Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jording av veilys/parklys

Hei.

I TN-nett sier ikke NEK 400 noe om krav til at jordelektroden skal være effektiv i hele installasjonen. Jeg skal prise et parklysanlegg langs en turvei, ca 500m. Er det da tilstrekkelig å jorde mastene kun ved hjelp av PE-leder i kabelen? Altså droppe kobberline i grøft. Statens vegvesen sine håndbøker kommer ikke til anvendelse.

Spurt ${formatDate(1611907760)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
bruk av skipselektriker på installasjoner på land

Hei.

Kan en person med fagbrev som skipselektriker utføre arbeid på installasjoner i bygninger?

Hvis ikke, hva må i såfall til for å "konvertere" denne elektrikeren til bygningselektriker?

Spurt ${formatDate(1617714250)}
Løst Løst
Ex
Exp

Hei

Kan jeg kjøpe en Exp kontrollenhet og sette denne på en eksisterende kapsling uten noe mer sertifisering?

Mvh Jørn

Spurt ${formatDate(1665577666)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Fast tilkoblet utstyr

Hei

Når gjelder kravet til 1,45*Iz og I2

Leste en tidligere sak hvor det var satt inn en 25A sikring til en komfyrkontakt via en 4mm2 ledning i 2001 forlegningsmetode A1, svaret var at dette var greit siden en 4mm2 ledning kunne trekke 26A ved forlegningsmetode A1. Ses dette på som fast last? Er det ikke krav om og ta hensyn til I2 ved fast last? Hvor står dette evt?

Spurt ${formatDate(1665508598)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kvalifikasjonskrav heismontør

Er det slik å forstå at personell som drifter, installerer og vedlikeholder maskiner ikke er underlagt FEL? Vil det sa si at du ikke trenger fagbrev som heismontør? Eller at du ikke trenger fagbrev i det hele tatt?

Spurt ${formatDate(1663610503)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Virkeområdet FEF

Hei,

Gjelder FEF for UPS-installasjoner i industri og næringsbygg?

Spurt ${formatDate(1663848780)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Risikovurdering iht. FSE §10

Hei,

Iht. FSE §10 skal risikovurdering utarbeidet ved arbeid på elektriske anlegg.

Det er spesifisert at "Forsikring om at nødvendig utstyr er tilgjengelig".

Hva menes med dette og hvordan gjennomføres dette rent praktisk?

Spurt ${formatDate(1663850326)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Elbillader defekt grunnet kortslutning i bil. Garanti?

Dersom kortslutning i bilen fører til at ladestasjonen blir ødelagt, hvem vil juridisk stå med ansvaret for garanti i dette tilfellet?

Sier forskrift om elektrisk utstyr noe om dette?

Spurt ${formatDate(1664285557)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
NEK 400-7-714

Hei,

Er NEK 400-7-714 flyttet eller tatt bort i 2022 utgaven? Er det endring i regelverk for gatelys i den nye normen?

Gatelys er vel fortsatt omfattet av FEF dersom installasjonen ikke er forsynt av allment fordelingsnett?

Spurt ${formatDate(1665313405)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Sakkyndig/ikke-sakkyndig betjening og kaskading/backup

Hei,

Dette temaet har vært oppe MANGE ganger, og det er sikkert ikke siste gang :)

Jeg har, etter lang tid, forstått at følgende kriterier må være oppfylt for ikke-sakkyndig betjening:

- maks 125 A for utgående kurser

- maks 250 A for vern i inngående

- min IP2XC

- vern skal være beregnet for ikke-sakkyndige (B,C,D karakteristikk)

Mitt spørsmål går på om man kan bruke kaskading/backup i tilfeller hvor det er hensiktsmessig med ikke-sakkyndig betjening.

Jeg har mange ganger hørt at det maks skal være 10kA i tavler som skal betjenes av ikke-sakkyndige, men dette kan jeg ikke finne er et fastsatt krav.

For eksempel sier Schneider at deres NSX250 sørger for at en RCBO 4p 16A/C får forbedret bryteevne (Icn) fra 6kA til 20kA.

Slik jeg da tolker dette, kan man ha en underfordeling for ikke-sakkyndig betjening med opp til 20kA, forutsatt at:

- alle kravene øverst i innlegget er innfridd

- vernprodusent må kunne dokumentere kaskading mellom vernene, feks som nevnt i eksempelet over

Tar gjerne imot rettledninger dersom jeg har misforstått noe :)

Spurt ${formatDate(1637781522)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.