Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Vern i begge faser IT-nett

Fra NEK 400:2006/2010/2014/2018 har det vært krav om beskyttelse av faseledere (NEK 400-4-43).

Sikringer med vern i den ene fasen i et IT-nett er ikke i samsvar med NEK 400. Sikring på bilde kan kun benyttes i TN-nett med gitte krav.

Spurt ${formatDate(1647943313)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Designverifisert tavle

Hei.

Når et nytt fordelingsskap i eksempelvis et kontorbygg er bygget etter NEK 439 og er designverifisert etter NEK 439. La oss si at hele fordelingen er utført med merket Schneider.

Er det da tillatt å montere utstyr fra en annen produsent ved utvidelse av anlegget?

Spurt ${formatDate(1609849149)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Individuell tilkobling for beskyttelsesledere

Jeg lurer på kravet til at hver beskyttelsesleder skal ha egen tilkoblingsklemme på jordskinne i eksempelvis en underfordeling.

542.4.2 i NEK 400 sier: "Det skal være mulig å frakoble hver enkelt leder som er tilkoblet hovedjordskinnen individuelt. Tilkoblingen skal være pålitelig og utformet slik at den kun kan kobles fra ved hjelp av verktøy."

Normguiden definerer jordskinnen i hovedtavlen som hovedjordskinne og jordskinnen i underfordeling som PE-Skinne. Er det da et krav til at beskyttelsesledere skal kunne frakobles individuelt i underfordelingen?

Synes forøvrig at det er en løsning man bør stebe etter å gjøre, da det er den beste løsningen, men lurer litt på hva som egentlig er minimumskravet.

Spurt ${formatDate(1620975936)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tolkninger i normguiden

I NEK400: 2014 og 2018 er teksten i 753.411.1 identiske. Hvordan kan det da ha seg at tolkningen i Normguiden ikke er lik? Det står blant annet i 2018 utgaven i guiden følgende:

"Elektriske varmefolier som installeres i tregulv, skal dekkes av et metallnett forbundet med tilførselskabelens beskyttelsesleder."

Jeg kan ikke forstå at dette vil være aktuelt med kl II folie?

Spurt ${formatDate(1559557257)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
"Bortkomne" tråder

Av og til forsvinner dessverre tråder på mystisk vis i fra forumet.

Hvis du opplever dette / har opplevd dette så er det bare å beklage. Jeg håper du i så fall gjentar spørsmålet ditt.

Spurt ${formatDate(1584969825)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
FSE - praktisk førstehjelpsopplæring

Praktisk førstehjelpsopplæring kan utsettes til restriksjoner fra myndighetene er lempet på/opphevet.

Dette avviket skal fremgå av virksomhetens internkontrollsystem.

Spurt ${formatDate(1585725604)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Effektbryter i tavle for ikke-sakkyndig. Advarselsskilt

Er det tillat å merke innkommende vern i en tavle (opp til 250A) for ikke-sakkyndige med et advarselsskilt om at det kun kan betjenes av sakkyndig eller instruert personell? Det monteres tilgjengelig for alle bak samme dør som andre små vern uten å måtte bruke verktøy eller nøkkel for å betjenes.I NEK400:2014 810.53.01 var dette tillat.I NEK400:2018 810.530.4.101 er setningen som tillater dette fjernet dvs. ikke tillatt.NEK400:2018 810.512.101 sier alle tavler skal være i samsvar med NEK 439. I NEK439-3:2013 8.5.3 er dette tillat.Ser ikke ut som det er samsvar her, hvilken norm har førsteprioritet?

Spurt ${formatDate(1581079136)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Dimensjonering jordfeilbryter

Hei, jeg har fått en liten oppgave der jeg skal dimensjonere jordfeilbryter på en kurs som går til en pumpe. Det er på et IT-nett

mitt spørsmål er om det er relevant å ta med om kursen skal utkobles ved første eller andre jordfeil

Spurt ${formatDate(1666031524)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Dumt spørsmål

Hvis vi har to komponenter som begge har tilført 230V, hvorfor kan et av de TREKKE mer strøm?

Hva er det som gjør sånn at et komponent trekker mer strøm? F.eks motor vs styrestrøm osv

Spurt ${formatDate(1666009878)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tilført effekt eller avgitt effekt

Bruker jeg tilført effekt eller avgitt effekt for å finne belastningsstrøm og spenning?

Hvis jeg har 3000W avgitt effekt på motor og jeg vil finne Ib, må jeg dele

3000W på rot3*spenning*cos*virkningsgrad?

Altså er det den TILFØRTE effekten som vil gi med Ib og spenning?

Spurt ${formatDate(1665925946)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.