Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1510
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9313
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 883
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 37
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 818
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 211
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 10
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 16
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kontinuitetsmåling krav

Finnes det noen krav til målinger?

Bortsett fra at måleresultatet skal være i samspill med tverrnsitt og kabel lengde.

F.eks. denne formelen: R=(Ro x l) / A f

R=motstand i lederRo= lederens resistivitet, cu=ca 0,0175A= tversnittEksempel: Leder: 1,5mm2, lengde 30m.(0,0175*30)/1,5= 0,35 ohm.Da bør måleresultatet være i nærheten av 0,35 ohm.Men kan man forvente høyere målinger ved eldre hus? Eller vil dette bare være at det er noen dårlige koblinger noen plass? På nye boliger har man kontroll på lengde og tverrsnitt, og vet hva man skal forvente.

Spør fordi vi har fått inn noen tilsynsrapporter som sier de har målt for høye verdier. 0,29 og 0,35 ohm, på et eldre hus. Har aldri hørt om slike anmerkinger tidligere. Så lurer litt på om dette er et avvik eller ikke.

Spurt ${formatDate(1631540338)}
Løst Løst
Jordet stikk vaskemaskin

Hvis man har en gang som er ikke-ledende og ujordet stikkontakter i rommet.

Det settes inn en vaskemaskin som blir tilkoblet vann via kobberrør, og plastslange til vaskemaskinen.

Her bør man da sette opp en jordet stikkontakt for å unngå evt. potensialforskjeller ved feil.

Men kan man sette opp en enkel stikk m/j og merke den "Kun til vaskemaskin" slik man kan til varmepumpene iht. Elsikkerhet 65?

Eller må man bytte ut alle u/j stikkontakter i rommet?

Spurt ${formatDate(1638176461)}
Løst Løst
Utstyr med jordingspunkt

Hvis man har utstyr som har jordingspunkt, skal dette alltids tilkobles?

Bevegelsessensor med jordingskrue, denne er vel for å kunne avslutte jordleder, og ikke krav om å tilkobles jord?

Samme med en termostat?

Hvis man har rom som ikke har jordet stikkontaker:

Hva med en panelovn som ikke er dobbelt isolert?

Hva med en tredemølle eller massasjestol som kommer med en jordet støpsel?

Etc.

Må det vurderes om rommet er ledende eller ikke?

Følge montasjeavnsivnigen til produktet? Usikker på om det bruker å stå at produkt skal tilkboles jordet stikk..

Spurt ${formatDate(1638178911)}
Løst Løst
Endedeksel samleskinne

Er det noen som kan henvise til hvor kravet om bruk av endedeksel på samleskinne står hen?

Ser at DLE fører dette som avvik, men hvor står det at dette skal monteres hen?

Så lengde man har et sikringsskap som er IP2XC, så har man vel dekt kravene ifb. berøringssikkerhet.

Dersom noen tar av dekslene for å jobbe i skapet, skal enten strømmen tas, eller personlig verneutstyr brukes.

Ja, vi bruker alltid å montere dette. Mye mer elsikkert anlegg, men det er ikke det som er saken her.

Spurt ${formatDate(1648645020)}
Løst Løst
El-scooter, El-moped, El-motorsykkel

Har noen kjennskap til hvilke regler som gjelder for slike motorkjøretøy?

Dette med tanke på krav til lader og slik.

Jeg er litt usikker på hvilke batteri som finnes til disse typer.

Og ser i NEK 400 722.1 står følgende:

Kurser beregnet til å forsyne energi til elektriske kjøretøy hvor merkeladestrømmen er >5 A, ogKurer beregnet til å mate tilbake energi fra slike elektriske kjøretøy

Spurt ${formatDate(1649416331)}
Løst Løst
Dobbeltisolert kurs til billader

Vi har en diskusjon rundt dobbeltisolert kurs til billader som har innebygget DC vern eller jordfeilbryter type B. Er det krav til å ha strømpe på lederne for å opprettholde dobbeltisolering i skap og i lader?

Spurt ${formatDate(1666813080)}
Løst Løst
Arbeidssko

Hei, lærling her.

Jeg ser etter arbeidssko og lurer litt på disse vernene som er på sko

Ser jeg anbefales flere steder å skaffe ESD sko (motstand til jord under 100 ohm) for å jobbe med vanlig lavspent under 1000V.

Alle vernesko er antistatiske (mellom 100ohm og 1000ohm) og leder elektrostatisk spenning og da vil jeg anta også elektrisk spenning til jord.

Er ikke dette "litt" uheldig?

Ser Wenaas er de eneste som lager og selger isolerte sko.

Får man vernesko som ikke leder strøm?

Skal skoene lede strøm?

Kan skoene virkelig lede strøm vekk på utsiden av skoen når jeg ellers går i vanlige klær?

Bør jeg være et ledende element når jeg jobber med arbeid som selvsagt ikke skal være under spenning, men uhell kan skje.

Fullt klar over at man bør ha ESD når man jobber med ømfintlige produkter som PC komponenter.

Spurt ${formatDate(1666797060)}
Løst Løst
399 tilkobling av utstyr

Hei

I Nek 399 6.11.9.1 står det at en kan koble til under fordelinger og andre store laster direkte i grense skapet.

Har eg forstått det rett da at vis en bruker kombinert KV/OV Neozed sikringer fra eks cenika, så kan en bare montere opp en sikring rett etter måler og gå ut med kabel til El-bil lader uten og bruker utvidet 399 skap med eget felt for underfordeling?

Går solcelle anlegg også under kategorien andre store laster?

Spurt ${formatDate(1666686300)}
Løst Løst
Renovasjon i forbindelse med skade

Vi har ett firma inne nå som skal renovere kjellerstuen vår i forbindelse med en forsikring skade, og jeg har fra dag 1 etterlyst en elektrikker til å demontere det elektriske anlegget før riving. Eller i det minste at det elektriske anlegget blir fra koblet slik at det kan fjernes, dette har ikke skjedd. Det som ble gjort var at alle stikkontakter ble løsnet og platene rundt ble fjernet, da med full spenning på anlegget. Og siden har det hengt slik, med spenning på.

Nå var snekker innom i dag og gjorde klart for gjenoppbygging, og jeg spør igjen når kommer det en elektrikker for det elektriske anlegget?

Svaret jeg får da fikk meg til å bli veldig bekymret for hva disse driver med, for planen er å tre de gamle stikkontaktene gjennom de nye platene også montere de selv på plass uten elektrikker i det hele. Kan dette i det hele tatt være lov?

Firma jeg snakket med påstår at de har alt på sitt tørr

Spurt ${formatDate(1666633440)}
Løst Løst
Er det krav til dobbelisolering til 1. jordfeilbryter

Hei,

Er det et krav om dobbelisolering til 1. jordfeilbryter?
Eller trenger man ikke det om man regner ut i fra trafo KvA til lavere enn 50v berøringspenning?

Hvis det er et krav, hvilket år kom dette?

Og hvilke nettsystem gjelder dette?

Spurt ${formatDate(1666610040)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.