Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Leder for kobling og Leder for sikkerhet - Høyspenningsanlegg

Kan en og samme person ivareta funksjonene Leder for kobling (LFK) og Leder for sikkerhet (LFS) ved arbeid i/på eller nær ved et høyspenningsanlegg?

Spurt ${formatDate(1663924063)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Leder for kobling

Hei,

Slik jeg forstår det er det tydlig at ansvaret for at en koblingsoperasjon blir korrekt gjennomført ligger mot LfK. Kobler er en forlenget arm for LfK.

Spørsmålet mitt er da knytt opp mot hva lokal anleggskunnskap må som minimum ein person som har LfK rolle besitte? Er det nok med generell elektro kunnskap, og ein Singel line? Jeg mener en LfK må ha tilstreklig lokal kunnskap om aktuelt anlegg, til å kunne diskutere/ kjenne til detaljer om anlegget. Spesielt rundt sikring av gjenninnkobling (wiring diagram for å sikre rett MCB mot lukke spole), alarmer som kommer fra anlegget (lav SF6 nivå og liknende) og tilsvarende.

LfK kan ikke stole på at kobler har all lokalkunnskap, og han kun kjenner overordnet singel line til anlegget. Ansvaret er på LfK, og den personen må ha tilstreklig lokal kunnskap til å reelt kunne ivareta dette ansvaret, både under planlegging og gjennomføring.

Eller?

Spurt ${formatDate(1663943880)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
hjelp med utregninger

Du skal installere en tofasemotor på 6 kW. Kabelen lengde er 42m(forlegningsmåte C ). Kobles til 230V IT-nett.

a) Beregn Ib, Iz og In

- jeg skrev Ib = 26 A. 6kw/230V. er dette riktig? eller mangler jeg noe?

b) Beregn motstanden i kabelen samt spenningsfallet

- jeg fikk 0,3675 ohm og 9,5V spenningsfall, er dette riktig?

jeg gjor resitivitet * 2 * Lengde / Tverrsnitt

Tverrsnittet er 4mm

Spurt ${formatDate(1663944869)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
belastningsstrøm

ved 3 fase har jeg 3600W og 230V

for å finne belastningsstrømm (ib) må jeg gjøre 3600W/230V eller 3600W/230V*rot 3

thanks

Spurt ${formatDate(1663945713)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kabel for overføring av DC-spenning fra solcellepanel til inverter

Fikk et spørsmål som jeg ikke helt klarer å finne svaret på. Det gjelder et planlagt solkraftsystem hvor 10 stk takmonterte paneler med samlet effekt 3KW vil generere max 380VDC. Det brukes dobbeltisolert enlederkabel fra solcellepanelene til ytterveggmontet DC bryter men så ønskes DC/AC inverters plassering i et garasjebygg 10 meter unna. Her ønskes det å legge kabel i bakken om anbefalt i rør fra DC bryter og frem til inverter. Forslaget var å bruke en PFXP 4 eller 6mm2 til å overføre DC strømmen(max 8Amp) som beskrevet. Ser at PFXP i nevnte tverrsnitt er godkjent for 500V men er det da sånn at dette også gjelder DC..? Og vil det være OK å overføre 380VDC i en slik kabel..? Og hvis ikke, hva finnes av alternativer.

Spurt ${formatDate(1663863304)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
strøm

Kurs 1 = 13A, Kurs 2 = 14A, Kurs 3 = 12A, er inntakskabelstrømmen lik summen av kursene sin strøm?

Altså, inntakskabelen er 39A? Eller er det andre faktorer jeg må tenke på for å finne ut hva strømmen

i inntakskabelen burde være?

Spurt ${formatDate(1663874682)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Lading av elbil

Min nye elbil trenger strøm, så det skal monteres ny kurs til garasjen.Jeg har IT 230V anlegg, så det blir dessverre ingen 3-fas-løsning. Er ikke støttet.Min nye kurs får A2 forlegning og 10 mm2. Hvis det monteres 2x32A sikring, kan da ladeautomaten i garasjen settes opp med 32A slik at kursen belastes med 100% så fremt produsenten av automaten går god for dette?Hvis I2<=Iz så må det vel monteres en automat med I2 mindre enn 1,45xIn? Eller er det fortsatt slik at med 10 mm2 så gjelder ikke det kravet?NEK kommer stadig med nye krav, men noen her er vel oppdatert på det aller ferskeste?

Spurt ${formatDate(1663920058)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
2 pol pille til utelys

Kan 2 pol brudd i "pille" erstatte 2 pol bryter til utelys?. Så utelyset vil blir fast tilkoblet, men styrt via 2 pol aktuator..

Spurt ${formatDate(1663836340)}
Løst Løst
Automasjon
Dimmer halogen/ledlys

Hei.

Vil man spare strøm ved å dimme ned lysene i huset? En dimmer slik eg har forstått det regulerer spenningen til belysningen. Vil ikke da strømtrekket gå opp? lavere spenning, høyere strøm.

Spurt ${formatDate(1663675887)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Utjevning dataskap

Er det konkrete krav til tverrsnitt på utjevning til dataskap i næringsbygg slik det var før i tiden, eller bygger det nå på en risikovurdering? Mener å huske det en periode var 6kvmm til veggskap og 16kvmm til gulvskap.

Spurt ${formatDate(1663764383)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.