Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1510 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9312 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 818 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 16 |
Hei!
i et gruppe 2 rom er det krav til maks berøringsspenning på 25 V AC
Hvirdan regnes resistansen ut her? Man må vel ta 8 kVA lokal skilletrafo med i beregningen?
50 V har jo 10 kohm..
Hei!
Hva slags FEL paragraf bruker dere ved en evt kontroll og det påvises manglende branntetting I tavle?
Hei!
vi har tidligere blitt fortalt at det skal ligge under 1 Ohm ved ordinær kontinuitetsmåling. Imidlertid fikk jeg bekreftet noe jeg lenge har mistenkt, at hver kurs må vurderes individuelt mtp resultatet man får når man måler.
Har dere en «mal» eller en løsning på dette hvordan dere løser da en kontroll? Måler og beregner dere kursens motstand utifrå tverrsnitt, er det en annen maksgrense jeg kan forholde meg til her?
Takker på forhånd for svar :)
Hei!
under en kontroll av eldre dusjanlegg, ser vi at det er full overgang (0.0) mellom jordskinne og sluk, mens ved kontinuitetsmåling mellom samme punkter, er over 600-1200 Ohm. Har også målt kontinuitet mellom dusjbatteri og sluk til samme verdi
anlegget er IT og det er ikke varmekabler i gulvet. Anlegget har ikke jordfeilbrytere på belysning i rommet.
hva tenker dere kan gjøres her? Kan det være som det er?
Bør det anbefales tiltak?
Det elektriske anlegget er fra 1968, og lite oppgradert siden den tid. Tenkte på å skifte jordingsbånd på soilrøret, samt etablere en utjevning til av et annnet soilrør. Soilen er av støpejern.
Hei!
det skal monteres en myntautomat på vaskeriet i blokka der jeg bor, og kople til en sikring.
det er samme bostedsadresse som jeg har, kan jeg da gjøre dette og utstede samsvarserklæring?
eller er dette å strekke det å kunne jobbe hjemme vel langt?
mvh
thomas
Hei!
Jeg jobber på et sykehus og i et medisinsk rom har vi en utfordring her.
I et panel er det både kurs fra IT med lokal skilletrafo og kurser fra TN. Disse ligger tilkoblet over rekkeklemmer da med samme potensial på nettet. Anlegget er primært bygget etter FEB 1991.
Er dette ok at jordingen får samme potensial/sammenknyttes?
Det har vel ingenting å si?
Hei!
Hva er egentlig tillatt ved seriejord?
Jeg ser at NEK nevner dette i 543.2.2 og 3. Kan feks en metallplate på vegg som ikke utsettes for påkjenninger brukes som beskyttelsesleder?
Hva med en kanal i metall?
Jeg trodde all seriejord foruten kabelbroer var forbudt..
På et ABB vern står det 25000 over hendel i firkant. Dette antar jeg er det den takler av gjennomskuet energi ved kortslutning elektromagnetisk.
men i tillegg har den et nummer under hendel hvor det står 10000 i en firkant rett over firkanten med klasse 3 som er strømbegrensningsklasse?
hva betyr de 10000 egentlig og hvorfor står det noen steder bare et tall over hendel?
På faste installasjoner offshore benyttes halogenfrie kabler.
Men jeg kan ikke finne noe sted om det er krav til bruk av halogenfri krympestrømpe i koblingspunktene (Tavler og koblingsbokser).
Finnes det noe krav til det?
Det finnes ulike leverandører av LV tavler med feeder eller motorstarter skuffer. I desse tavlene med feeder eller motorstartere det ofte levert NH sikringer som kortslutingsvern, og elektronisk vern for overlast/jordfeil etc. Bør ein i feederskudder alltid sette krav til at det brukes gG/gL sikringer og i motorstartere alltid aM sikringer eller betyr dette ikkje så mykje i praksis når dei står som kortslutingsvern ?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.