Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9195
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Automasjon
Fasefeil gammel pumpe

Jeg har en gammel asynkronvekselstrømsmotor som tidligere har vært en pumpe. Jeg startet den her om dagen på 230V som den er godkjent for men etter ca.7 sekunder så gikk koblingsboksen opp i røyk og motoren stanset i etterkant så kjører den men trenger hjelp til start. Er ikke dette et typisk tegn på fasefeil og hvordan kan jeg fikse dette? er koblet til 230 fra stikkontakt fordi det er et test system. Har ikke kontaktinformasjon til motorleverandør (manglende dokumentasjon til motor)

All hjelp tas imot med åpene armer :)

Spurt ${formatDate(1662706648)}
Løst Løst
Ex
Erstatning til STL2

Har noen et tips til erstaning for STL2, for smøring av flammespalter og bolter på EX-utstyr?

Ser ut som STL2 er på vei ut av sortimentet til de fleste elektrogrossister...?

Spurt ${formatDate(1662739134)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Elektroreparatør

Hvor går skille mellom en elektroreparatør og elektriker?

Har fagbrev som elektroreparatør og det er mange meninger om hva man som elektroreparatør kan gjøre og ikke.

Kan man som elektroreparatør koble til og fra 3 fase i boks på vegg? Eller er dette å regne som fast installasjon og en jobb for elektriker?

Kan man som elektroreparatør f.eks bytte en 3 fase kontakt på som sitter på vegg når både plugg og kontakt er defekt? Eller er det kun pluggen man kan bytte?

Spurt ${formatDate(1662459352)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
IP grad i utestue

Hei

Skal legge opp stikk til terrassevarmere i en uisolert utestue for kunde. Hadde i utgangspunktet tenkt å sette opp IP44 stikk, men kan ikke finne timer/tidsbryter i IP44 utførelse. Er det ok å legge IP20 i en utestue. Utestuen er uisolert med glassvegger og tak. Vegger kan åpnes helt opp.

Kan en montere IP20 og sette utstyr med IP20 i sone hvor det ikke kan komme regn hvis vinduer og dører er åpne?

Per

Spurt ${formatDate(1662491584)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Overspenings vern nye kurser i gamle anlegg

Hei

Lurer lit på når kravet til og installere overspennings vern slår inn.

Alle nye anlegg skal sikres med overspennings vern. Og vis en legger opp til El-bil lader i gamle boliger.

Men vis en legger opp en ny kurs til eks vaskemaskin, varmepumpe, stikk på kjøkken etc i eksiterende bolig hus, må vi da montere overspennings vern?

Eller vis en utvider en eksisterende kurs med 10m kabel og en ny stikk, utløser det krav til overspennings vern?

Spurt ${formatDate(1662535282)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
NEK400:2022 - 722 flyttbare (elbil)kontakter

Hei.

Hva mener forumet om formålet til teksten i avsnitt 722.55.101.4 "Flyttbare (elbil)kontakter skal ikke benyttes"

Jeg tenker kanskje denne teksten kan være relevant på byggeplasser det det blir montert opp ferdige prov-skap med ladestasjon montert og 32A apparatinntak og stikk for viderekobling. blir ikke det å anse som en flyttbar elbilkontakt?

Spurt ${formatDate(1662545532)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Læring vs hjelpearbeider

Hi. Hva er forskjellen mellom læring og hjelpearbeider? Hjelpearbeidere (utenlandske) som har ofte stor erfaring i bransjen men pga manglende fagskole etc har ikke DSB.

Spørsmål er bør jeg være forsiktig med oppdeling jobb på samme måte som med unge læringen? Kan hjelpearbeider utføre noe del av arbeidsoppgavene selv eller bare med en elektriker?

Spurt ${formatDate(1662321443)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
EMC støy

Hei.

Har internkontroll på et elektrisk anlegg i en produksjonsbedrift. Må innrømme at jeg er ikke så stødig på EMC og reglene rundt dette.

Jeg har en sak der det er flere motorer som er styrt via frekvensomformere. Fra omformere går det skjermet ølflex til vanlig blå rundstift og så gummikabel fra stikk til motor.

Blir ikke hele hensikten med skjerming da borte?

Spurt ${formatDate(1662366510)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Utskifting av sentralisert nødlysanlegg

Hei,

Fikk spørsmål angående utskifting av et sentralisert nødlys anlegg på rundt 300 lys.

Nå i dag står det 3 sentraler der, de vil bli skiftet ut med en stor sentral. Blir også å bytte ut alle lysene i anlegget. Det er trekt funksjonsikker kabel ut fra tekniskrom til første punkt, men kan ikke finne noe mer ute i anlegget.

Bygget sto ferdig rundt 2010 - 2011.

Planen er å slå sammen flere kurser med tanke på at det er dårlig prosjektert og gjennomført. Dette med tanke på at der er flere kurser med 1-5 lys på og noen med over 20 lys på seg. Planen er også å sone inndele bygget så hvis det skulle gå en kurs, så tenner det området og ikke hele bygget.

I Elsikkerhet 68 står det at ved å bytte foranliggende vern kan det ikke regnes som vedlikehold av eksisterende anlegg, da det mye mulig vil komme en utvidelse på 10-20 lys ser jeg også at Ombygging/rehabilitering av eksisterende anlegg utgår.

Leser jeg dette korrekt?

Har dårlig tilgang til eldre normer og standarder, så er i det hele tatt usikker på om anlegget var prosjektert/installert rett fra begynnelsen. Dette også pga. over 20 lys på enkelte kurser.

Kan vi følge de gamle forskriftene her eller må vi prosjektere nytt etter gjeldende forskrifter fra da jobben ble påbegynt? I dette tilfelle før NEK 2022.

Spurt ${formatDate(1662402718)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jording til garasje

Driver og bygger garasje. Grunnarbeid er ferdig, og det er ferdig opparbeidet til støping av såle. Det ligger trekkerør for strøm fra TKS til garasjen fra før, men så kom jeg til å tenke på jording. Er det anbefalt med ringjording rundt garasje eller kan man trekke inn cu i trekkerør sammen med inntakskabel? Jeg har ikke brent alle bruer enda, siden det gjenstår å grave ei dreneringsgrøft inn mot garasjen, hvor det er mulig å få lagt ned noe kobberline.

Til info så er jordingssystemet IT.

Spurt ${formatDate(1662125790)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.