Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
DC-sikkerhetsbryter solcelleanlegg NEK400-2022

Heisan

Driver og skal installere solcelleanlegg på privatbolig om dagen. Når det gjelder krav til DC sikkerhetsbryter, så er det mye diskusjon om dagen vedrørende brannfare osv. I NEK400-2022, så har kravet blitt noe endret fra 2018 utgaven. Det står at man kan unngå DC bryter ved å installere inverter innendørs rett ved innføringspunktet. Jeg tolker det slik at inverter kan bli montert rett ved innføringspunktets slik at DC kabling kommer rett inn i inverter. Stemmer dette? Eller tolker jeg dette feil?

Mvh. En litt forvirret elektriker

Spurt ${formatDate(1667234220)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Krav om føringsvei

Er det et krav at tilførselskabel mellom tilknytningsskap og sikringsskap skal legges I rør?

Spurt ${formatDate(1667588760)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
2022 krav til overstrømsvern I ladestasjon

I presentasjon av NEK400:2022 er det bla opplyst for NEK 400:2022.722.533.101 :

"Det skal være overstrømsvern for hvert enkelt tilkoblingspunkt, enten foran eller i ladeboksen(NEK EN 61851-1: 2019)

- Vernet skal være standardisert

- NEK EN 60947-2

- NEK EN 60947-6-2

- NEK EN 61009-1

- NEK EN 60898

- NEK EN 60269"

Er dette alternativet standardar som vernet må oppfylle?

Vil eit elektronisk vern(funksjon) i ladeboks kunne oppfylle desse?

Spurt ${formatDate(1667668980)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Er det krav om lastbryter i fordelinger og underfordelinger?

Er det beskrevet krav i norm/forskrift om lastbryter i en fordeling eller underfordeling dersom det er eksempelvis er montert OV i TKS-skap eller man har tilgang til og legge ut tilførselen til fordelingen i oppstrøms fordeling eller lignende.

Det er selvfølgelig flere fordeler med muligheten for lokal avstenging f.eks. når man jobber i fordelingen, men spørsmålet nå er om det er et "skal" krav utover at installasjonen må være egnet utformet.

Spurt ${formatDate(1652103925)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Utjevning av sluk TN nett

Hei!

på min arbeidsplass på et sykehus har vi under kontroll avdekket sluk hvor det ikke måler forbindelse ved kontinuitetsmåling, men 0Mohm ved isolasjonsmåling.

slik jeg har lært så er det uansett ingen fare og tiltak nødvendig her mtp at det er TN nett.

bør sluket uansett utjevnes siden det er under 10 Kohm?

pasientbadet er bygget etter FEB 1991, har ikke sjekket FEB ennå:)

Spurt ${formatDate(1635257121)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Isolasjonsmåling Gruppe 2 rom

Hei!

i et gruppe 2 rom er det krav til maks berøringsspenning på 25 V AC

Hvirdan regnes resistansen ut her? Man må vel ta 8 kVA lokal skilletrafo med i beregningen?

50 V har jo 10 kohm..

Spurt ${formatDate(1635258019)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Forskrift Branntetting

Hei!

Hva slags FEL paragraf bruker dere ved en evt kontroll og det påvises manglende branntetting I tavle?

Spurt ${formatDate(1635586589)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Måling av kontinuitet ved kontroll

Hei!

vi har tidligere blitt fortalt at det skal ligge under 1 Ohm ved ordinær kontinuitetsmåling. Imidlertid fikk jeg bekreftet noe jeg lenge har mistenkt, at hver kurs må vurderes individuelt mtp resultatet man får når man måler.

Har dere en «mal» eller en løsning på dette hvordan dere løser da en kontroll? Måler og beregner dere kursens motstand utifrå tverrsnitt, er det en annen maksgrense jeg kan forholde meg til her?

Takker på forhånd for svar :)

Spurt ${formatDate(1638394159)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Slukjording

Hei!

under en kontroll av eldre dusjanlegg, ser vi at det er full overgang (0.0) mellom jordskinne og sluk, mens ved kontinuitetsmåling mellom samme punkter, er over 600-1200 Ohm. Har også målt kontinuitet mellom dusjbatteri og sluk til samme verdi

anlegget er IT og det er ikke varmekabler i gulvet. Anlegget har ikke jordfeilbrytere på belysning i rommet.

hva tenker dere kan gjøres her? Kan det være som det er?

Bør det anbefales tiltak?

Det elektriske anlegget er fra 1968, og lite oppgradert siden den tid. Tenkte på å skifte jordingsbånd på soilrøret, samt etablere en utjevning til av et annnet soilrør. Soilen er av støpejern.

Spurt ${formatDate(1639398597)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kan jeg utføre dette?

Hei!

det skal monteres en myntautomat på vaskeriet i blokka der jeg bor, og kople til en sikring.

det er samme bostedsadresse som jeg har, kan jeg da gjøre dette og utstede samsvarserklæring?

eller er dette å strekke det å kunne jobbe hjemme vel langt?

mvh

thomas

Spurt ${formatDate(1641239562)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.