Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1510 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9313 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 818 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 16 |
Skal alt utstyr som brukes idag være CE merket?
La oss si at en kunde har bygget en maskin/komponent selv for privat bruk som er på skjøteledning.Dette brukes kun privat, ikke kommersiellt eller produkt som skal videresendes.
Må denne være godkjent eller merket av noe slag?
Finnes det noe lovverk/normer der dette er beskrevet.
Hei.
I den oppdaterte FEK fra 12 desember 2018 er 3stk kapittel om personer som omfattes EØS-avtalen fjernet, og erstattet med 1 stk kapittel. Men her står det veldig lite og det henvises til forskrift om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner.
Er det noen som har en oppklarende tanke om dette?
MVH Torbjørn Austarheim
Hei. Jeg ønsker litt opplysning angående ansvarsfordeling ved tilkobling av solcelleanlegg. Et solcelleanlegg på ca 100kW skal monteres på et næringsbygg, dette er prosjektert og levert av et firma som kun er oppført med prosjektering av el anlegg i Elvirksomhetsregisteret. Firmaet setter opp hele anlegget og terminerer DC-kabler fra celler til inverter. Installatør trekker DC-kabler, legger utjevningsforbindelser og tilkobler AC-forsyning fra inverter til tavle.(TN-fordeling)
Når jeg leser elsikkerhet 91 tolker jeg det slik at installatør må stille med samsvarserklæring på hele det elektriske anlegget. Er dette riktig forstått? Og da er det vel naturlig å be om samsvarserklæring på prosjekteringen slik at installatøren ikke sitter med det bygningsmessige ansvaret?
Siste spørsmål er ang jordfeilvern: NEK 400 sier at det skal være jordfeilvern type B på forsyningskursen fra tavlen til inverter. prosjekterende firma sier denne må være min 300mA. Hva skal denne beskytte og hvordan finner man ut hvor stor utløsestrøm denne skal ha?
Har folk synspunkter til dette?
MVH Torbjørn Austarheim
Hei.
I tabell 53C står det at overspenningsvern tilkoblet allment IT-nett skal ha minimum driftsspenning på 350V. Dette på grunnlag av uvisshet om induktive jordfeil på trafokretsen som kan lage overspenninger.
Spørsmålet mitt er da: Hvorfor ønsker man ikke å lede bort disse overspenningene på inntil 350V? Vil ikke disse også kunne skade utstyr?
Er det problematisk om det monteres overspenningsvern med lavere driftsspenning?
MVH Torbjørn Austarheim
Hei.
Jeg har et bygg med hovedtavle og en underfordeling. Kabelskjermen i stigekabelen mellom tavlene er 70mm2. Øvrige utgående PE-ledere er av små tverrsnitt 35mm2 og mindre.
I Nek 400 544.1 står det at utjevningsledere skal være halvparten av største beskyttelsesleder i installasjonen. men trenger ikke å overstige 25mm2.
Dette resulterer i at jeg må bruke 25mm2 på utjevningsledere.
Spørsmålet mitt er da om det er nødvendig med 25mm2 over hele bygget, eller holder det å bruke det på utsatte ledende deler som tilstøter de store kursene?
Hei.
Jeg lurer på om NEK 823.431.4.1 hvor I2 skal være lik eller mindre enn Iz gjelder for barnehageinstallasjoner?
I mine øyne er ikke en barnehage definert som boligformål selv om barn sover der, da det normalt ikke oppholder seg noen der gjennom døgnet.
Hva er deres oppfatning av dette?
Hei.
I TN-nett sier ikke NEK 400 noe om krav til at jordelektroden skal være effektiv i hele installasjonen. Jeg skal prise et parklysanlegg langs en turvei, ca 500m. Er det da tilstrekkelig å jorde mastene kun ved hjelp av PE-leder i kabelen? Altså droppe kobberline i grøft. Statens vegvesen sine håndbøker kommer ikke til anvendelse.
Hei.
Kan en person med fagbrev som skipselektriker utføre arbeid på installasjoner i bygninger?
Hvis ikke, hva må i såfall til for å "konvertere" denne elektrikeren til bygningselektriker?
Hei
Kan jeg kjøpe en Exp kontrollenhet og sette denne på en eksisterende kapsling uten noe mer sertifisering?
Mvh Jørn
Hei
Når gjelder kravet til 1,45*Iz og I2
Leste en tidligere sak hvor det var satt inn en 25A sikring til en komfyrkontakt via en 4mm2 ledning i 2001 forlegningsmetode A1, svaret var at dette var greit siden en 4mm2 ledning kunne trekke 26A ved forlegningsmetode A1. Ses dette på som fast last? Er det ikke krav om og ta hensyn til I2 ved fast last? Hvor står dette evt?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.