Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1509 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9308 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 817 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 16 |
Hei,
Ifbm prosjektering av el.installasjon ny bolig eller leiligheter så forholder vi oss selvfølgelig etter bolignormen (823). samt arkitekttegning som viser boligens utforming. Hvorav også vaskerom er inntegnet med symbol for vaskemaskin. Egen kurs for vaskemaskin blir selvfølgelig prosjektert inn i el.installasjonens grunnpakke.
Så til mitt spørsmål:
Ville vi få avvik på installasjonen hvis vi ikke har tatt høyde for egen kurs til tørketrommel, selv om ikke tørketrommel er tegnet inn på arkitekttegninger i anbudsfasen, samt ikke beskrevet ifra bygg entreprenør?
Ifm problematikk rundt potensielt forhøyet strøm i N-leder, ved tilkobling av 3-fas 230V IT nett mot elbil, som er designet for bruk i TN-nett, fremkommer formel for å vise til at strømmen øker i N-leder: In = √3 ((IL1 + IL2)/2)
Se vedlagte link: https://www.emobilitynorway.co...
Hvordan utledes denne formelen?
Gjelder kravet om fast tilkobling eller industristikk for VVB bare i bolig? Så hvis man for eksempel setter opp en ny 2000W VVB med ny kurs til personalavdelingen i en dagligvarebutikk, så kan man plugge den i en shuko kontakt dersom produsenten leverer berederen med et støpsel?
Hei,
I IT 230V anlegg er det vel krav til "varsling" eller en form for deteksjon av jordfeilstrømmer på kurser?
Spørsmålet mitt er om det er "nødvendig" eller lurt å anbefale til kunde å ha jordfeilbryter på en kurs til elbil lader i et 230V IT anlegg selv om det er en moderne lader med RDC-DD (6 mA DC) i samsvar med IEC 62955 / Innebygget jordfeilvern Type-B (30mA AC /6mA DC)?
Vet det blir gjort installasjoner på litt forskjellige måter. Noen elektrikere velger å montere med jordfeilbryter eller jordfeilautomat. Noen velger å gå for kun automatsikring.
Hva blir den beste og mest "riktige" installasjonen av følgende i 230V IT anlegg?
1. F.eks 32A automatsikring (uten JFB) > PFXP 5G6mm2 > Lader med RDC-DD (6 mA DC)
2. F.eks 32A jordfeilautomat eller "automat+jordfeilbryter" > PFXP 5G6mm2 > Lader med RDC-DD (6 mA DC)
Vet at kursen blir dobbeltisolert ved bruk av PFXP. Ved bruk av PFSP kategoriseres vel ikke kursen lenger som "dobbeltisolert" og det blir "klart" nødvendig med jordfeilbryter i IT 230V anlegg.
I 400V anlegg er det vel ikke nødvendig med jordfeilbryter så lenge det er dobbeltisolert.
Hei, vi har sjekket på elsikkerhet, noratel og andre forum og vi har motstridende informasjon. Trafo 230/400V 20KVA skal bli forankoblet via OV, Bryter, Jordfeilautomat, Sikringer type D?
Hei, jeg ser på ettermontering av en nødstoppbryter til en liten motor på 2amp. Og det jeg lurer på om det er en godkjent løsning å sette nødstoppbryter i serie etter effektbryter/hovedbryter? Jeg kan ikke se at dette ikke bør være en godkjent løsning, men jeg sliter med å finne et egnet produkt for Ex sone og derfor dukker spørsmålet opp om dette ikke er en godkjent løsning?
For ca 2 år siden ble det oppdaget at Exp kapslingen på eksportpumpene her på Valhall var lekk p.g.a korrosjon.
Dette ble "reparert" i første omgang med Gaffateip, litt senere med Belsona.
Det står slik fremdeles.
Spørsmålet er om det er låvlig å tette en Exp kapsling på en slik måte ( man klarer å opprettholde trykket ).
Har bilder av de reparerte områdene hvis ønskelig.
Hei,
Jeg mener å huske at man på EX-vedlikehold kursene lærer at man selv kan bytte lager som sitter på utsiden av flammespalte, men at man må til et autorisert ATEX verksted for å bytte lagre som sitter på innsiden av flammespalte. Stemmer det? Er det kommet noen endringer de senere år? Finnes det kurs for elektrikere og mekanikere som dekker det å kunne bytte lagre på alle EXd motorer?
Med vennlig hilsen
Arild Helland
Hei,
Vi har et eldre anlegg hvor jordelektrode er forlagt i sjø (saltvann) med kobberplate. Finnes det en god måte å måle og dokumentere denne jordelekroden på? Hvilke type instrument?
Tanken er da å ha en god og enkel målemetode slik at vi kan følge denne opp årlig, for å kvalitetsikre at overgansmostanden ikke er markant økende.
Er det påbudt med vern direkte etter tilkobling/ladeplugg for en båt/skip for å sikre mot overstrøm eller kan dette bli ivaretatt av landanlegget?
Spørsmålet gjeleder for både høy- og lavspennings lading. Det er å anse som to forskjellige anlegg/installasjoner hvor grensesnittet er ved tilkoblingsplugg for lading på båten. Er det krav om vern direkte etter plugg uavhengig om man kan verifisere at overstrømbeskyttelse er ivaretatt av landanlegget?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.