Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Oppgradering av overbelasningsvern bolig

Hei! Jeg lurer på hva max KV en kan ha i et bolighus uten at en må være sakynding. KV står på loftet og er 63A og OV nede i skapet på 50A. Har søkt kraftlaget om å få større OV. Lurer på hva som er vanlig? Har tfxp 4G50 så håpte på ov på 63 vafall.

Har behov for større OV for å få bedre samtidighetsfaktor om jeg i fremtiden skal ha elbil lader. Skal også bygge et solcelle anlegg og om ov er større kan anlegget bli større.

50amp OV er nå delt mellom 3 forbrukere (utleieleilighet/2 etg der en bor selv og et lagerbygg)

Spurt ${formatDate(1663586476)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Luft inntak, Ov, Lastbryter

Hei.

Er litt nysgjerrig angående en jobb jeg var innom nå nylig. Der har et annet firma vært og montert nytt luft inntak og sikringsskap. Montert innvendig boks med OV og Lastbryter i sikringsskapet.

Er dette en godkjent løsning?

Spurt ${formatDate(1663330079)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kortslutningsstrøm

I et bakeri som forsynes fra et 230V IT-nett, er en kurs fra fordelingen utført med en PR 2 · 2,5 mm2 som er 55 m lang. Kursen er sikret med en 16 A B-automat. Minste topolte kortslutningsstrøm er oppgitt til 2 kA i fordelingssentralen. Kursen har forankoblet jordfeilbryter.

a) Beregn kursens minste kortslutningsstrøm og sammenligner med I5

b) Beregn utkoblingstiden/ hvor lenge tåler kabelen?

c) Er beskyttelseskravene innfridd? Begrunn svaret.

Det står at jeg skal beregne minste kortslutningsstrøm, men står det ikke allerede i oppgaven?

Er det noe annet de vil jeg skal skrive? Trenger litt hjelp her

Spurt ${formatDate(1663350118)}
Løst Løst
Automasjon
Kortslutningsbergning på ark!

Hei går i 2klasse på vgs elektro vi skal ha prøve på mandag 25 september om kortsluttningsberegning! har null peiling kan noen hjelpe

Spurt ${formatDate(1663569936)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Endring på fasefarger/rekkefølge

Har blitt fortalt nå nylig at standardfarger for faser er byttet fra L1-Sort, L2-Brun og L3-Grå til L1-Brun, L2-Sort og L3 grå. Kan ikke finne noe dokumentasjon på dette i diverse forskrifter. Stemmer dette eller burde jeg finne noen andre å lytte til? :)

Spurt ${formatDate(1663246309)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
privatist

Hei.

jeg lurer på om det er noen som har gått privatist veien for å bli elektriker som kan fortelle meg om prosessen og kanskje som har noen tips hvis man skulle gå den veien for å bli elektriker. Jeg har selv blitt ferdig med 1vgs elektro på skole for en god stund siden og har tenkt å ta videre 2vgs som privatist for å bli elektriker.

Råd og tips settes veldig stort pris på.

Spurt ${formatDate(1663266953)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Sikringstørrelse hjelp

Bestem sikringsstørrelse, kabeltverrsnitt og strømføringsevne for tofasekabel (PN med pvc-isolasjon) som blir belastet med en effekt på 4000W og spenning 230V.

Forlegningsmåte A1 med omgivelsestemp. på 40 grader.

Detter er oppgaven. Jeg bare lurer på en simpel ting, hvordan skal jeg oppgi svaret på sikringstørrelsen?

Kan jeg skrive f.eks 40A sikring, eller er det noe mer informasjon jeg må gi?

Ib = 17.4A , 17.4A < 20A < 22.62 A, så en sikring på 20A fungerer, ikke sant?

Spurt ${formatDate(1663166327)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Arbeider på Høyspenningsanlegg

Hei

Hva er kravet (fagbrev) til å arbeide på høyspenningsanlegg?

Hva er kravet (fagbrev) til å koble (kobling ut/inn av effektbrytere) på høyspenningsanlegg?

Kan noen med elektriker utdannelse arbeide og koble på høyspenningsanlegg?

Spurt ${formatDate(1663231881)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
ELbil

Hei,

Ser det nå installeres flere elbil ladere i sameiet.

Gruppesilring for 20 leiligheter er 250A.

50A ov for leiligheter.

Så blir det 13 elbil ladere i garasjen, i beste fall 130A. De fleste vil nok lade med 16A og da snakker vi 208A

Her blir ingen lastbalansering.

Tvilsomt 13 biler lader sammen, men Elbil ladere skal du vel regne verste scenario?

Vil dette holde når 80% av kapasitet i verste fall går til elbil ladere?

Spurt ${formatDate(1663016920)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
hva er den største strømmen denne sikringen tåler?

hvordan finner jeg ut dette?

Spurt ${formatDate(1663004002)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.