Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1510 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9312 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 818 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 16 |
Hvilke regler skal man forholde seg til her. Både campingvogn og husvogn kan plugges inn i en stikkontakt av varierende slag (og størrelser). Utgjør det et skille for hvilke forskrifter som gjelder? Det står noe om dette i elsikkerhet nr 72.
Saken er jo at vogner som produseres i utlandet ikke installeres slik som vi gjør her. Valg av utstyr og utførelse er forskjellig.
Har vært borti en husvogn (uten hjul - ligner en liten hytte), der installasjonen ser fin ut i finishen, men ser man nærmere etter er det ikke like bra. Det er brukt PFXP som er avmantlet utenfor bokser, ingen strekkavlastning, ikke veggboks heller noen steder, bare wago rett i veggen, drivere til lys stappet opp i isolasjonen, rk til varmefolie, ikke RKK, ikke rør, 1-polte sikringer.
Hvis eier har samsvarerklæring på at el-installasjonen er riktig og monteringsanvisninger er fulgt, (selv om det ikke ser sånn ut), er det godt nok mtp at vognen er plugget inn, og installasjonen som er registrert er et målerskap med en stikkontakt utstyrt med allpolig brudd og jordfeilbryter?
Ser etter kapsling og KV for montasje utvendig på vegg. Eldre bolig med luftinntak skal oppgraderes, og tilførsel blir lagt om til jordkabel innen et par år. Tenker å sikre ved EX og føre ned langs vegg i første omgang, noen som har forslag til produkt/ løsning?
I veiledningen til §7 er det kun beskrevet at personell som arbeider i luftledningsanlegg skal minst en gang i året øve nedfiring.
Tidligere har e-verk og entreprenører ofte gjennomført dette internt i virksomheten. I REN-blad 2014 beskrives arbeid i høyden, og bla. opplæringskrav, og krav til opplæringsvirksomhet og instruktører. De inneholder en betydelig innstramming. Det er vel kun større selskap og steder som Tranamarka ol. der det kan stilles med anlegg og resurser for å dekke disse kravene.
Hvordan ser dere på hvor forpliktet "bransjen" er til å følge bransjestandarden i form av REN blader, i hvert fall i en overgangsperiode ?
Vi så for oss å gjennomføre på "gammelmåten" med dukke eller arbeidskollega fra stolpe/platå i år. Inntil noen kan tilby tjenesten. Her er det vel et marked for noen, og ekstra kostnader for de som er små.
Magne N
Hei! Trenger litt hjelp her. Kjøpte en UPS PG 600 S Backup Power men ser i manualen at det står It is inevitable to stick to a TN-S wiring system. Kan noen forklarer hva som skjer om denne kobles til et TT anlegg ? Hva er greia med 1 fas UPS ? /TN .
Vil det bli noe feil med jordingsystemet?
Hei.
Er 2.jordfeil, dobbel jordfeil og dobbel jordsluttning det samme?
Hei ! 🙂Jeg planlegger elbillader EaseeHome i garasjen, Skal trekke ny kabel fra sikringsskap ca.15m. Hoved sikring er 63A. Hvis det er 230V 3-fase IT så er det maksimale kan man få er 11 kW. Er det noe fordel å bruke 4G10mm² istedenfor 4G6mm² ?
Spør her siden ingen svarer i EX forumet..
Har et prosjekt i et næringsbygg hvor det skal monteres en gasspeis. Føringsvei er gjort via vårt tavlerom og i underkant av kabelbro hele veien frem til peisen. Jeg tok nylig over dette prosjektet - etter at røret ble lagt.
Hvor finner jeg krav til avstand osv. for dette, må jeg da inn i NEK420? Har ikke denne tilgjengelig. Men "sunn fornuft" tilsier at denne ligger for nær vår installasjon - spesielt i tavlerommet.
Hei. Ser ofte det blir brukt en jordingsbus på større anlegg. F.eks en PN 25mm2 som går rundt om i bygget, og utjevningsforbindelser blir lagt ut ifra denne. Til f.eks bygningskonstruksjon, vannrør etc.
Skal man ikke legge egne utjevningsforbindelser fra hovedjordskinnen og ut til hvert punkt?
Jeg har hatt kontroll av mitt elektriske anlegg og fått pålegg om utbedring. Jeg lurer på om kontrolløren har anvendt feil regelverk og/eller gjort kontrollen feil.
Anlegget er fra 1978. Sikringer ble byttet for noen år siden, til nye automatsikringer. Han påstår da at nye regler gjelder for anlegget men at det ville blitt godkjent etter de gamle reglene.
I tillegg ble isolasjonsmotstand målt mens alle mine elektriske apparater var tilkoblet.
Så mitt spørsmål er hvilke regler gjelder for isolasjonsmotstand på kurser som er lagt opp i 1978, men som har fått nye sikringer etter 2010? Og er det riktig å måle motstand når apparater ikke er frakoblet?
Jeg kan ikke forstå at å bytte en sikring skal medføre krav til nytt regelverk...
I store byggeprosjekter i flere hundre millionersklassen har en ofte en todeling av elektroarbeid der ett firma prosjekterer elektro, og et annet firma (installatør) utfører. Prosjekteringsfirma avgir samsvarserklæring og risikovurdering på eget arbeid (prosjektering).
Installatørfirma avgir samsvarserklæring på eget arbeid (utførelse).
Så kommer spørsmålet jeg gjerne skulle hatt synspunkter på:
Er det (lovhjemlet) krav til at installatørfirma også skal levere en risikovurdering i forbindelse med sitt eget utførelsesarbeid? Eller er det slik at en installatør kan si at risikovurderinga er den som foreligger fra prosjekteringsfirmaet, der det ikke kreves at installatør skal avgi en egen risikovurdering for eget arbeid og leveranse (utførelse).
Jeg tror vel at et installatørfirma også skal avgi en egen risikovurdering for eget utførelsesarbeid da det kan ligge forhold og vurderinger omkring utførelse som ikke dekkes av prosjekteringsfirmaets risikovurdering.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.