Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9195
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 876
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Elektrisk støy
Strøm støy

Jeg har snakket med flere. Elektriker kan ikke måle spenning og strøm i luften i rommet. Hvilken yrkesgruppe kan måle dette. Durer i hodet. Varer lenge etter å ha forlatt boligen - en times gåtur minst må til for å bli kvitt lyden. Svimmel. " Solbrent " i fjeset. Spasmer, skjelvinger. Strøm hjemme er sabotert. Hvem og hvordan ikke interessant. Mest interessert i dette: Hvem kan finne feilen.

Spurt ${formatDate(1662213901)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Lading av El-bil Schuko stikkontakt

Hei!

Leste på nett at det var ulovlig å lade El-bil på schuko stikkontakt? Betyr det at man ikke lenger får lade på eksisterende 10A kurs med jordfeilbryter for AC/DC jordfeil? Er det tilbakevirkende kraft på dette slik at ladestolpe med schuko må fjernes?

Spurt ${formatDate(1661714292)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Arbeid nær spenningssatt brytefelt

Vi skal utføre arbeid veldig nær et spenningssatt brytefelt(bygging av nytt brytefelt og trafobygg).

Det vil være drift i det eksisterende anlegget gjennom hele anleggsperioden. Det er sagt fra BH at det ikke er krav om flammehemmende klær, i og med at spenningssatte apparat blir avgrenset med betongstein. Høres dette riktig ut? det er for ordens skyld vi som entreprenør som står for avsperingsarbeidet mot eksisterende anlegg, er det ikke da krav om flammehemmende bekledning i forbindelse med dette arbeidet?

Spurt ${formatDate(1661850830)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Bedriftselektrikkers rettigheter

Jeg er bedriftselektrikker og registrert i elvirksomhetsregisteret. Jeg kan kun forestå drift og vedlikehold på bedriftens lavspenningsanlegg.

Så lurte jeg på en liten sak: har jeg noen form for rett til å kreve at f.eks armaturer og tilførselsledninger som er gamle og sprøe blir byttet ut umiddelbart hvis jeg som elektrikker mener at det er fare for brann eller feil på utstyr som kan føre til farlige situasjoner. Kan jeg kreve at jeg blir gitt nødvendige driftsmidler til å utbedre dette ASAP. Står dette svart på hvit noe sted? ikke for at jeg har tenkt å slå i bordet med det første, men greit å komme med noe konkret dersom det skulle bli diskusjon bare.

Spurt ${formatDate(1661884523)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kutt i PN i rør

Snekker hadde et lite uhell og kom borti tre rør da han skulle lage en åpning i vegg rett under tavle.

Det førte da til at noen ledere fikk små kutt i seg, med synlig kobber. Lurer da på om det vil være godkjent å bruke krympestrømpe på disse, eller om de må trekkes helt om?

Spurt ${formatDate(1661621324)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jording.

Hei. Driver å regner ut jord for bolig og er litt usikker hvordan man går frem på utregninger.

IT nett

opgitt jordfeilstrøm 750 ma

ra = 50 / 0.750 = 66 ohm

Hvordan finner jeg ut hvor lang wire kabel jeg trenger for huset? Jordsmonn matjord/leire

Er det noen annent jeg bør tenkte på?

Spurt ${formatDate(1661677529)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kvalifikasjonskrav for foretak som installerer byggestrømsentraler

Hvilke formelle kvalifikasjonskrav stilles til foretak som tilbyr- og installerer (monterer og kobler sammen) midlertidige installasjoner på bygge- og nedrivingsplasser (byggestrøm)? Dvs. må foretaket være registrert i Elvirksomhetsregisteret (jf. FEK §3) og/eller ha en Faglig ansvarlig (jf. FEK §7)? Flott om evt. svar begrunnes med henvisning til forskrift.

Også, dersom det følger av regelverk at det i praksis er et eller flere "grensesnitt" i installasjonen som avgrenser hhv. de delene av installasjonen som kreves utført av et registrert foretak (f.eks. elektroforetak) og hva et "uregistrert" foretak kan utføre, så er det flott hvis det kan gis en begrunnelse/forklaring på dette grensesnittet.

Med "byggestrøm" så mener jeg i utgangspunktet installasjoner som er omfattet av NEK 400-7-704. Jeg viser i denne sammenheng til Elsikkerhet 71 hvor Byggestrømssentraler ble omtalt uten at det tydelig var presisert hvilke kvalifikasjoner som kreves for det foretaket som monterer og kobler sammen byggestrømmssentraler (eller "byggestrømsanlegg" for øvrig).

Sakset fra Elsikkerhet 71:

"Den som setter sammen og den som tilkobler byggestrømsentraler til forsyningsnettet vil ha et ansvar gjennom internkontrollforskriften og fel for å påse at anlegget tilfredsstiller gjeldende krav i forskrift og norm. Dette gjelder også intern kabling mellom sentraler..

.. "Definisjoner:? Byggestrømsentraler omfatter både innmatingssentraler, matesentraler,fordelingssentraler, transformatorsentraler, sluttfordelingssentraler oguttakssentraler som ikke kan defineres som veskesentraler.? Veskesentraler defineres som kompakte uttakssentraler som kan bæresmed en hånd og som brukes for direkte tilkobling av arbeidsverktøy".

Spurt ${formatDate(1661700436)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
NEK 2018-Ladeklare bygg

Hei,

Jeg venter på NEK:2018, som er bestilt, men har sett lanserings webinar med gjennomgang av NEK.

I mellomtiden tenkte jeg å gi et forsøk på å spørre her:

1. Hva defineres ladeklart bygg? Og vil etablering av nytt ladeanlegg i eldre blokk gå under dette?(som igjen gjør at man må følge pkt.2?)

2. 824.302.2.2.301.4.2.: "Føringsvei til hvert tilkoblingspunkt skal være dimensjonert for å kunne fremføre et 3-leders ledningssystem(3-fase+N) med kontinuerlig belastning på 32A

Tolkes dette dit hen at det skal forelegges føringsvei eller faktisk at det skal legges feks en 5G uavhengig av om det TN eller IT?

I lanserings webinaret blir det sagt fra Eirik Selvik:

«Føringsvei til hvert tilkoblingspunkt skal altså være et 4-leders ledningssystem(3+N), med kontinuerlig belastning på 32A»

Spurt ${formatDate(1661433394)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Sikringsskap innfelt i vegg mot bad etc

Hei. Mener å ha vært borti tidligere at det ikke var lov å ha innfelt sikringsskap i vegg mot bad eller Våtrom. Gjelder dette fortsatt?

I mitt hode om en monterer et sikringsskap mot en baderomsvegg i motsatt ende av dusj eller badekar, er jo sannsynligheten for vannlekkasje i veggen lik 0.

Noen som kan oppdatere meg?

Spurt ${formatDate(1661460443)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tjømemuffe

Hei. Jeg har IT anlegg hjemme og huset er bygget i 1985. Nå skal det tilkobles det kommunale vann og avløpsanlegget. Fra før har det vert infiltrasjonsanlegg og dette skal fjernes.

Lurer på i den forbindelse om en trenger å montere tjømemuffe på avløpet når en skal tilkoble det kommunale? Usikker på om det er montert tjømemuffe på avlølet fra før når det er infiltrasjonsanlegg.

Mvh

Bjørnar

Spurt ${formatDate(1661505575)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.