Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9193
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
NEK400 og NEK700

I nye NEK700 er det beskrevet minimum 1 uttak TO (datautak) for alle rom inntil 10m2, og videre 1 uttak pr påbegynte 10m2. Dette er punkt som ofte anvendes for TV (som f.eks altiboks)

Hvordan skal vi forholde oss til NEK 400 punkt 823.537.101.5 (uttak for multimedia) vil dette bety at vi må montere uttak for dette ved hver plass det skal monteres TO (datauttak)?

At NEK700 beskriver så mange uttak er jo etter min mening helt overflødig, hva med TO på en bod eller gang, noen vil jo kanskje ha TV her også. Det burde virkelig kommet noen føringer om hvordan dette skal tolkes.

Spurt ${formatDate(1602928257)}
Løst Løst
Ex
Føringsvei for gassrør

Hei

Har et prosjekt i et næringsbygg hvor det skal monteres en gasspeis. Føringsvei er gjort via vårt tavlerom og i underkant av kabelbro hele veien frem til peisen. Jeg tok nylig over dette prosjektet - etter at røret ble lagt.


Hvor finner jeg krav til avstand osv. for dette, må jeg da inn i NEK420? Har ikke denne tilgjengelig. Men "sunn fornuft" tilsier at denne ligger for nær vår installasjon - spesielt i tavlerommet.

Spurt ${formatDate(1667802780)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Sertifisering Elkontrollør

Lurer på dette med kvalifikasjonskrav for Elkontrollør sertifisering. Ser at nemko skriver følgende krav:

Bestått eksamenFagbrev som elektriker iht. opplæringsloven eller tilsvarende(Elektroingeniør, master/bachelor, med relevant praktisk erfaring innen verifikasjon, feilsøking, service mv. kan tilfredsstille kravet til formell utdanning)Bekreftelse på minst 3 års praksisEgenerklæring om at foretaket søkeren er ansatt i eller tilknyttet, tilfredsstiller kravene i NEK 405-2 til inspeksjonsorganBilde til sertifikatet

Jeg har altså fagbrev gr.H (12 år) Teknisk Fagskole Elkraft, jobbet 2 år som saksbehandler og fagbrev gr.L (nylig tatt).

Kvalifiserer dermed for å gå opp til installatørprøven om 1 år, men kan altså ikke sertifisere meg til Elkontrollør før jeg har 3 års relevant praksis som elektriker? Mener jeg leste en plass at kravet til praksis falt bort med bachelor/fagskole, men stemmer det?

Spurt ${formatDate(1548788768)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Trafo fra TN-400 til IT-230

Forklaring:

Har en kunde som benytter seg av en trafo for å få 230v til en kontorbrakke der hvor tilførsel fra tavlerom kommer fra et TN-S-400 system.

Ute i kontorbrakken står det en underfordeling som er merket med IT-230.

Brakkeriggen har fått etablert lokal jordelektrode til denne UF.

Vi skulle gjøre en endring der hvor vi måtte åpne opp trafoen, da så vi at beskyttelsesleder fra både tilførselskabel (fra hovedfordeling) og kabel ut fra trafoen var koblet sammen.

Det er altså distribuert jord fra HF. og ut til UF.

Det er derfor logisk for oss at dette ville vært et TT-230.

Produsent hadde heller ikke noe god svar annet en at det ville vært fornuftig å kalle dette et TT

For å kunne gi lærlingen et trygt svar på dette så tenkte jeg å publisere et spørsmål her inne.

Spørsmålet er da:

Er dette et IT eller TT nett?

Hvordan er korrekt måte å utføre dette på slik at det kan forbli et IT nett (disneuter i trafo)?

Spurt ${formatDate(1669287720)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Stikkledning PFSP

På eit IT-nett kor elverket har lagt PFSP heilt inn til sikringsskap, er det mulig å benytte seg av regelen med klasse 2 og 30mA eller vil ikkje dette være relevant her kor stikkledninga som ikkje er dubbelisolert går rett i OV i hovedfordelinga?

Spurt ${formatDate(1669236720)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Krav til belysning i sone 1 på baderom

NEK400:2018:

Har litt problemer med å tolke hva som er riktig i forhold til krav for belysning i sone 1 på bad.

Er kravet at belysningsarmatur skal være både IP44 og <=12VAC eller er det nok med en av delene?

Spurt ${formatDate(1617567308)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Overgangsmotstand

Kjære forum :)

Har 2 caser angående overgangsmotstand som jeg håpte dere hadde noen synspunkter på.

1. Installasjon fra 90-tallet. Ra=400ohm, 60ohm med everksjord tilkoblet. Idmin 50mA, Idmaks 200mA. Det er i senere tid etatblert en hovedkurs til garasje 5m fra huset, PFSP med 100mA jfv. Vil denne hovedkursen utløse "nytt krav" til overgangsmotstand, og er det i tilfelle iht. idmaks = 250ohm eller 100ma jordfeilvern = 500ohm?

2. Installasjon fra 50-tallet. UZ-elementer. Idmin:250mA, Idmaks: 1000mA. Under øvrig arbeid på installasjonen ble det oppdaget at installasjonen ikke har fungerende jordelektrode (gammelt vannrør som er byttet til plast). Anmoder kunde om at dette må utbedres umiddelbart. Alt vil jo øke elsikkerhetsnivået betraktelig, men hva vil egentlig kravet til overgangsmotstand være her? For en Uc på 50V må en ned på 50ohm.


Som det står både i normguiden og montørhåndboka er vel ingen av disse casene mulig å tabellavlese? Vil tilføye at min erfaring med tabellavlesning kontra måling er et like stort sprik som Moxnes kontra Listhaug.

Spurt ${formatDate(1669157280)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Selvbygget batteri

Har fått en del spørsmål om batterier for lagring av energi i bolig, hvor det benyttes batterier som er sammensatt av moduler fra elbil, nissan leaf i dette tilfellet. ganske usikker på regelverket her og har prøvd å lete meg frem, men håper nå at andre her kan gi et godt svar gjerne med ref til norm/lovverk. inverter og bms er ok produkter, men batteriet er jo godkjent til helt andre ting, selv om det er flere som benytter disse i slike sammenhenger.

noen med gode svar til meg?

Spurt ${formatDate(1641548092)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Spørsmål

Hei

Har en oppgave som handler om installasjon i garasje.

hvilken norm skal jeg bruke her?

Er det bolignormen eller industri?

Spurt ${formatDate(1669022760)}
Løst Løst
Ex
Vedlikehold av innstøpt led-lanterne med E-entryboks

Tranberg sine nye TEF 2460 har følgende EX klassifisering

Ex e mb op is IIC T5 Gb

Disse markedsføres som vedlikeholdsfri og når jeg leser i ATEX sertifikatet står det oppdørt følgende rutine tester:

Visuell inspeksjon

Dielektrisk styrke test

Etter hva jeg forstår så utgår da detaljert og nøye inspeksjon til fordel for en måling av "tettheten" av utstyret.

Vi har disse lanternene montert på en UPS kurs med kontinuerlig overvåkning av isolasjonsmotstanden ved hjelp av en Bender. Vil det da kunne være tilstrekkelig med kun visuell inspeksjon av disse lanternene i dette tilfellet da den dielektriske styrken vil være hensyntatt av isolasjonsovervåking?

Spurt ${formatDate(1549348599)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.