Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
4G10mm² eller 4G6mm² ?

Hei ! 🙂Jeg planlegger elbillader EaseeHome i garasjen, Skal trekke ny kabel fra sikringsskap ca.15m. Hoved sikring er 63A. Hvis det er 230V 3-fase IT så er det maksimale kan man få er 11 kW. Er det noe fordel å bruke 4G10mm² istedenfor 4G6mm² ?

Spurt ${formatDate(1668107100)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Gassrør i tavlerom

Spør her siden ingen svarer i EX forumet..

Har et prosjekt i et næringsbygg hvor det skal monteres en gasspeis. Føringsvei er gjort via vårt tavlerom og i underkant av kabelbro hele veien frem til peisen. Jeg tok nylig over dette prosjektet - etter at røret ble lagt.

Hvor finner jeg krav til avstand osv. for dette, må jeg da inn i NEK420? Har ikke denne tilgjengelig. Men "sunn fornuft" tilsier at denne ligger for nær vår installasjon - spesielt i tavlerommet.

Spurt ${formatDate(1668489900)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jordbus

Hei. Ser ofte det blir brukt en jordingsbus på større anlegg. F.eks en PN 25mm2 som går rundt om i bygget, og utjevningsforbindelser blir lagt ut ifra denne. Til f.eks bygningskonstruksjon, vannrør etc.

Skal man ikke legge egne utjevningsforbindelser fra hovedjordskinnen og ut til hvert punkt?

Spurt ${formatDate(1639390881)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Isolasjonsmotstand anlegg fra 1978

Jeg har hatt kontroll av mitt elektriske anlegg og fått pålegg om utbedring. Jeg lurer på om kontrolløren har anvendt feil regelverk og/eller gjort kontrollen feil.

Anlegget er fra 1978. Sikringer ble byttet for noen år siden, til nye automatsikringer. Han påstår da at nye regler gjelder for anlegget men at det ville blitt godkjent etter de gamle reglene.

I tillegg ble isolasjonsmotstand målt mens alle mine elektriske apparater var tilkoblet.

Så mitt spørsmål er hvilke regler gjelder for isolasjonsmotstand på kurser som er lagt opp i 1978, men som har fått nye sikringer etter 2010? Og er det riktig å måle motstand når apparater ikke er frakoblet?

Jeg kan ikke forstå at å bytte en sikring skal medføre krav til nytt regelverk...

Spurt ${formatDate(1668104340)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Risikovurdering ved utførelse når dette er et stort prosjekt som har egen prosjektering av annet firma

I store byggeprosjekter i flere hundre millionersklassen har en ofte en todeling av elektroarbeid der ett firma prosjekterer elektro, og et annet firma (installatør) utfører. Prosjekteringsfirma avgir samsvarserklæring og risikovurdering på eget arbeid (prosjektering).

Installatørfirma avgir samsvarserklæring på eget arbeid (utførelse).

Så kommer spørsmålet jeg gjerne skulle hatt synspunkter på:

Er det (lovhjemlet) krav til at installatørfirma også skal levere en risikovurdering i forbindelse med sitt eget utførelsesarbeid? Eller er det slik at en installatør kan si at risikovurderinga er den som foreligger fra prosjekteringsfirmaet, der det ikke kreves at installatør skal avgi en egen risikovurdering for eget arbeid og leveranse (utførelse).

Jeg tror vel at et installatørfirma også skal avgi en egen risikovurdering for eget utførelsesarbeid da det kan ligge forhold og vurderinger omkring utførelse som ikke dekkes av prosjekteringsfirmaets risikovurdering.

Spurt ${formatDate(1620643193)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tilkobling av strømtrafo

En strømtrafo skal som kjent alltid være kortsluttet på sekundærsiden, dersom den ikke er tilkoblet en byrde (last). Men dersom det ikke går noen strøm i primærvikling, da last til forbrukere er koblet fra med en effektbryter etter strømtrafo. (Strømtrafo står på spenningssatt side av effektbryter.) Da vil det jo ikke induseres noen strøm i sekundærvikling. Vil det ikke da også anses å være trygt å håndtere sekundærsiden. F.eks. flytte sekundærsidens tilkobling til nye klemmer.

Spurt ${formatDate(1668081300)}
Løst Løst
Ex
Ny gjennomføring i Ex-d koblingsboks

Er det begrensning på om man kan lage en eller flere nye gjennomføringer for kalber i Ex-d koblingsbokser hvis man fester kabler med godkjente glands/nipler. Niplene vil jo ivareta IP-graden?

Spurt ${formatDate(1611045850)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
LFS og utpeking av overvåker

Hei,

Det pågår en diskusjon i bedriften min om definisjon av hva som er stans i arbeidet. LFS har etablert sikkerhetstiltak og utpekt overvåker. Arbeidet pågår utover dagen og alle sikkerhetstiltak er på plass. Spørsmålet som er stilt hos oss er om arbeidet kan fortsette neste dag med samme overvåker.

Overvåker har ikke stanset arbeidet på grunn av sikkerhet, men det har vært stans i arbeidet over natt.

Finner ikke noen klar definisjon på dette og lurer på hva slags praksis andre har på dette?

Spurt ${formatDate(1637914589)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jording av utstyr på bad - TN

Hei! Et spørsmål:


Hvis du måler feks 20 Ohm til et sluk og/eller et blandebatteri ved kontinuitetsmåling, og ved isolasjonsmåling får du under 10.000 Ohm evt full gjennomgang (0.0).
Vil dette kunne medføre fare for de som bruker det mtp berøringsspenning eller jordfeilstrøm?

Ser at FEL under rørsystemer mener at man ikke trenger tenke på utjevning av sluk på TN nett. Gjelder dette uansett også hvis iso er under 10.000?
FEK beskriver vel ikke berøringsspenning under dette punktet men mer faren for jordfeilstrøm?

Spurt ${formatDate(1668002040)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Overspenningsvern TN UPS

Hei!

Tavlebygger vi skal bruke sier at det ikke er vanlig å montere overspenningsvern på UPS anlegg.

Er dett pga anleggets oppbygging etter UPSen?

Greier ikke finne noe konkret i NeK ang hvorfor ikke det skal brukes..


Spurt ${formatDate(1667933040)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.