Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Arbeidssko

Hei, lærling her.

Jeg ser etter arbeidssko og lurer litt på disse vernene som er på sko

Ser jeg anbefales flere steder å skaffe ESD sko (motstand til jord under 100 ohm) for å jobbe med vanlig lavspent under 1000V.

Alle vernesko er antistatiske (mellom 100ohm og 1000ohm) og leder elektrostatisk spenning og da vil jeg anta også elektrisk spenning til jord.

Er ikke dette "litt" uheldig?

Ser Wenaas er de eneste som lager og selger isolerte sko.

Får man vernesko som ikke leder strøm?

Skal skoene lede strøm?

Kan skoene virkelig lede strøm vekk på utsiden av skoen når jeg ellers går i vanlige klær?

Bør jeg være et ledende element når jeg jobber med arbeid som selvsagt ikke skal være under spenning, men uhell kan skje.

Fullt klar over at man bør ha ESD når man jobber med ømfintlige produkter som PC komponenter.

Spurt ${formatDate(1666797060)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
399 tilkobling av utstyr

Hei

I Nek 399 6.11.9.1 står det at en kan koble til under fordelinger og andre store laster direkte i grense skapet.

Har eg forstått det rett da at vis en bruker kombinert KV/OV Neozed sikringer fra eks cenika, så kan en bare montere opp en sikring rett etter måler og gå ut med kabel til El-bil lader uten og bruker utvidet 399 skap med eget felt for underfordeling?

Går solcelle anlegg også under kategorien andre store laster?


Spurt ${formatDate(1666686300)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Renovasjon i forbindelse med skade

Vi har ett firma inne nå som skal renovere kjellerstuen vår i forbindelse med en forsikring skade, og jeg har fra dag 1 etterlyst en elektrikker til å demontere det elektriske anlegget før riving. Eller i det minste at det elektriske anlegget blir fra koblet slik at det kan fjernes, dette har ikke skjedd. Det som ble gjort var at alle stikkontakter ble løsnet og platene rundt ble fjernet, da med full spenning på anlegget. Og siden har det hengt slik, med spenning på.

Nå var snekker innom i dag og gjorde klart for gjenoppbygging, og jeg spør igjen når kommer det en elektrikker for det elektriske anlegget?

Svaret jeg får da fikk meg til å bli veldig bekymret for hva disse driver med, for planen er å tre de gamle stikkontaktene gjennom de nye platene også montere de selv på plass uten elektrikker i det hele. Kan dette i det hele tatt være lov?

Firma jeg snakket med påstår at de har alt på sitt tørr

Spurt ${formatDate(1666633440)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Er det krav til dobbelisolering til 1. jordfeilbryter

Hei,

Er det et krav om dobbelisolering til 1. jordfeilbryter?
Eller trenger man ikke det om man regner ut i fra trafo KvA til lavere enn 50v berøringspenning?

Hvis det er et krav, hvilket år kom dette?

Og hvilke nettsystem gjelder dette?

Spurt ${formatDate(1666610040)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tilkobling avløpsmuffe TT-nett

Hei, er det slik at avløpsmuffe skal jordes i tilknytningsskap gjennom en egen jordwire, eller vil det være tilstrekkelig å presskjøte denne inn på jordwire som legges rundt boligen? Gjelder en ny bolig.

Spurt ${formatDate(1666609320)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Hvilke krav stilles til kompetanse for Driftsansvarlig lavspenning?

Anlegget har Faglig ansvarlig Bedriftselektriker Gr L. Han står som driftsansvarlig for drift og vedlikehold av bedriftens egne elektriske lavspenningsanlegg og har driftsansvaret for hovedfordeling og underfordelinger. Spørsmålet er om det for produksjonsdelen kan utpekes en egen driftsansvarlig der grensen mellom de kan trekkes på sikring for skinner som er 63A evt på største sikring på maskin tilkoblet skinne som er 32A. Det tenkes utpekt en Automasjonsmekaniker som driftsansvarlig for denne delen da han er ansvarlig for daglig fordeling av jobber til de med FSE kurs i denne delen av bedriften.

Spurt ${formatDate(1623758012)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Varmefolie og vulktape

Hei. Noen her som har vært borti at vulktape leder strøm?

La varmefolie her om dagen og brukte en vulktape jeg hadde liggende. I det jeg satte på strømmen, freset det i koblingene og tok fyr. Begynte å brenne etter bare 30 sek. Målte motstand i vulktapen på mellom 10-2k Ohm

Byttet tapen og nå er alt bra.

Spurt ${formatDate(1636323733)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Remontering av eksisterende anlegg

Hei

I forbindelse med skadesaker har vi en del de og remonterings jobber på eksisterende anlegg.

Hvordan stiller det seg hvis eksisterende anlegg ikke er i henhold og remonterer det som det var før?

Feks kabling ut ifra komfyrkurs 20-25A til 16A stikk? eller lamper som ikke er jordet?

Eller PR feil forlagt (inni vent. rør)

Bør vi pålegge eier å ta merkostnaden eller remontere som det var?

Spurt ${formatDate(1661846695)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Årlig kontroll Z-015 utstyr

Normalt offshore hos oss utføres årlig Z-015 årskontroll av utstyrscontainere av egne firma som har spesialisert seg på dette, enten at personell kommer ut offshore eller at utstyret sendes i land for å få dette utført. Pga av plassmangel og begrenset tid for å sende en spesifikk container iland å få dette utført, er ønsket at drillingelektriker skal ta denne spesifikke årlige kontrollen. Hva må utførende ha av kvalifikasjoner og hvilke papirer må fylles ut for at dette skal være en godkjent årskontroll ?




Spurt ${formatDate(1666736580)}
Bra svar markert av forumleder Ny
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Benytte 3+N sikring i IT 230V anlegg

Hei,

Er det lov å benytte Xpole mRB6-16/3N/C/00?A i et IT 230V anlegg. Koble til 3 faser og unnlate tilkobling til N-leder. Det er vern i alle faser og jordfeilvern er tilkoblet L1 og L3.

Spurt ${formatDate(1635112898)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.