Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1491
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9196
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 877
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 36
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 808
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 214
Questions in english icon Questions in english Ask questions and get answers in English 15
Automasjon
Mykstart uten frekvensomformer?

Hei jeg er en automasjonslærling som jobber i et mer dataorientert firma der jeg hovedsaklig programmerer og jobber med PLS. Jeg har fått tak i en asynkron vekselstrømsmotor og skal gjennomgå et par øvelser med den, er det mulig å få til mykstart uten frekvensomformer eller skal jeg se om det er mulig å få tak i en frekvensomformer. (jeg innser jo at det er mer vanlig med frekvensomformere og hadde vært mer nyttig men bedriften har et litt tregt år og vet ikke hvor mye penger de disponerer til en lærling) Tusen takk for all hjelp i forkant :)

MVH Ole Jakob Ekelund

Spurt ${formatDate(1660041802)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
FSE, unntak fra virkeområde

FSE §2, virkeområde, har som kjent en del unntak.

Det jeg lurer på, er unntak e:

"elektriske anlegg hvor effekten er så lav at den ikke medfører fare for personskade"

Er denne effekten definert noe sted? Eller skal det baseres på en risikovurdering?

Spurt ${formatDate(1660205261)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kan en Automatiker jobbe som elektriker?

En automatiker jobber idag som hjelpemontør i elektriker faget. Dette har han gjort i flere år. Han har også erfaring med prosjektering av el.anlegg. Han har også VG3 elektriker kurs. Kan han jobbe selvstendig som elektriker, hvis han får grundig gjennomgang av arbeidet han skal utføre før start, og om en montør sjekker arbeidet når det er ferdig?

Spurt ${formatDate(1660210912)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Omgjøring til ubrutt N-leder ved flere forsyninger

Vi har et prosjekt hvor det er gjort en feilprosjektering av konsulenter rundt flere forsyningsenheter på et sykehjem. Tar hver vurdering for seg, og nå som denne feilen har kommet frem litt som følge av tolkning 11 og nye NEK400 så er vi usikre på hvordan vi skal løse dette.

Litt info:

400V 2000A Hovedtavle i eget bygg med trafo vegg i vegg. Skinnepakke for 2500A.

Det går 2 hovedbrytere ut fra tavla til forskjellige deler av hjemmet, da bygget er mer eller mindre delt i to hoveddeler. Et eksisterende rehab del, og en ny del.

Bak den andre veggen i samme bygg står nødstrømsaggregat for nybygget. Dette er tilkoblet på undersiden av bryter til nybygget og følger tilførsel til bygget. Det er motorstyrte brytere som styrer dette og legger ut nett under aggregatdrift.

Inne i bygget er det UPS som er driftet av nødstrømsaggregat, men har skilletrafo foran pga høyre IK verdier.

I eksisterende bygg er det et reservestrømsaggregat inne i bygget. Det er også her en UPS for nødstrøm.

Det er solceller på taket på begge byggene.

Nygbygget er ferdig og det er i forbindelse med eksisterende bygg det har kommet opp. Samtidig så må jeg påpeke at prosjekteringen for nybygget startet september 2020, altså rundt 6 måneder for tolkning 11 ble utgitt.

Det ble vurdert til at ubrutt N-leder ikke var nødvendig pga følgende faktorer:

UPS - Skilletrafo foran. Det vil det også være på bygg nummer 2.

Nødstrømsaggregat - Aggregatet har jordet nullpunkt internt, men det er her utfordringen ligger.

Solcelle - Stanser umiddelbart ved nettutfall som beskyttelse mot øydrift.

Reservestrømsaggregat i bygg 2 - Har nok også internt nullpunkt, men som sikkert da gjør at man får potensielle feilstrømmer i jordleder.

Når det da kom opp tolkning 11 og nye NEK400 så blir man fryktelig svar skyldig ift. at det kanskje skulle vært ubrutt N-leder helt til trafo både fra eksisterende bygg og nytt bygg.

Utfordringen da er at hvis vi må endre på installasjonen til ubrutt N-leder så vil dette være en ganske stor operasjon.

Det vi lurer på om kan være en løsning da er å rett og slett laske forbi bryterne med ledere som kun tilsvarer effekten til de sekundære strømkildene. Det vil jo si et mindre tverrsnitt som går parallelt. Det vil si at N-leder har fullt tverrsnitt ved normal bruk og brytere lagt inn, men vil da ha et mindre tverrsnitt for å ivareta feilstrømmene opp til 350A som er maks for aggregatene.

Samtidig må jeg også si at slik det er mulig å tolke 303.2.1.2 og 551.2.301 så bør det i dette tilfellet være mulig å vurdere dette slik:

Nødstrømsaggregat er tilknyttet installasjonens hovedfordeling. Ergo ikke nødvendig med ubrutt N-leder.

Solcelleanlegg er beskyttet mot øydrift, slik at det vil ikke være spenning som går ut i anlegget ved brutt N-leder eller faseleder. I tillegg er det tillleggsjording ute i anlegget slik 303.2.1.2 beskriver. dette gjelder i begge tilfeller.

Ubrutt N-leder frem til hovedfordeling burde være tilstrekkelig uten å måtte endre hovedbryter på selve hovedfordelingen for å få ubrutt mot transformator siden det faktisk hadde vært OK å ikke ha ubrutt N-leder ved tilkobling i hovedtavle ifølte 551.2.301 da den har det som alternativ.

UPS trenger ikke ubrutt N-leder som følge av skilletrafo.

Det blir lagt ubrutt N-leder til hovedfordeling fra reservestrømsaggregat i bygg 2. Det er også tilleggsjording i bygg 2.

Vi ønsker selvfølgelig å gjøre ting mest riktig, men siden prosjekteringen har vært gjort før tolkning 11 kom ut, og de to normene ser ut til å kunne tolkes på måten vi har gjort det, så spør jeg om deres meninger rundt dette.

Spurt ${formatDate(1659682508)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Arbeid på egne anlegg

Kan kommunens teknikere (med Gruppe L) utføre arbeid som utskifte av armaturer, stikk og kontaktorer rundt omkring på kommunen sine bygg? De er ikke registrert i elvirksomhetsregisteret, og har ikke installatør

Spurt ${formatDate(1659523828)}
Løst Løst
Ex
RTD som er sertifisert Ex ia - vurdere som simple apparatus?

Hei,

Vi har en leverandør som leverer en motor med temperaturelementer på viklingene, av type WTH 160-250. Disse elementene er sertifisert Ex ia og har definerte grenseverdier.

Barrieren vi benytter (denne kan ikke byttes) har høyere utgangsverdier enn temperaturelementene er sertifisert for. Ergo går ikke IS-beregningen opp.

Leverandøren av motoren har gjort en test i sine lokaler av maks overflatetemperatur på elementene ved påtrykt energi tilsvarende maks utgangsverdiene på barrieren. Testens konklusjon er at elementenes maksimale temperatur ikke overstiger grensen gitt av områdeklassifiseringen i området, og at elementet derfor kan benyttes og anses som simple apparatus. Det er ikke brukt testutstyr som er spesielt godkjent av notified body, og 3.parts "notified body" eller produsenten av elementene er ikke involvert.

Leverandøren som har utført testen hevder at man likevel kan "tilsidesette" Ex ia-sertifiseringen og godkjenne loopene basert på deres test ettersom temperaturelementet "pr definisjon" er simple apparatus, etter deres mening.

Har dere noen innspill på dette? Kan det godkjennes, og hvordan dokumenterer vi i tilfelle dette slik at vi viser at IEC-regelverket er overholdt?

Eventuelt, dersom løsningen ikke kan godkjennes, hvilket regelverk kan vi henvise til som bakgrunn for dette?

Spurt ${formatDate(1659530223)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Seriekobling stikkontakt

Har tatt over en gammel bygårdsleilighet i Oslo og sett på det elektriske. Finner blant annet at stuas/kjøkkenets hovedstikkontant er seriekoblet hele 7 ganger. Totalt utgjør det 15 stikkontakter fra en kilde, inkludert lyset på kjøkkenet som deretter har utgang ofte brukt til kjøkkenutstyr. Vannkokeren er mao siste i en hel rekke seriekoblinger.

Dette kan umulig være bra? Hvor hyppig bør jeg få gjort noe med dette? Er ikke elektriker selv.

Spurt ${formatDate(1659207030)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Når kom Ik2pmin krav?

Når kom krav til Ik2pmin 0.38 uten Jf.Vern, 076 med Jf.vern?

Har det vært ulike krav næring bolig?

Spurt ${formatDate(1659440014)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Installasjon i egen bolig

Hei

planlegger å utbedre installasjon i egen bolig, men er i usikker på om jeg kan utføre arbeidet selv. har 4 år i bransjen men 2,5 år er som lærling.

jobber også med installasjon av lavspennings anlegg om bord på fartøy men har fagbrev som vanlig elektriker og ikke som skipselektriker så jeg er usikker på om min erfaring teller i utgangspunktet.

Spurt ${formatDate(1659470771)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Korrekt montering av innfelt stikkontakt?

Hei jeg kom over en litt spesiell problemstilling på tiktok.

For at det skal bli enklere å forklare, så legger jeg til linken av videoen:

https://vm.tiktok.com/ZMNxGhJcK/?k=1

Jeg vil påstå at dette ikke kan være lovlig. En del folk i kommentarfeltet påstår at dette er fullt lovlig, siden man har lov å bytte dekselet på stikkontakten, og det stemmer jo, så vidt jeg vet. Og det var tydeligvis en elektriker med "14års erfaring" som sa i kommentarene at dette var ok.

Men jeg har en liten tanke at det antagelig vil går under feil montering av stikkontakt, og bryter med montasjeanvisningen.

Men hvilken montasjeanvisning spør kanskje folk. Og det er der jeg blir litt tapt. Nå sjekket jeg dog bare hjemmesiden til elkos standard innfelte stikk, og den sier ingen ting om at ytterrammen må ligge helt inntil innerrammen. Og jeg vil nesten påstå at ingen andre stikkontakter ifra andre fabrikanter skriver noe om dette heller.

For med disse flisene som bygger kanskje 2-3mm? Så kommer jo ikke ytterrammen helt inntil innerrammen.

Får da støpslene nok kontakt til kobberet på denne måten? Er stikkontakten lagd med litt slingringsmonn, slik at dette ikke skal være noe problem?

Jeg er litt redd for at dette kan bli en brannfelle i lengden, hvis antydningen min er korrekt.

I tillegg så stusser jeg på det å dekke til deler av innerrammen, slik at det blir umulig å skru av å sjekke koblinger uten å ta av deler av flisene.

Mvh: Lurende lærling

Spurt ${formatDate(1658450437)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.