Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jacuzzi/utendørs boblebad

Det er intern jordfeilbryter på ledning til utendørs boblebad på 10mA - er det krav til det ? Eller er kravet fremdeles 30mA på jordfeilbryter til disse ?

Spurt ${formatDate(1661375166)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
FEK §6 2. ledd og §7 3. ledd

Har fått spørsmål om hva som må til for at deres bedrift skulle kunne koble til og fra elektromotorer selv, i forbindelse med drift og vedlikehold (f.eks. lagerbytte, rengjøring, utskiftning).

Ville bare høre om andre oppfatter dette slik jeg gjør det:I en industribedrift med ansatt industrimekaniker (som iht. læreplan kan utføre feilsøking, tilstandskontroll, til- og frakobling av elektriske maskiner og utstyr), kan denne personen også være faglig ansvarlig denne type arbeid iht. FEK §7 3. ledd, gitt følgende forutsetninger:

- Relevant fagbrev for de aktuelle arbeidsoppgavene (til- og frakobling, feilsøking etc.) og 3 års relevant erfaring innen dette (FEK§5 2. ledd og FEK§7 3.ledd)- at virksomheten registreres i elvirksomhetsregisteret jmf. FEK§3, med "drift og vedlikehold av arbeidsgiver egnt lavspenningsanlegg"- Årlig sikkerhetsopplæring- IK-system med instrukser/prosedyrer som dekker alle relevante krav. (IK§5, FSE, FEK etc.)

ref. læreplan https://www.udir.no/kl06/IME3-01/Hele/Hovedomraader?lplang=http://data.udir.no/kl06/nob

Spurt ${formatDate(1605256254)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Portabel DC lader

Hei

har en kunde som ønsker portabel DC lader der han ønsker at vi setter opp 63A rundstift.

noen som har erfaring fra dette og eventuelt utfordringer i forhold til forskrifter og normer.

link til lader: https://kempower.com/wp-content/uploads/2019/06/kempower-t-series-t800-p40-technical-data-eng.pdf

Spurt ${formatDate(1655189717)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Krav til armering på offshore kabler

Hei.

Tidene forandre seg og nå må alle punch punkter dokumentere mot TR eller forskrifter mm.

Så har lett meg grønn etter hvor det står det er krav til armering på offshore power kabler. Vi har en vendor installasjon med gummikabel ute I felt.

Har også prøvd å finne info om blanding av elektrokabel, instrumentkabel og nettverkskabel I samme MCT på kabelinføring og videre I kabelkanal.

Ha en finfin uke, så får eg lete litt til her :)

Mvh

Svein

Spurt ${formatDate(1547949116)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
CE merking pluggbart utstyr?

Skal alt utstyr som brukes idag være CE merket?

La oss si at en kunde har bygget en maskin/komponent selv for privat bruk som er på skjøteledning.Dette brukes kun privat, ikke kommersiellt eller produkt som skal videresendes.

Må denne være godkjent eller merket av noe slag?

Finnes det noe lovverk/normer der dette er beskrevet.

Spurt ${formatDate(1606119975)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Oppdatert FEK, 12 des 2018

Hei.

I den oppdaterte FEK fra 12 desember 2018 er 3stk kapittel om personer som omfattes EØS-avtalen fjernet, og erstattet med 1 stk kapittel. Men her står det veldig lite og det henvises til forskrift om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner.

Er det noen som har en oppklarende tanke om dette?

MVH Torbjørn Austarheim

Spurt ${formatDate(1549450942)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tilkobling av solcelleanlegg

Hei. Jeg ønsker litt opplysning angående ansvarsfordeling ved tilkobling av solcelleanlegg. Et solcelleanlegg på ca 100kW skal monteres på et næringsbygg, dette er prosjektert og levert av et firma som kun er oppført med prosjektering av el anlegg i Elvirksomhetsregisteret. Firmaet setter opp hele anlegget og terminerer DC-kabler fra celler til inverter. Installatør trekker DC-kabler, legger utjevningsforbindelser og tilkobler AC-forsyning fra inverter til tavle.(TN-fordeling)

Når jeg leser elsikkerhet 91 tolker jeg det slik at installatør må stille med samsvarserklæring på hele det elektriske anlegget. Er dette riktig forstått? Og da er det vel naturlig å be om samsvarserklæring på prosjekteringen slik at installatøren ikke sitter med det bygningsmessige ansvaret?

Siste spørsmål er ang jordfeilvern: NEK 400 sier at det skal være jordfeilvern type B på forsyningskursen fra tavlen til inverter. prosjekterende firma sier denne må være min 300mA. Hva skal denne beskytte og hvordan finner man ut hvor stor utløsestrøm denne skal ha?

Har folk synspunkter til dette?

MVH Torbjørn Austarheim

Spurt ${formatDate(1570431369)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Driftspenning på overspenningsvern i IT-nett

Hei.

I tabell 53C står det at overspenningsvern tilkoblet allment IT-nett skal ha minimum driftsspenning på 350V. Dette på grunnlag av uvisshet om induktive jordfeil på trafokretsen som kan lage overspenninger.

Spørsmålet mitt er da: Hvorfor ønsker man ikke å lede bort disse overspenningene på inntil 350V? Vil ikke disse også kunne skade utstyr?

Er det problematisk om det monteres overspenningsvern med lavere driftsspenning?

MVH Torbjørn Austarheim

Spurt ${formatDate(1588161342)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tverrsnitt på utjevningsledere

Hei.

Jeg har et bygg med hovedtavle og en underfordeling. Kabelskjermen i stigekabelen mellom tavlene er 70mm2. Øvrige utgående PE-ledere er av små tverrsnitt 35mm2 og mindre.

I Nek 400 544.1 står det at utjevningsledere skal være halvparten av største beskyttelsesleder i installasjonen. men trenger ikke å overstige 25mm2.

Dette resulterer i at jeg må bruke 25mm2 på utjevningsledere.

Spørsmålet mitt er da om det er nødvendig med 25mm2 over hele bygget, eller holder det å bruke det på utsatte ledende deler som tilstøter de store kursene?

Spurt ${formatDate(1588591681)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
norm for installasjon av barnehage

Hei.

Jeg lurer på om NEK 823.431.4.1 hvor I2 skal være lik eller mindre enn Iz gjelder for barnehageinstallasjoner?

I mine øyne er ikke en barnehage definert som boligformål selv om barn sover der, da det normalt ikke oppholder seg noen der gjennom døgnet.

Hva er deres oppfatning av dette?

Spurt ${formatDate(1603953943)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.