Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9194
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
hjelp med sikring

IC60H

C 16A 400V sikring med Strømbegrensingsklasse 3, bryteevne på 10kA.

hva er den største strømmen sikringen tåler?

forrige post sendte ikke med bildet, så lagde en ny en.

Spurt ${formatDate(1663004273)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Lysstyring med kontaktor

Hei,

Jeg ønsker å sette opp en styring med en kontaktor og to impulsbrytere, hvordan får jeg kontaktoren til å "ligge inne"? Noen som kunne hjulpet meg med å fortalt med et koblingskjema?

Tusen takk for all hjelp

Spurt ${formatDate(1663008437)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Komfyrvakt på Miele induksjonstopp med avsug

Vi har en kunde som har kjøpt et hus som vi hadde nyinstallasjon i.

Husbygger monterte en Miele induksjonstopp med integrert avsug, vi koblet denne til via ordinær komfyrvakt godkjent for den takhøyden.

Dette har fungert fint i over et år, da blir huset solgt, og da sier ny huseier at komfyrvakten slår av strømmen med ujevne tidsrom. Men ofte kan det være strømløst når kunde kommer der på morgenen.

Vi bytter ut med samme type vakt, samme problem.

Vi bytter til annen type vakt, samme problem.

Vi bytter denne med en 3. type vakt, samme problem.

Takhøyde: 260cm, sensor står i tak.

Steketopp står i kjøkkenøy med massiv steinplate.

Over kjøkkenøy henger det en 140cm alukanal med 24V ledstrip ca 70cm over toppen, denne har 2 wire som fører strøm ned til ledstrip. Vi har sendt bilder av dette til leverandørene, og de mener det er lite sansynlig at det er denne som tuller det til.

Jeg hører med kunde om det er introdusert noe utenlands tråløs teknologi som kan sende på feil radioband/frekvens etc med forstyrrende effekt på vakten, men det er ikke tilfellet.

Den ene leverandøren av komfyrvakt sier at virker det ikke så virker det ikke, ikke mer hjelp der.

En annen leverandør sier at Miele og en produsent til sine topper med integrert avsug kan lage et elektromagnetisk felt som kan lamme elektronikken i vakten, originalt så har vakten stått rett under toppen.

Vi har flyttet den 90cm vekk fra original plassering, da har vi ikke hørt noe på et par måneder, men fikk nå beskjed om at det var like ille.

noen som har vært borti noe lignende?

Mvh

CES

Spurt ${formatDate(1662988910)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Referanseinstallasjonsmetode E

Jeg ser bare strømføringsevner for alle installasjonsmetoder unntatt E. Hvor finner jeg strømføringsevne for referanseinstallasjonsmetode E? Kan noen sende ut et bilde av tabellen? Er akkurat som at det ikke eksisterer.

Spurt ${formatDate(1663003413)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Strømføringsevner

Hva er strømføringsevner på en PR 3 x 1,5mm2 kabelen ligger på kabelstige? Hvor finner jeg svaret på dette?

Spurt ${formatDate(1663003540)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Hvordan finne Ik min når kun Ik maks er oppgitt

hei,

jeg har fått fagprøven min, men sliter litt med å finne ut av minste kortslutningsstrømmen på kursen, håper noen kunne hjulpet meg :)

Det er et IT-anlegg, kontorbygg, egen underfordeling til kontorlokalet, hovedfordelingen er i underetasjen 40 meter unna. Her får jeg kun oppgitt en Ikmaks=6kA og cos=0,9.

Både med formelen:

0,95 * Un / 2 * 1,2 * (Zytre+(rfase*lengde) og tabell 5.6b i MHT trenger jeg en verdi av Ikmin i fordelingen for å finne minste kortslutningsstrøm.

Skal jeg bare bestemme min egen Ikmin som er tilnærmet lik 6kA? eller fins det en måte å regne ut dette på?

Spurt ${formatDate(1662814100)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Hva brukes cos pi til?

Hei,

Jeg har fått utdelt fagprøven min og sliter litt med forståelsen.

Det er et IT-anlegg, kontorbygg, egen underfordeling til kontorlokalet, hovedfordelingen er i underetasjen 40 meter unna. Her får jeg kun oppgitt en Ikmaks=6kA og cos=0,9.

Hva skal man bruke cos til her? Jeg ser at formelen til utregning av spenningsfall kan man bruke cos pi men er det nødvendig? Er det kanskje en annen utregning man skal ha bruk for den?

Takk for svar

Spurt ${formatDate(1662814418)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
FEK og frivillig arbeid

Vi skal bygge et nytt klubbhus på dugnad og jeg som installatør og ansvarlig for jobben har en egen ansatt som også vil være med på kveldstid uten betaling. I tillegg er det noen andre i klubben som til daglig jobber som elektrikere i andre selskaper. Så lenge dette ikke er et kommersielt prosjekt - er det noen mulighet for "å omgå" regelverket med at elektrikere skal være fast ansatt hos meg - feks. at de leies inn til kr 0,-/t. Finnes det noen praksis som er "godkjent" fra DSB på dette området?

Spurt ${formatDate(1662961829)}
Løst Løst
Ex
Non-Electrical / Ikke-Elektrisk EX-utstyr

Hei!

Lurer litt på erfaringer rundt inspeksjon av ikke-elektrisk ex utstyr, og hvilken kompetanse som kreves for inspeksjon og godkjenning av slikt utstyr.

For å inspisere slikt utstyr må man jo ha en forståelse av hvilke metoder som har blitt brukt for å sikre ex-utstyret, og det vil jo i de fleste tilfeller ikke omfatte de samme metodene som vi kjenner fra elektro-verden.

Er det noen andre her som har erfaring med slikt? Finnes det egne opplæringsopplegg for mekanikere for eksempel?

Spurt ${formatDate(1662661703)}
Løst Løst
Automasjon
Fasefeil gammel pumpe

Jeg har en gammel asynkronvekselstrømsmotor som tidligere har vært en pumpe. Jeg startet den her om dagen på 230V som den er godkjent for men etter ca.7 sekunder så gikk koblingsboksen opp i røyk og motoren stanset i etterkant så kjører den men trenger hjelp til start. Er ikke dette et typisk tegn på fasefeil og hvordan kan jeg fikse dette? er koblet til 230 fra stikkontakt fordi det er et test system. Har ikke kontaktinformasjon til motorleverandør (manglende dokumentasjon til motor)

All hjelp tas imot med åpene armer :)

Spurt ${formatDate(1662706648)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.