Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1510 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9312 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 818 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 16 |
Ser at i Eaton sine skap-pakker leveres det med Eaton Serieforbinnelse RVS-3fas 10mm (for kobling mellom automat-radene i skap), og lurer derfor på om disse er godkjente for bruk slik som dem er (ihht NEK2018, med tanke på kl.2 i skap, dobbel isolasjon mellom fase-jord før første jfautomat), eller må det tres på strømpe på hver leder?? Har søkt rundt på nettet etter datablader, og slik jeg kan se, er disse ikke dobbelisolerte.
Slik jeg har forstått det er det slik at man kan installere i egen bolig etter bestått fagprøve og 3års relevant praksis. Når man installerer i eget hjem, må man da skrive dokumentasjon gjennom firmaet man er ansatt i? Eller kan man stå for dokumentasjon selv (uten å ha tatt installatørprøven)?
Slik jeg har forstått det, kan man etter 2år med bestått fagprøve og relevant praksis installere i egen bolig. Trenger man da en installatør til å stå ansvarlig for arbeidet? Da skal man vel dokumentere arbeidet, og stå som ansvarlig selv tenker jeg? Og man trenger vel strengt tatt heller ikke jobbe som elektriker for å installere i egen bolig, så lenge man har bestått fagprøve i gruppe L og hatt relevant praksis i 2 år?
Hei. Skal koble om inntaket i en bolig fra IT til TN. Det kommer en PFSP 3x10 + j inn til boligen. Kan jeg bruke jording(skjermen) som PEN ledere og splitte denne i skapet eller må vi bruke en faseleder som PEN? Hva er kvadratet på jordingen i en PFSP?
Hei.
Har en kunde som skal lage en utestue i tilknytning til huset. På ytterveggen til huset går det en grønn e-verkskabel utenpå kledningen.
Kunden skal ha vanlige veggplater utenpå denne veggen, for å få en mer «innefølelse». Det vil resultere i at e-verkskabelen blir kledd inne.
Hvordan er regelverket i forhold til dette, vil dette være lov? Eventuelt hvilke tiltal må gjøres her?
Vi har mye Offshore utstyr som er uten jordfeilbryter og driftes da under normale omstendigheter av et IT-Nett. Så når vi har dette inne i verksted på land og bruker TN-Nett, da slår jorfeilbrytteren ut (så har vi en egen trafo med IT-Nett vi kan bruke i verkstedet og da funker det).
FEF §5-2.isolasjon
Anleggets isolasjonsnivå skal være tilpasset anleggets utførelse slik at pålitelig drift sikres.
Anlegget skal ha automatisk utkopling eller feilindikasjon ved jordfeil i anlegget eller tilknyttede installasjoner. Ved jordfeil i anlegget eller tilknyttede installasjoner må jordfeilen utbedres eller utkoples snarest mulig og senest innen 4 uker.
Trafoen har ikke varsel ved feilindikasjon, så der får vi ikke info (utsyre har gjerne vert driftet i flere år offshore uten at feil er utbedrert. Kan også være feil etter UPS forsyning).
Hvordan skal vi stille oss når vi da tester og mobliser utstyr?
installere feilindikator på IT trafo og ved bruk av TN utbedre feil (er det et maximumskrav for drift ved jordfeil i IT-Nett)?
Hvilke krav stilles til merking av dør til tavlerom?
jeg tenker da på døren til selve rommet, ikke på tavlen
HeiDersom en næringsvirksomhet bestiller et nytt elektrisk anlegg, er det overlevering av samsvarserklæringen som medfølger det juridiske ansvaret for at anlegget er i orden. Eller vil dette ansvaret kunne komme tidligere? Vi ser da vekk i fra garantitid
Hei
En bedrift som eier av elektrisk anlegg(anlegget er ikke konstruert for usakkyndige), øsnker å overta driftsansvaret for anlegget. Personen som de ønsker å utnevne som driftsansvarlig har elektrobakgrunn, men er ikke installatør.
Det vil da si driftsansvar uten det faglige ansvaret, og vil da benytte seg av tredjepart for utførelse av vedlikehold og eventuelle endringer. Stilles det krav til denne personen? Tenker på registreringsplikt eller lignende.
Hei
I et tilfelle jeg har her nå, er det 3.part som leverer motor, frekvensomformer og servicebryter.
Byggherre har besluttet at skjerm skal termineres i både motor og omformer, men de har ikke tatt stilling til servicebryteren som ikke er med EMC-utførelse.
- Vil det være stor betydning med tanke på støy dersom skjermen før og etter servicebryter blir skjøtet helt enkelt i servicebryter?
- Vil generelt bruk av EMC-nipler vs. jording av skjerm vha. vanlig skrutilkobling være av stor betydning?
Til info så er dette på et ventilasjonsanlegg i et landanlegg (kraftstasjon) og motorstørrelser fra 8kW til 11kW
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.