Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1510
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9312
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 883
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 37
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 817
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 211
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 10
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 16
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Krav til belysning i sone 1 på baderom

NEK400:2018:

Har litt problemer med å tolke hva som er riktig i forhold til krav for belysning i sone 1 på bad.

Er kravet at belysningsarmatur skal være både IP44 og <=12VAC eller er det nok med en av delene?

Spurt ${formatDate(1617567308)}
Løst Løst
Overgangsmotstand

Kjære forum :)

Har 2 caser angående overgangsmotstand som jeg håpte dere hadde noen synspunkter på.

1. Installasjon fra 90-tallet. Ra=400ohm, 60ohm med everksjord tilkoblet. Idmin 50mA, Idmaks 200mA. Det er i senere tid etatblert en hovedkurs til garasje 5m fra huset, PFSP med 100mA jfv. Vil denne hovedkursen utløse "nytt krav" til overgangsmotstand, og er det i tilfelle iht. idmaks = 250ohm eller 100ma jordfeilvern = 500ohm?

2. Installasjon fra 50-tallet. UZ-elementer. Idmin:250mA, Idmaks: 1000mA. Under øvrig arbeid på installasjonen ble det oppdaget at installasjonen ikke har fungerende jordelektrode (gammelt vannrør som er byttet til plast). Anmoder kunde om at dette må utbedres umiddelbart. Alt vil jo øke elsikkerhetsnivået betraktelig, men hva vil egentlig kravet til overgangsmotstand være her? For en Uc på 50V må en ned på 50ohm.

Som det står både i normguiden og montørhåndboka er vel ingen av disse casene mulig å tabellavlese? Vil tilføye at min erfaring med tabellavlesning kontra måling er et like stort sprik som Moxnes kontra Listhaug.

Spurt ${formatDate(1669157280)}
Løst Løst
Selvbygget batteri

Har fått en del spørsmål om batterier for lagring av energi i bolig, hvor det benyttes batterier som er sammensatt av moduler fra elbil, nissan leaf i dette tilfellet. ganske usikker på regelverket her og har prøvd å lete meg frem, men håper nå at andre her kan gi et godt svar gjerne med ref til norm/lovverk. inverter og bms er ok produkter, men batteriet er jo godkjent til helt andre ting, selv om det er flere som benytter disse i slike sammenhenger.

noen med gode svar til meg?

Spurt ${formatDate(1641548092)}
Løst Løst
Spørsmål

Hei

Har en oppgave som handler om installasjon i garasje.

hvilken norm skal jeg bruke her?

Er det bolignormen eller industri?

Spurt ${formatDate(1669022760)}
Løst Løst
Ex
Vedlikehold av innstøpt led-lanterne med E-entryboks

Tranberg sine nye TEF 2460 har følgende EX klassifisering

Ex e mb op is IIC T5 Gb

Disse markedsføres som vedlikeholdsfri og når jeg leser i ATEX sertifikatet står det oppdørt følgende rutine tester:

Visuell inspeksjon

Dielektrisk styrke test

Etter hva jeg forstår så utgår da detaljert og nøye inspeksjon til fordel for en måling av "tettheten" av utstyret.

Vi har disse lanternene montert på en UPS kurs med kontinuerlig overvåkning av isolasjonsmotstanden ved hjelp av en Bender. Vil det da kunne være tilstrekkelig med kun visuell inspeksjon av disse lanternene i dette tilfellet da den dielektriske styrken vil være hensyntatt av isolasjonsovervåking?

Spurt ${formatDate(1549348599)}
Løst Løst
Krav til kasser på downlights.

Var på ett oppdrag i en bolig bygget i 1996. Installasjonen var forsåvidt grei, men der var ikke montert kasser på en eneste downlight. Der var også brukt PN i rør mellom hver enhet og ned til dimmerne. Downlightene var 12V/35W. Kunne ikke se noe tegn til varmgang noe sted og der var god lufting rundt da isolasjonen var fjernet cirka 10 cm til hver side av spotten.

Spørsmålet er derfor. Var det krav til kasser på midten av 90 tallet? Finnes det hjemmel for å kreve dette i ettertid eller skal man bare anbefale kunden å skifte ut dagens downligts med nye i LED?

Spurt ${formatDate(1660380446)}
Løst Løst
Privatisteksamen

Spørsmål vedrørende eksamen som privatist for ELE 3002 og ELE3003.

Hvilke hjelpemidler er tillatt på disse eksamenene og for den senere fagprøven?

Kan man bruke Feb-Dok?

Noen andre som har tatt fagbrev Gr. L som privatist?

Spurt ${formatDate(1663843134)}
Løst Løst
Ex
Lærling

Hei

jeg har tenkt til å ta fagbrevet som privatist. Det jeg lurer på er om hva jeg må gjøre for å få dette? jeg har allerede studiekompetanse og har bestått alle fellesfagene så det eneste jeg mangler er kun programfagene fra vg1 elektro og vg2 elenergi. Det jeg har skjønt er at jeg må ta eksamen i alle programfagene i tillegg til å ta en tverrfaglig praktisk eksamen i hvert av områdene for å bli lærling i 2,5 år. kan noen bekrefte dette? Vet noen hvilke programfag dette er? jeg finner ikke en konkret svar på nettet om det så hadde vært fint om noen kunne si meg hvilke programfag det der. Også står det at jeg må få dokumentert YFF før jeg blir lærling. Hvordan gjør jeg dette som privatist?

Spurt ${formatDate(1603468198)}
Løst Løst
Varmekabler

Hei

jeg lurer på hvordan man regner ut varmekabel lengde? altså hvor lang varmekabel skal være. har skjønt det slik at man ikke kan kutte varmekabel når man har startet å legge den, er dette sant. Derfor jeg lurer på hvordan man regner ut lengde på kabelen. gjerne kom med eksempel.

Jeg vet hvordan cc avstand funker, regningen der er m2/lengde*100 for cm,, men for å regne med dette trenger jeg jo lengden på kabelen

Spurt ${formatDate(1612787674)}
Løst Løst
Verdier

Hei

er det mulig å få en oppklaring av de ulike verdiene, i1, i2, i4 og i5. Jeg skal prøve å forklare det jeg har skjønt og gjerne kommenter om det er riktig eller om jeg er helt på bærtur

Det jeg har skjønt er at

I1 verdi er hvor lenge du kan belaste sikringen i 1 time uten at vernet løser ut. Feks en 16A sikring B karakteristikk med i1 verdi på 1,13=18,08A. Betyr dette at vernet skal tåle 18,08A i en time uten å ryke? Hvorfor er denne verdien egentlig viktig? jeg vil jo kunne belaste vernet mitt med 19 amper i en time uten at vernet skal koble ut, ettersom i2 verdien er på 23,2? så hvorfor er det med 18,08 viktig?

I2 verdi er den strømmen som skal garantere at vernet kobler ut innen en time. Feks en 16A B karakteristikk med i2 verdi på 1,45 kan belastes med 23,2 i en time fro at vernet skal koble ut. Så hvis vernet blir belastet på 23,2 i over time så vil den koble ut etter 60minutter. Så hvis det går den strømmen over 1 time så skal vernet løse ut på 60min og 1sekund?

I4 Verdi handler om den strømmen du kan ha uten at vernet skal løse ut momentant. Feks hvis en motor har en startstrøm som er 3,4 ganger høyere enn In må man forsikre seg om at I4 verdien er høyere enn den slik at vernet ikke kobler ut momentant. feks hvis en 5Amper sikring har en startstrøm på 4 ganger høyere når den starter så må i4 være høyere enn dette. altså 5Ax4=20A i4 verdi på C karakter =5x5=25. 20A<25

I5 verdi handler om hvor stor startstrøm vernet garantert skal løse ut på. Hvis ik2pmin er 100 amper så må man forsikre at i5 er mindre enn ik2pmin for å garantere utkobling på 0,1 sekunder.

Er jeg på riktig spor eller helt på bærtur. Ta gjerne med eksempler hvis du skal rette på noe :)

Spurt ${formatDate(1616426533)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.