Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1510 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9311 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 817 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 16 |
Hei, jeg har målt 0,35 M ohm på varmekabelen på soverommet mitt, når den er stilt inn på 20 grader slår ikke jordfeilbryteren ut, men når jeg stiller den over 25 grader slår jordfeilbryteren ut etter ca 10-15 min. Siden det er jordfeil på kablen kan jeg koble ut jord lederen eller blir dette farlig. Kablen ligger på netting med 4 cm betong over seg.(tre gulv overalt)
Hei,
Vi har flere koblingsbokser som er merket med sertifikat DEMKO 01ATEX0113363U. Dette vil at at boksen er godkjent som "tom boks" og ettersom vi har innhold i boksen burde den som jeg skjønner vært sertifisert som en komplett boks.
Dette er koblingsbokser til induktive brytere, kabelinnføring i boksen er Exe og mener at det er veldig dumt å bytte ut boksen da jeg er ganske sikker på at den gir nødvendig beskyttelse - uansett må vi ha gyldig sertifisering som fastslår min mening.
Har tatt kontakt med leverandør av boksene, men de finner ikke komplett sertifisering i sine systemer og dermed mistenker vi at de ikke er sertifisert som komplett boks. Må vi bytte ut alle boksene, resertifisere de eller har vi andre alternativer?
Jeg forsøker å inkludere EX områder inn i internkontrollen våres. Jeg har da forsøkt å finne eksempler på prosedyrer, skjemaer, sluttkontroller o.l. for å slippe å starte helt fra bar bakke. Men jeg finner ingenting på Nelfo eller på nett.
Er det noen som har forslag til hvor jeg kan finne noe?
Kunne også tenkt meg noen tabeller for å enklere tyde EX merkinger.
Hei.
Har en rotork aktuator som er merket Ex db eb. "eb" er inni en firkant. Betyr dette at huset til rotorken er Ed db, men koblingshuset er eb slik at en kan benytte Exe nippler her. Eller må det benyttes ExD nipler her.....?
Hei,
Skal lage ett tilbud der en Offshore vinsj skal oppgraderes med lastcelle. Vinsjen står i Ex-sone (zone 1) så tilhørende eksisterende koblingsboks er av Exe type. Lastcellen som skal installeres blir derimot montert i sikker sone. Lastcellene vi pleier å bruke til disse applikasjonene er av Exi typen og trenger derfor en barriere i kretsen.
Tenker på om det vil være lovlig å installere denne Exi-lastcellen i sikker sone, og koble den i eksisterende Exe-koblingsboks(denne har ledig kabling), såfremt at den har kabling og koblingsnipler som tilfredsstiller kravene til koblingsboksen?
Selvfølgelig ikke veldig "elegant" dette, men det vil korte ned installasjonstiden betraktelig.
Hva er egentlig forskjellen mellom et skipselektriker sertifikat (feks ETO) og fagbrev som skipselektriker?
Tillater forskriftene kabler i jord forlagt i flere enn ett lag?
Hvis ja, hvor stor vertikal avstand kreves mellom hvert lag? (300mm som for kablestiger?)
Standard motor i sikkert område, forsynt fra frekvensomformer. Ved gass-alarm ønsker kunden å isolere alle non-EX forbrukere i sikkert område.
Frekvensomformer har sikker stopp funksjon til SIL3 etter IEC61508.(nødstopp)
Kan denne nødstopp funksjonen regnes som tilstrekkelig sikring mot gnistdannelse, eller kreves en kontaktor i serie med frekvensomformer?
Hvilken standard er relevant?
Må veiledning følges?
I Nek 400 2022 304.3.4.2.1.2 veiledning 1 står det at brytere/overstrømsvern i innkommende tilførsel fra distribusjonsnett vil være i trepolt utførelse...
Må dette følges? Eller kan bryter/overstrømsvern være i 4 polt utførelse da dette bare er en veiledning til punkt. 304.3.4.2.1.2
Skjønner at det er for fremtidig bruk ved flere strømkilder.
Nelfo har i sine nek kurs tatt med at N-leder "skal" skal være uavbrutt.
men er ikke veiledning en anbefaling og ikke bindende om man utfører etter nek 400?
Hei!
I en armatur med metall chassis, isolasjonskkasse I, og gjennomkobling L1, L2, L3 og N fra venstre til høyre side, er det kun lagt lask fra hurtigkoblinger på begge sider og inn på chassis. Ingen seperat jord leder, fordi chassis skal brukes som jord. Etter min mening bør det også være seperat jordleder, i tillegg til faselederene.
Har prøvd å finne noe om dette i NEK EN IEC 61535:2019 og NEK400 uten hell.
Kan noen veilede meg?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.