Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9246 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
Hei,
Jeg venter på NEK:2018, som er bestilt, men har sett lanserings webinar med gjennomgang av NEK.
I mellomtiden tenkte jeg å gi et forsøk på å spørre her:
1. Hva defineres ladeklart bygg? Og vil etablering av nytt ladeanlegg i eldre blokk gå under dette?(som igjen gjør at man må følge pkt.2?)
2. 824.302.2.2.301.4.2.: "Føringsvei til hvert tilkoblingspunkt skal være dimensjonert for å kunne fremføre et 3-leders ledningssystem(3-fase+N) med kontinuerlig belastning på 32A
Tolkes dette dit hen at det skal forelegges føringsvei eller faktisk at det skal legges feks en 5G uavhengig av om det TN eller IT?
I lanserings webinaret blir det sagt fra Eirik Selvik:
«Føringsvei til hvert tilkoblingspunkt skal altså være et 4-leders ledningssystem(3+N), med kontinuerlig belastning på 32A»
Hei. Mener å ha vært borti tidligere at det ikke var lov å ha innfelt sikringsskap i vegg mot bad eller Våtrom. Gjelder dette fortsatt?
I mitt hode om en monterer et sikringsskap mot en baderomsvegg i motsatt ende av dusj eller badekar, er jo sannsynligheten for vannlekkasje i veggen lik 0.
Noen som kan oppdatere meg?
Hei. Jeg har IT anlegg hjemme og huset er bygget i 1985. Nå skal det tilkobles det kommunale vann og avløpsanlegget. Fra før har det vert infiltrasjonsanlegg og dette skal fjernes.
Lurer på i den forbindelse om en trenger å montere tjømemuffe på avløpet når en skal tilkoble det kommunale? Usikker på om det er montert tjømemuffe på avlølet fra før når det er infiltrasjonsanlegg.
Mvh
Bjørnar
Vi skal i gang med å bygge garasje og må da legge ut kabel fra boligen til fordeling av diverse kurser i garasjen.
I garasjen ønsker jeg å ha en underfordeling til å forsyne loft/lagringsrom/hobbyrom, strøm i garasje til verktøy/utstyr samt belysning og elbillader. Grunnarealet på garasjen blir 50m2 med loft/lagring på toppen.
Utvendig kortslutningsvern er jeg litt usikker på, men tipper 3x80A. OV i boligen er på 3x40A. Jordingssystemet er IT 230V. Inntakskabel til huset er TFXP 50mm2, avstand er ca. 30m fra fordelingsskap til TKS.
Hvor stor sikring bør elektriker legge opp fra boligen til garasje og hvilken fordelingskabel bør benyttes her? Kan man legge en kurs rett fra TKS eller må det gå innom sikringsskap inne i huset? Det skal uansett ligge ledige rør fra TKS til sikringsskap i teknisk rom.
Avstanden direkte mellom hus og garasje er ca. 8m, og avstand fra TKS til garasje er anslagsvis 15m. Her ligger det 50mm trekkerør i dag.
Hvilken type kapsling bør/skal benyttes i garasje til sikringene? Tverrsnitt på kabel fra hus til garasje? Dobbeltisolert?
Er veldig takknemlig for alle tips/råd dere måtte komme med her. For ordens skyld så er det en elektroinstallatør som skal ta seg av selve installasjonen. Av egeninnsats til elektroarbeid blir det kun å trekke k-rør.
Hei!
Det ønskes installert ABB Select I/O utstyr, i sone 2. på en prosess-plattform, offshore.
Forhøyet sikkerhet er et internt krav, og det ønskes at utstyret skal kunne være spenningsatt ved hendelser/utslipp, og derfor skal tilfredsstille sone 1.
Sertifikatet for dette utstyret har spesielle betingelser for sikker bruk, som det kan det kan stilles spørsmål ved, om det er egnet i noen soner.
Fra produsentens, declaration of conformity, ABB 3BSE090601X:
"? The Select I/O components have plastic housings that can be electrostatically charged. This danger must be indicated by a warning label."
Sertifikatsreferansen er : TUV CY 21 ATEX 026514 X
Er det noen som kan vurdere om dette er i henhold?
Denne eksisterende trafoen skal det kobles ett 400V industristikk på.
Den er allerede koblet i 400V på sekundær siden, men det jeg stusser på er at nullpunktet tilsynelatende ikke er jordet. Det er ingen lask mellom, og jeg måler rett over 30V potetensialforskjell, rett på terminalene i trafoen.
I mitt hode er denne strengt tatt IT og for at jeg skal kunne merke fordelingen som TN må jeg laske mellom jord og nullpunktet. Tar jeg feil?
Eg vil puss opp kjøkkenet og bytt ut komfyren og har ein del spørsmål.
Leiligheta er bygd i 2003 og har følgande kurs tilgjengeleg idag:
-Kurs 1 - 16A til stue og kjøkken (sann som det er no blir den brukt frå alt frå TV, oppvaskmaskin, kjøkkenvifte og kjøleskap til underbenksbelysning / stikk)
-Kurs 2 - 16A kurs til varmtvannstank under benk og ein dobbel stikk på kitchenboard
-Kurs 3 - 25A kurs til komfyr
Slik eg ser før meg med den nye kjøkkenet med seperat induksjonstopp og steikeovn er å enten ta i bruk ein 16A "nedtrapper" på kurs 3 eller få steikeovn til å gå på kurs 2 sammen med varmtvannstank iom. den andre kurset er allereie veldig belastet. Det vil vær svært vanskelig å legge ny kurs iom. leiligheta er bygd med betongvegg...
Kva som er forskriftsmessig løysning for dette anlegget frå 2003?
Eg som fagutdanna automatiker har vel ikkje lov å gjøre noe av dei endringane nemnt ovanfor? Eller har eg lov viss eg klare å finne eit firma som vil gå gode for meg?
Jeg bygger en tavle som inneholder deriblant multifunksjonrele (timer) for styring av lys. Timeren vil jeg ha til å tre i kraft når døgnuret er i off. ¨Har koblet opp alt og fulgt prinsippskjemmaet til tidsrelet uten hell. Jeg har brukt Y1(B1) pulsinngang på tidsrelet og lagt kontaktsett NO over spolen på kontaktoren for lysene: Mulig jeg har oversett noe og ikke helt har forstått timerens virkemåte.
Hei.
Dersom man har en kapsling som er EX-n og fyller denne med div EX utstyt. F.eks IO kort, rekkeklemmer og strømforsyninger som er godkjent for å stå i klassifisert område. Må det da utstedes ett EX sertifikat for hele kabinettet, eller holder det med sertifikatene for hvert enkelt komponent?
Hei!
Har et spørsmål rundt organisering.
1. Hvilke krav stilles til organisering der man har ansatt driftsteknikere hvorav noen er elektrikere. Denne bedriften (bedrift A) eier/drifter både næringsbygg og boligbygg med primært vedlikehold av de elektriske anleggene. Slik jeg har forstått det så må bedriften utpeke en driftsansvarlig for lavspenningsanlegget for dette. Er det ikke lengre krav om at denne må være fagmann hvis det finnes i organisasjonen?
2.Hvis disse driftsteknikerne blir flyttet til et driftsselskap (bedrift B), vil det da være krav til installatør hvis man skal skal foreta vedlikehold på bedrift A sitt anlegg? FEK §7?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.