett under et ventilasjonsrom. Ventilasjonsommet har sluk i gulvet og derfor går rørene fra sluk i taket i tavlerommet. Rørene er av syrefast matriale, men har flere skjøter(med pakning). Rørene går i taket rett over for forbi 230v tavler og UPS. Det er også frekvensomformere i dette rommet.

Diskusjonen hos oss er tolkninen av hva som er uvedkommende rør for vann og hva setningen "Hensikten med kravet er at denne typen installasjoner ikke skal være til hinder for betjening,vedlikehold og arbeid i elektriske tavler. Samtidig vil arbeid og vedlikehold av denne typen installasjoner i tavlerom for sakkyndig betjening bli vanskelig å gjennomføre fordi det er begrensinger på hvem som har tilgang til rommet" betyr.

Jeg mener at disse rørene ikke har noe i et tavlerom å gjør pga faren for lekasje som kan påvikre og skade elektrisk utstyr. Det vil også i værste fall være en risiko for montøren, men dette får jeg ikke gehør for. Andre mener at dette ikke er noen risiko eller brudd på forskriften.

Hva mener dere her inne?

Spurt ${formatDate(1669364760)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Solcelleanlegg ?

Hei,

Eg lurte på om noen her kunne hjulpet meg med en oppgave på solcelleanlegg.

Oppgaven går utpå å dimensjonere vern og ledningsnettet for anlegget. Det skal også lages en beskrivelse av faremomenter og praktisk gjennomføring.

Følgende opplysninger er gitt:

IT-nett 230V 3F

Overbelastningsvern i anlegget: 3x63A

30stk panel a 410W

Datablad: Open circuit voltage 37,34V - Maximum power voltage 31,32V

Stringinverter 15KW

Avstand fra inverter til panel: 15meter.

Blir det riktig å tenke som følger:

Totaleffekt for anlegget: 410W x 30panel = 12300W

Totalspenning blir: 37,34V x 30panel = 1120,2V DC ( seriekoblet)

Maks dimensjonerende strøm blir da: 12300/1120,2 = 10,98A på DC siden.

Riktig så langt?

Hvordan regner eg dette om til 3faset strømtrekk på 230V siden ?

Hvordan regner eg ut spenningstap og valg av ledere på DC siden?

Ved faremomenter tenker eg risikovurdering og at anlegget må anses som spenningssatt til enhver tid på DC siden. Det er også høye spenninger å ta hensyn til samt arbeid i høyden. Hva mer?

Praktisk gjennomføring: Skinner og festeutstyr for paneler monteres først, deretter kabling og videre til panelene. Når inverter er tilkoblet på DC siden kan AC fremføres til sikringskapet og tilkobles egen sikring. Ledningsnett på DC siden skal ligges som dobbeltisolert og kortslutningssikker. Eg forutsetter at inverter er plassert utendørs og lett tilgjengelig slik at DC bryter kan unngås. Skinner for panelene jordes fra sikringsskapet (eventuelt fra strømtilførselen til inverteren). Anlegget merkes, funkjsonsprøves og dokumenteres.

Noe annet å tilføye?

Takker så mye for hjelpen.

Spurt ${formatDate(1669320960)}
Løst Løst
Automasjon
Kondensator - oppbygging og levetid

Hei

Vedr maritime anlegg (60Hz) som er tilknytt landspenning med 50Hz og lavere spenning en normalt ombord.

Mitt spørsmål er hvordan en kondensator levetid og oppføresel blir påvirket at slike tilstander over tid?

Spurt ${formatDate(1543484990)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Hybrid bil lading

Hei

Har en spørsmål rundt lading av hybrid bil. Finner i en artikkel at de ikke er nødvendig med lade boks for å lade en hybrid bil. Men da må disse 3 kriteriene være opp fylt:

maks 10Ajordfeilbryter type Bdedikert strømkurs, det skal ikke være andre enheter koblet på denne kursen (garasjeport eller lys, for eksempel)

Se også denne linken:

https://blogg.eabryn.no/alt-om-bil/hybridbil/dette-ma-du-vite-nar-du-skal-lade-hybridbil/

Da er spørsmålet om dette er innenfor gjeldene regelverk pr dato?

Spurt ${formatDate(1574773003)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Gyldighetstid på 5 sikre

Hei

Gyldighetstid på dokumentasjon for hus elektroinstallasjon er de levetiden på anlegget? Eller har de en begrenset gyldighetstid?

Ser at oppbevaring av dokumentasjon er inntil 5 år.

Spurt ${formatDate(1575980395)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Inntakskabel

Vi har et spørsmål vedørende inntakskabel.

Vi var på en befaring hos en kunde som skal bygge på huset 40m2. dagens inntakskabel fra netteier ligger der som tilbygget skal bygges. Vi ga kunden beskjed om at kabelen måtte legges om/byttes og at vi monterte et NEK399 skap utvendig, da det ikke var noe grunnmursskap fra tidligere.

Tilbygget skulle ha 5 nye kurser (vaskerom og bad) Vi fortalte kunde at overspenningsvern måtte benyttes som beskyttelse for installasjonen.

Så har vi dessverre et tilsyn (DLE) her som har fortalt kunden at det ikke er krav til overspenningsvern for den nye installasjonen, samt at han bare kan bygge rett over eksisterende kabel (kabel kunne bare legges nytt om det ble feil på den senere) Syn det er vanskelig når DLE gir slike råd til private kunder.

Har de rett i sine løsninger eller blir dette et brudd?

Spurt ${formatDate(1589467892)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Servicebryter for utvendig screen

Vi ser enkelte krever at det skal være montert servicebryter foran utvendig screen, mens enkelte leverandører sier at dette ikke er behov og bare kan tilkobles direkte, det er ikke fare noen fare om strømmen er på ved mekanisk vedlikehold.

Hva er egentlig riktig svar her?

(leverandørene sier jo forskjellig på samme utstyret, antar dette skyldes at de ikke har peiling)

Spurt ${formatDate(1597064300)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Elbillader

Har en kunde som påstår han har fått beskjed fra DSB at en schuko tilkoblet 10A kurs og jordfeilbryter type B er godkjent som ladepunkt hjemme. (han fikk montert dette av et installasjonsfirma i år)

Han har i rapport fra DLE fått beskjed om at han må montere elbillader (type 2)

I beskrivelsen dra DLE står det at utstyret ikke er tilpasset forutsatt bruk.

Han har bedt meg om å skrive at anlegget han er tillatt og at elbillader ikke er nødvendig. Da ønsker jeg å henvise til punktet hvor dette står i NEK400, men klarer ikke finne det. Noen som kan hjelpe?

Spurt ${formatDate(1600089948)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.