Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Led spoter slår seg av

har 8 led spoter i stuen, de slår seg av . Dimmes ned så slås de av . Kan gå bort trykke på så kommer de på igjen. El installatør har vært bytta dimmer en gang før pga det samme men problemet kom tilbake nå. Vært ok en lang stund. er det pærene eller dimmeren ? er garanti sak men. helt ny installasjon ,nytt hus.

Spurt ${formatDate(1665166763)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Faglig ansvarlig

Et stadig tilbakevendende tema; Må bemanningsbyråer ha en faglig ansvarlig elektro for å kunne leie ut elektrikere til elektroinstallasjonsvirksomheter?

Spurt ${formatDate(1665401397)}
Løst Løst
Automasjon
Sikkerhetsrele

Jeg lurte på en ting angående sikkerhet. På maskiner med roterende/bevegelige deler er det lagt stor vekt på sikkerhet med dørbrytere, sikkerhetsreleer, kviteringsknapper med lys "kode" system osv.

På et ventilasjonsanlegg som er like farlig med roterende deler er det ikke noen form for sikkerhet hvis noen åpner dører inn til roterende vifte på 3000 omdr. dette er jo fordi et ventilasjonsanlegg ikke er definert som en maskin og man unngår da problemet med all den sikkerhet som må til osv.

Så mitt soørsmål da.. hvorfor kan man se bort ifra sikkerhetsreleer og dørbrytere som stopper et farlig ventilasjonanlegg hvis noen åpner døren inn til den roterende vifta ettersom anlegget ikke er definert som en maskin?

Spurt ${formatDate(1665041890)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jordfeilbryter type AC

Hei.

Jordfeilbryter type AC ble forbud i Norge i 2006 såvidt jeg husker.

Kan noen gi meg en referanse til bakgrunnen for dette eller evt hjelpe meg med en god forklaring?

Spurt ${formatDate(1665091388)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Norm Nek 400

Hei.

Fikk AL nummer til installatørprøven.

Jeg studerer normer men jeg finner ikke svar på en sak.

Jeg skal gjerne stille et spørsmål om en ting som jeg vil forstå.

For eksempel du har en elektrisk radiator som er forsynt med 230 V med 3 ledninger som kommer in og 3 som går ut.

Kan man flytte radiator i hjørne for eks og skjøte alle ledningene i en PFXP (5leder) og bruke blå tape for hvite ledninger.

Er det lov å kjøre 2 kurs i en kabel?

Takker dere for hjelp.

Mvh Toufik

Spurt ${formatDate(1664957613)}
Løst Løst
Ex
Norsok E-001:2016

Jeg mener å huske at i Norsok E-001 Edition 5, July 2007 (eller i ett vedlegg til denne) hadde en henvisning til at gassgruppe for Ex utstyr skulle være IIA.

Jeg finner ikke info om dette i E-001:2016, gjelder fortsatt kun krav til gassgruppe IIA eller er denne henvisningen fjernet og baseres nå kun på operatørselskapets spec/krav.

I Norsok Z-015:2020 (midlertidig utstyr) er det fortsatt henvising til gassgruppe IIA.

Spurt ${formatDate(1664969575)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Droppe brudd i N-leder i hovedkurser pga. framtidig UPS

I NEK400:2022 avsnitt 304.3.4.2.1.2 står det i veiledning 1: Disse kravene innebærer at brytere/overstrømsvern i innkommende tilførsel fra distribusjonsnettet vil være i trepolt utførelse, og at nøytralleder i installasjonens hovedfordeling/tilknytningsskap ikke kan frakobles fra innkommende PEN-leder.

Bør/kan man prosjektere/utføre de andre hovedkursene i installasjonen som 3-pol uten brudd i N-leder for å ta hensyn til eventuelle senere installasjon av interne strømforsyningsenheter?

Spurt ${formatDate(1664972120)}
Løst Løst
Ex
Skjøtekontakt/plugg i IS krets

Hei

1: Hvordan skal vi forholde oss til en IS krets hvor det er montert på en skjøtekontakt/plugg på kabelen ut til et Exi utstyr?

2: Kan vi definere denne skjøtekontakten/pluggen som en simple apparatus selv om den er på en krets til f.eks et Ex ib utstyr?

3: Hva om denne skjøtekontakten/pluggen er på en IS krets som forsyner et simple apparatus utstyr?

Spurt ${formatDate(1664784333)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Pendel i Sone 0 og 1

Hei, Spørsmål: Åpent oval fritstående badekar plassert mot hjørnet. 2 stk takpunkter i hjørnet i taket på 2.5m. Dvs takpunktene er utenfor sonen. Hvis kunden ønsker pendler fra feks SG armaturen tube i hjørnet, denne er IP20, klasse 2 og lyskilden er fast(ikke utskiftbar). Vil installasjonen være ok, siden tilkoblingspunktet og installasjonen er over 2,25m eller vil selve pendelhode regnes som installasjonen? Takk

Spurt ${formatDate(1664879813)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
PFXP direkte i vegg/gulv

Hei.Er det fortsatt slik at PFXP kan legges direkte i gulv/vegg uten rør? Ikke anbefalt, frarådes, skal som hovedregel i rør osv, men fortsatt altså tillatt uten rør? Jamfør kabelprodusentens anbefaling for kabelen og vurderingen i Elsikkerhet nr. 71.

Spurt ${formatDate(1664475147)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.