Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Hjelp med belastningsstrøm

Bruker jeg tilført effekt eller avgitt effekt for å finne belastningsstrøm og spenning?

Hvis jeg har 3000W avgitt effekt på motor og jeg vil finne Ib, må jeg dele

3000W på rot3*spenning*cos*virkningsgrad?

Altså er det den TILFØRTE effekten som vil gi med Ib og spenning?

Spurt ${formatDate(1665925987)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
motorberegning

En trafase motor er tilkoplet 230 volt. Motormerkeskilt: 3 kW, n: 0,9 cos phi: 0,8. Motoren er koblet direkte.

Hva er belastningsstrømmen?3000/rot3*0,8*230*0,9 = 10.5A

eller

3000/rot3*0,8*230V = 9.4V

Spurt ${formatDate(1665928161)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
LFS når det jobbes i en effektbryters styreskap?

I et styreskap over høyspent effektbrytercelle står bl.a. avgangens relevern samt tilhørende koblingslister for bl.a. bryterstyring.

Skal og må det da være utpekt en LFS, når man f.eks. jobber med feilsøking i dette styreskapet?

Eller hva med når en skifter ut vernet med et nytt som krever riving og nytilkobling av vernet.

Effektbryter er selvsagt lagt ut og lagt i skille når dette arbeidet pågår.

Og hva med når det foretas rutinemessig testing av vern?

Spurt ${formatDate(1665728712)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Generator i TN-S anlegg

Hei

Jeg har fått med meg at der er en forskrift som omhandler brudd i N-leder i anlegg som har flere parallelle forsyninger.

Det jeg egentlig lurer på er hvordan dette oppstår i praksis.

Eksempel:

400V TN-S anlegg med en nødstrømsgenerator.

Anlegget ligger ENTEN på hovedforsyning ELLER på generator. (Break before make)

Ifølge forskriften skal ikke hovedforsyningen ha brudd i N-leder for å unngå flytende nullpunkt når generatoren ligger inne.

Jeg klarer ikke helt å se hvordan dette flytende nullpunktet kan oppstå når generatoren er forsyningen, og N leder fra nettselskapet eventuelt er brutt.

Har noen en god forklaring på dette ?

Spurt ${formatDate(1665739500)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
tilfluktsrom

Hei,

I Nek 400 2022, siden 494,

avsnitt 805A.302.2.2.302.3, står det at kabel må en ekspansjonssløyfe. finner ikke svar på google.no .

Hva er det ? er det en servicesløyfe for vedlikehold eller lett tilgang?

Takk for svar !

Toufik

Spurt ${formatDate(1665918937)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Utleige

Hei.

kan jeg med grL fagbrev starte ett enkeltpersonsforetak og leige meg ut til ett elektro installasjons firma som hjelpearbeider?

Jeg vil da kun gå sammen med en montør ikke aleine på arbeidsplassen.

Spurt ${formatDate(1665649443)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
beskyttelsesgrad kabel

hvilke kabler kan legges ute, hvilke kabler kan legges i bakken og hvorfor? skriver logg og må skrive om beskyttelsesgrader på kabel?

Spurt ${formatDate(1665570624)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
manglende avdekning i gamle tavler

I gamle tavler kommer man ofte borti deler som ikke tilfredsstiller dagens krav til kapsling. Jeg tenker her på tavler som er bygget før 1970. Det kan være komponenter som kan være utsatt for tilfeldig berøring. Det kan være skinner, skillebrytere, sikringsholdere for nh sikringer, kontaktorer osv. Der virker som det var måten man bygde slike tavler på da. Finnes det noen hjemmel der man kan pålegge eier å gjøre noe med dette idag? Holder det at skapet eller rommet normalt er avlåst? Normalt har ikke nyere forskrifter og normer tilbakevirkende kraft.

Spurt ${formatDate(1665571538)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jordforbindelse til stikkontakt fra vannrør

Fra tid til annen kommer man over tilfeller hvor det mangler beskyttelsesleder i eksisterende installasjon, hvorpå elektriker en gang i tiden har hentet jordforbindelse til stikkontakten fra et vannrør i nærheten.

I dag er selvfølgelig ikke dette et tema. Spørsmålet mitt er; har dette en gang vært lov (eller var det bare en praksis) og isåfall når?

Henvisninger til forskrift eller norm er gull, hvis ikke er ikke svaret mye verdt dessverre.

Spurt ${formatDate(1665428749)}
Løst Løst
Ex
Lengre tids preservering av elektrisk Ex-utstyr før igangsetting

Hei

Jeg har fått spørsmål fra en kunde som lurer på hvordan de kan preservere det elektriske Ex-utstyret (fra oss) etter at det har blitt installert, men før igangsetting. Det er snakk om at det skal stå ferdig montert (på rørkonstruksjon) med kabler ferdig terminert i utstyret i nærmere to år før igangsetting (spenningssettes). Utstyret vårt er testet og godkjent for å stå i all slags vær og vind (IP66/IP68). Det står ingenting om preservering (som jeg kan finne) i NEK 420 (IEC/EN 60079-14 og IEC/EN 60079-17). Det er så klart mulig å henvise til NORSOK Z-006:2015 men er det noen andre anbefalinger i forhold til lengre preservering på denne måten? Jeg er litt fristet til å be kunden følge kravene som står angående innledende inpeksjon og at de deretter foretar en periodisk visuell inspeksjon hver 12. måned eller det som anleggseier evt. har som standard i sine vedlikeholdsprogram. Hva mener forumleder (eller andre) om dette?

Mvh

Eric

Spurt ${formatDate(1665134272)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.