Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Sammenblande jording fra TN og IT

Hei!

Jeg jobber på et sykehus og i et medisinsk rom har vi en utfordring her.

I et panel er det både kurs fra IT med lokal skilletrafo og kurser fra TN. Disse ligger tilkoblet over rekkeklemmer da med samme potensial på nettet. Anlegget er primært bygget etter FEB 1991.

Er dette ok at jordingen får samme potensial/sammenknyttes?

Det har vel ingenting å si?

Spurt ${formatDate(1663593366)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Bruk av seriejord

Hei!

Hva er egentlig tillatt ved seriejord?

Jeg ser at NEK nevner dette i 543.2.2 og 3. Kan feks en metallplate på vegg som ikke utsettes for påkjenninger brukes som beskyttelsesleder?

Hva med en kanal i metall?

Jeg trodde all seriejord foruten kabelbroer var forbudt..

Spurt ${formatDate(1664178817)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Nummer i firkantene på vern

På et ABB vern står det 25000 over hendel i firkant. Dette antar jeg er det den takler av gjennomskuet energi ved kortslutning elektromagnetisk.

men i tillegg har den et nummer under hendel hvor det står 10000 i en firkant rett over firkanten med klasse 3 som er strømbegrensningsklasse?

hva betyr de 10000 egentlig og hvorfor står det noen steder bare et tall over hendel?

Spurt ${formatDate(1665475621)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Halogenfri Krympestrømpe

På faste installasjoner offshore benyttes halogenfrie kabler.

Men jeg kan ikke finne noe sted om det er krav til bruk av halogenfri krympestrømpe i koblingspunktene (Tavler og koblingsbokser).

Finnes det noe krav til det?

Spurt ${formatDate(1661928057)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
NH sikringer

Det finnes ulike leverandører av LV tavler med feeder eller motorstarter skuffer. I desse tavlene med feeder eller motorstartere det ofte levert NH sikringer som kortslutingsvern, og elektronisk vern for overlast/jordfeil etc. Bør ein i feederskudder alltid sette krav til at det brukes gG/gL sikringer og i motorstartere alltid aM sikringer eller betyr dette ikkje så mykje i praksis når dei står som kortslutingsvern ?

Spurt ${formatDate(1664970393)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
antall kurser i tek kanal og reduksjonsfaktor

hei, sitter å regner en oppgave hvor jeg skal dimensjonere 6 kurser i en tek123 kanal i et næringsbygg

åpner da seff opp NEK tabell 52A-2 finner pkt 8/9(inst metode B2) som er flerlederkabler i ledningskanal på trevegg og leser fotnote b) som sier:

"verdier gitt for referanseinstallasjonsmetodene B1 og B2 i tillegg 52B er for en enkelt kurs. Hvor det er mer enn en kurs i ledningskanalen er gruppereduksjonsfaktoren gitt i tabell 52B-17 anvendelig, uavhengig om en intern barriere eller et skille er tilstede eller ikke"

som jeg leser teksten over så må jeg bruke reduksjonsfaktoren for 6 kurser uansett.

blar videre til tabell 52B-17 og leser:

"MERKNAD 2 - når lysåpningen mellom kablene er > 2x den ytre diameteren, er bruk av reduksjonsfaktor ikke nødvendig"

så hvis jeg f.eks legger 2 kabler i bunn, 2 i midten og 2 på toppen som har større lysåpning enn > 2x den ytre diameteren på kabel så kan jeg bruke reduksjonsfaktoren for 2 kurser istedenfor 6.

så hva blir rett?

Spurt ${formatDate(1634140610)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Forberedelse ELE3002 V22 kursfortegnelse?

hei, har fått forberedelsen til eksamen ELE3002 imorgen.

noen som har tanker / synspunkter rundt mulige spørsmål / oppgaver /hva de mener med.

"pkt 4. kursfortegnelse"?

Spurt ${formatDate(1652867623)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
NEK400 vs NEK 399 ved rehab

Ved rehab av bolig, alt innvendig renskes ut, kun inntakskabel igjen. MÅ vi da sette opp TKS ihht 399 på utsiden av huset?

Viser også til dette fra NEK400.no FAQ : Dato 14.03.2018 Spørsmål

"Denne (utklipp) går litt igjen som svar i diverse spørsmål:«NEK400s henviser til NEK 399-1. Dersom det erklæres samsvar iht. NEK 400 må NEK 399-1 følger med mindre man tar avvik. Avviket må i så fall dokumenteres med en løsning som er sikkerhetsmessig minst like god»Hvilken sikkerhet er det som er så god i 399 vs gamlemåten?"

Svar

I NEK 400:2018 er dette moderert og den enkelte installatør må foreta sin egen vurdering.

Spurt ${formatDate(1550126766)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Samsvarserklæring- konkurs

Hva om utførende firma går konkurs med 90% ferdigstilt jobb? Noe kobling og spenningsetting gjenstår. Mitt firma blir bedt om å ferdigstille inkl samsvarserklæring . Hva må vi i praksis gjøre her? Jeg forsikrer meg om at arbeidet er utført hvitt av fagfolk, altså er sannsynligheten for at dette er riktig utført overveiende - kan jeg juridisk "ta en sjans" mot betaling, kontrollere koblinger og ferdigstille resten og påta meg ansvaret for hele installasjonen - eller gjør jeg da noe ulovlig?

Spurt ${formatDate(1556440369)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Hengekabel uten jord

Jeg skal legge opp et luftstrekk ca 120m til et uthus. Tenker å bruke EX hengeledning, 3+N, og legge opp egen jordelektrode lokalt da Ex ikke leveres som 5leder.

Er det noe galt i dette - kan jeg gjøre følgende:

1. Å bruke EX , eller er den forbeholdt forsyningsnettet2. Å ikke å ha med PE fra huset, men ustedet en lokal elektrode i uthuset. Jeg mener selv det er bedre å ha lokal elektrode slik at det ikke blir pot.forskjell mellom PE-leder i luftstrekk og lokal jord i uthuset. Everket har normalt ikke PE, men på TN har de med PEN

Spurt ${formatDate(1557333837)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.