Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1510 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9311 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 817 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 16 |
Noe som vet når det ble absolutt krav om jordfeilbryter bad IT anlegg?
Hva er krav til intervall på periodisk kontroll av næringsbygg, vet at det kan variere med tanke på størrelse og type bedrift. Må jo her være en risikovurdering som grunnlag. Er det en max grense for hvor lenge det kan gå før neste kontroll?
Hei,driver å tilkobler på ett solcelle anlegg med micro invertere for tiden. Noe difuse regler her føler jeg, Er litt i tvil på noen punkter:
-Vet at det er maks lov å ha 3600W per string solcelle panel, må det da legges opp en ny kurs til tak per string?
-Er det krav til overspenningsvern i sikringsskap på solcelle panel(micro inverter anlegg)
-Anlegg må merkes som et solcelle anlegg ved inngangsdør og sikringsskap?
Hei! Noen som har litt kontroll på historikk når det gjelder absolutte krav til jordfeilbrytere opp i gjennom NEK historien på de forskjellige nett systemer?
Kanskje noen kan svare på denne. Når ble det absolutte krav til jfb på forbrukskurser TT anlegg? Har prøvd å finne det, men greier ikke helt å tyde NEK, jeg jobber på et bygg som var bygget i 2006 der jeg har fått spørsmål om dette var krav.
Hei var hos en næringskunde som har hatt kontroll av el kontrollør NEK405-3. Han fikk avvik på kurs til lys i tak som var sikret med 16 A jordfeilautomat 300ma JFB. Det burde være 30ma ifølge kontrollør. Anlegg er TN 400V fra 2009 det er ingen stikkontakter på aktuelle kursen. Er dette egentlig et avvik? Tenker om noen har en måte å regne dette ut? Ble litt usikker når jeg fikk spørsmål om dette
På et 400V TNCS anlegg jeg var å rettet etter en kontroll var et avvik at det var glemt forbindelse mellom N og jordskinne i PEN splitten. Anlegget har egen jordelektrode. Anlegget er en enebolig med jordfeil automater.
Hva er egentlig konsekvensene av å glemme denne forbindelsen?
Hei. Noen som kan gi et svar på om det er krav til komfyrvakt på en barneskole?
Hei. Er det innafor å kun ha det topolte bruddet til utelyset gjennom appstyring mot bryter pille eller bør det være en fysisk topolt bryter. I dette tilfelle plejd sin smarthus styring til lys. Har dere noen tanker rundt det? Tenker mest mot krav og nek.
Hei. Når var det kravet til ip grad tavler gikk fra IP2X til IP2XC på usakkyndig betjente tavler og sikringsskap?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.