Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9196
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 877
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Sikringsskap innfelt i vegg mot bad etc

Hei. Mener å ha vært borti tidligere at det ikke var lov å ha innfelt sikringsskap i vegg mot bad eller Våtrom. Gjelder dette fortsatt?

I mitt hode om en monterer et sikringsskap mot en baderomsvegg i motsatt ende av dusj eller badekar, er jo sannsynligheten for vannlekkasje i veggen lik 0.

Noen som kan oppdatere meg?

Spurt ${formatDate(1661460443)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tjømemuffe

Hei. Jeg har IT anlegg hjemme og huset er bygget i 1985. Nå skal det tilkobles det kommunale vann og avløpsanlegget. Fra før har det vert infiltrasjonsanlegg og dette skal fjernes.

Lurer på i den forbindelse om en trenger å montere tjømemuffe på avløpet når en skal tilkoble det kommunale? Usikker på om det er montert tjømemuffe på avlølet fra før når det er infiltrasjonsanlegg.

Mvh

Bjørnar

Spurt ${formatDate(1661505575)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Fordeling og sikringsskap til garasje

Vi skal i gang med å bygge garasje og må da legge ut kabel fra boligen til fordeling av diverse kurser i garasjen.

I garasjen ønsker jeg å ha en underfordeling til å forsyne loft/lagringsrom/hobbyrom, strøm i garasje til verktøy/utstyr samt belysning og elbillader. Grunnarealet på garasjen blir 50m2 med loft/lagring på toppen.

Utvendig kortslutningsvern er jeg litt usikker på, men tipper 3x80A. OV i boligen er på 3x40A. Jordingssystemet er IT 230V. Inntakskabel til huset er TFXP 50mm2, avstand er ca. 30m fra fordelingsskap til TKS.

Hvor stor sikring bør elektriker legge opp fra boligen til garasje og hvilken fordelingskabel bør benyttes her? Kan man legge en kurs rett fra TKS eller må det gå innom sikringsskap inne i huset? Det skal uansett ligge ledige rør fra TKS til sikringsskap i teknisk rom.

Avstanden direkte mellom hus og garasje er ca. 8m, og avstand fra TKS til garasje er anslagsvis 15m. Her ligger det 50mm trekkerør i dag.

Hvilken type kapsling bør/skal benyttes i garasje til sikringene? Tverrsnitt på kabel fra hus til garasje? Dobbeltisolert?

Er veldig takknemlig for alle tips/råd dere måtte komme med her. For ordens skyld så er det en elektroinstallatør som skal ta seg av selve installasjonen. Av egeninnsats til elektroarbeid blir det kun å trekke k-rør.

Spurt ${formatDate(1661431260)}
Løst Løst
Automasjon
Dreieretning 1-fas motor

Hei! Jeg har en ny 1-fas motor med kondensator som går feil vei (ifølge pila på motordeksel) Usikker på hvordan dette endres, kan noen forklare?

Spurt ${formatDate(1661154119)}
Løst Løst
Ex
Vurdering av EX merking, Select I/O

Hei!

Det ønskes installert ABB Select I/O utstyr, i sone 2. på en prosess-plattform, offshore.

Forhøyet sikkerhet er et internt krav, og det ønskes at utstyret skal kunne være spenningsatt ved hendelser/utslipp, og derfor skal tilfredsstille sone 1.

Sertifikatet for dette utstyret har spesielle betingelser for sikker bruk, som det kan det kan stilles spørsmål ved, om det er egnet i noen soner.

Fra produsentens, declaration of conformity, ABB 3BSE090601X:

"? The Select I/O components have plastic housings that can be electrostatically charged. This danger must be indicated by a warning label."

Sertifikatsreferansen er : TUV CY 21 ATEX 026514 X

Er det noen som kan vurdere om dette er i henhold?

Spurt ${formatDate(1661178334)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Koble 400V trafo

Denne eksisterende trafoen skal det kobles ett 400V industristikk på.

Den er allerede koblet i 400V på sekundær siden, men det jeg stusser på er at nullpunktet tilsynelatende ikke er jordet. Det er ingen lask mellom, og jeg måler rett over 30V potetensialforskjell, rett på terminalene i trafoen.

I mitt hode er denne strengt tatt IT og for at jeg skal kunne merke fordelingen som TN må jeg laske mellom jord og nullpunktet. Tar jeg feil?

Spurt ${formatDate(1660717013)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Rehabilitering av anlegg frå 2003

Eg vil puss opp kjøkkenet og bytt ut komfyren og har ein del spørsmål.

Leiligheta er bygd i 2003 og har følgande kurs tilgjengeleg idag:

-Kurs 1 - 16A til stue og kjøkken (sann som det er no blir den brukt frå alt frå TV, oppvaskmaskin, kjøkkenvifte og kjøleskap til underbenksbelysning / stikk)

-Kurs 2 - 16A kurs til varmtvannstank under benk og ein dobbel stikk på kitchenboard

-Kurs 3 - 25A kurs til komfyr

Slik eg ser før meg med den nye kjøkkenet med seperat induksjonstopp og steikeovn er å enten ta i bruk ein 16A "nedtrapper" på kurs 3 eller få steikeovn til å gå på kurs 2 sammen med varmtvannstank iom. den andre kurset er allereie veldig belastet. Det vil vær svært vanskelig å legge ny kurs iom. leiligheta er bygd med betongvegg...

Kva som er forskriftsmessig løysning for dette anlegget frå 2003?

Eg som fagutdanna automatiker har vel ikkje lov å gjøre noe av dei endringane nemnt ovanfor? Eller har eg lov viss eg klare å finne eit firma som vil gå gode for meg?

Spurt ${formatDate(1660767328)}
Løst Løst
Automasjon
tidsstyring av lys

Jeg bygger en tavle som inneholder deriblant multifunksjonrele (timer) for styring av lys. Timeren vil jeg ha til å tre i kraft når døgnuret er i off. ¨Har koblet opp alt og fulgt prinsippskjemmaet til tidsrelet uten hell. Jeg har brukt Y1(B1) pulsinngang på tidsrelet og lagt kontaktsett NO over spolen på kontaktoren for lysene: Mulig jeg har oversett noe og ikke helt har forstått timerens virkemåte.

Spurt ${formatDate(1660213039)}
Løst Løst
Ex
Utstedelse av EX sertifikat

Hei.

Dersom man har en kapsling som er EX-n og fyller denne med div EX utstyt. F.eks IO kort, rekkeklemmer og strømforsyninger som er godkjent for å stå i klassifisert område. Må det da utstedes ett EX sertifikat for hele kabinettet, eller holder det med sertifikatene for hvert enkelt komponent?

Spurt ${formatDate(1660293039)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
FSE, FEK og organisering

Hei!

Har et spørsmål rundt organisering.

1. Hvilke krav stilles til organisering der man har ansatt driftsteknikere hvorav noen er elektrikere. Denne bedriften (bedrift A) eier/drifter både næringsbygg og boligbygg med primært vedlikehold av de elektriske anleggene. Slik jeg har forstått det så må bedriften utpeke en driftsansvarlig for lavspenningsanlegget for dette. Er det ikke lengre krav om at denne må være fagmann hvis det finnes i organisasjonen?

2.Hvis disse driftsteknikerne blir flyttet til et driftsselskap (bedrift B), vil det da være krav til installatør hvis man skal skal foreta vedlikehold på bedrift A sitt anlegg? FEK §7?

Spurt ${formatDate(1660036480)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.