Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1510
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9312
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 883
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 37
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 818
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 211
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 10
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 16
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Knvisikring uten frakobling av N-leder

Hei,

Detet er i en TN-S underfordeling

Har en ABB SLP00 4P knvisikring 100A, denne er funnet med kun knvisikringer for fasene og ikke en for N-leder.

Jeg er usikker på når denne installasjonen ble gjort, så vet noen når kravet for brudd i N-leder kom. Eller evt om dette er lov eller ikke.

Takk for svar!

Spurt ${formatDate(1653375737)}
Løst Løst
Nøytralleder

Hei,

Er det lov i Norge med et system hvor man har en N-skinne åpen kapsling på lik linje med jord skinne. Så man har begge skinnene i samme skap.

Spurt ${formatDate(1654236313)}
Løst Løst
Trafo, elbillader og industristikk

Hei!

Dagens situasjon: 32A 3-fas (med type a jfb) fra bolig til garasje, fast tilkoblet Noratel 11kva lavtapstrafo og elbillader (med DC-vern) fast tilkoblet denne.

Spørsmål 1: Kan man sette opp 32A industri-stikk på tilførselen til trafoen (med trafoen fremdeles fast tilkoblet)?

Spørsmål 2: Hva med på sekundærsiden, kan man ha opp ett 16A rødt stikk der, mens elbilladeren fremdeles er fast tilkoblet?

Spørsmål 3: I tilfelle nei på 1 og/eller 2, kan trafoen tilkobles med 32A blått industristikk, og elbilladeren tilkobles denne med 16A rødt industristikk? Vil det utløse krav om jfb type b?

Det vil jo uansett løsning være slik at i praksis kan bare en forbruker brukes av gangen (enten elbillader, enten 32A stikk, enten 16A stikk)

Spurt ${formatDate(1667821020)}
Løst Løst
kortslutningsberegninger i TN

har fått en VG3 skole oppgave i TN men å dim inntak samt 1 kurs til forbruk(16)
følgende data har jeg fått oppgitt i nek399 skapet.

• IK3p Max: 9,7kA
  • IK3p Min: 8,1kA
  • IK2p Min: 7,0kA
  • IKPE Max: 4,6kA
  • IKPE Min: 3,7kA

har kommet til punktet om minste kortslutningsstrøm, hvordan gjøres det på TN anlegg?(har kun regnet IT før)
dropper jeg det punktet i å m at kortslutningsberegninger i TN er kompliserte?

Spurt ${formatDate(1667733240)}
Løst Løst
Verdier fra nettselskap

Heisann.

Hvor ofte bruker dere andre her inne å innhente data fra nettselskap vedr. Kortslutningsytelser osv?

Her gjøres det som oftest ved meldepliktig arbeid, da man får «disse på kjøpet». Har til dags dato ikke skjedd enda at vi ved sluttkontroll avdekker verdier, hvor det må gjøres tiltak, typisk lav IKmin.

Sier forskriftene eller gjelde praksis noe om dette? Det er vel én time i året man klarer å måle verdier på inntaket som er relativt nær oppgitt verdi fra nettselskapet. Det vil jo variere hele tiden, etter alt fra forbruk og hvordan høyspentnettet ligger koblet.

Kan man anta at en måling utført på en sluttkontroll gir et korrekt bilde? Om svaret på dette er nei, må man jo innhente data om man skal spikre 1m PR for å sette opp en stikk.
Da må i tilfelle alt av servicejobber planlegges 1mnd i forveien.

Er måling og beregning, og i noen tilfeller tabellavlsening (jordelektrode) sidestilt?

Spurt ${formatDate(1667580240)}
Løst Løst
DC-sikkerhetsbryter solcelleanlegg NEK400-2022

Heisan

Driver og skal installere solcelleanlegg på privatbolig om dagen. Når det gjelder krav til DC sikkerhetsbryter, så er det mye diskusjon om dagen vedrørende brannfare osv. I NEK400-2022, så har kravet blitt noe endret fra 2018 utgaven. Det står at man kan unngå DC bryter ved å installere inverter innendørs rett ved innføringspunktet. Jeg tolker det slik at inverter kan bli montert rett ved innføringspunktets slik at DC kabling kommer rett inn i inverter. Stemmer dette? Eller tolker jeg dette feil?

Mvh. En litt forvirret elektriker

Spurt ${formatDate(1667234220)}
Løst Løst
Krav om føringsvei

Er det et krav at tilførselskabel mellom tilknytningsskap og sikringsskap skal legges I rør?

Spurt ${formatDate(1667588760)}
Løst Løst
2022 krav til overstrømsvern I ladestasjon

I presentasjon av NEK400:2022 er det bla opplyst for NEK 400:2022.722.533.101 :

"Det skal være overstrømsvern for hvert enkelt tilkoblingspunkt, enten foran eller i ladeboksen(NEK EN 61851-1: 2019)

- Vernet skal være standardisert

- NEK EN 60947-2

- NEK EN 60947-6-2

- NEK EN 61009-1

- NEK EN 60898

- NEK EN 60269"

Er dette alternativet standardar som vernet må oppfylle?

Vil eit elektronisk vern(funksjon) i ladeboks kunne oppfylle desse?

Spurt ${formatDate(1667668980)}
Løst Løst
Er det krav om lastbryter i fordelinger og underfordelinger?

Er det beskrevet krav i norm/forskrift om lastbryter i en fordeling eller underfordeling dersom det er eksempelvis er montert OV i TKS-skap eller man har tilgang til og legge ut tilførselen til fordelingen i oppstrøms fordeling eller lignende.

Det er selvfølgelig flere fordeler med muligheten for lokal avstenging f.eks. når man jobber i fordelingen, men spørsmålet nå er om det er et "skal" krav utover at installasjonen må være egnet utformet.

Spurt ${formatDate(1652103925)}
Løst Løst
Utjevning av sluk TN nett

Hei!

på min arbeidsplass på et sykehus har vi under kontroll avdekket sluk hvor det ikke måler forbindelse ved kontinuitetsmåling, men 0Mohm ved isolasjonsmåling.

slik jeg har lært så er det uansett ingen fare og tiltak nødvendig her mtp at det er TN nett.

bør sluket uansett utjevnes siden det er under 10 Kohm?

pasientbadet er bygget etter FEB 1991, har ikke sjekket FEB ennå:)

Spurt ${formatDate(1635257121)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.