Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9246 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
Det har nylig vore el-sjekk på ein bustad i forbindelse med salg, som eg har kjøpt. Eg ser det er blitt gjort ein dårlig sjekk, sidan eg har opna litt ting sjølv og funne mykje rart.
Blant anna:
- utvendige punkt har ikkje jord ut.
- takpunkt med lysekrone hengt etter strips rundt ein spiker over taklokk.
- jorda og ujorda stikk 140cm frå kvarandre.
- PR-kabel med støpsel på frå stikk, som forsynar ein anna stikk.
- svidd stikk på kjøken.
- 4mm2 jording trukket frå lyspunkt på kjøken med 2,5mm2 kopling, heile vegen ut i stove, ut frå ein stikk og opp til utvendig solskjerming.
Det er mykje anna slurv her óg. Tydlige teikn på at tidlegare eigar som har gjort ein del sjølv. Eg er sjølv elektrikar, og eg syns det er mykje dårlig arbeid og dårlig sjekk. Eg har byrja å fikse ein del sjølv.
Men er dette noko eg bør seie ifrå om? Selskap, meglar eller advokat?
Jeg lurer på hvor går grensen på hva en maskinleverendør kan gjøre å ikke gjøre hvis en ikke er underlagt en elektroinstallatør. Maskinleverandøren arbeider kun på maskiner. Ikke tavler eller annen elektroinstallasjon. Maskin eksempelvis CNC, robot, ventilasjon, kompressorer osv.
Kan en feilsøke under spenning? Må selvsagt ha FSE i grunn uansett, og fagbrev som elektriker eller automatiker.
Hei, er det en måte å simulere for eksempel 0-5A teststrøm for test av relevern uten å ha disse dyre Megger reletesterne?
Tenker da på en måte for simulering av strømtrafo som enten har maks 1A eller 5A utgangssignal.
hei er det sant at man ikke øker så mye i lønn visst man gå fra å være elektriker til å bli prosjektleder i elektro?
Hei!
Lenge siden jeg har jobbet som elektriker så må oppdatere meg litt. skal legge en 10q pfxp ut til uf i garasje, men for å sikre denne kan jeg da benytte 32a automatsikring i skap inne som en bryter og en 32a OV i underfordeling foran kurser for å beskytte kabel?
Garasjen kommer tett på huset men tenkte å legge ringjord i tillegg til denne for å forbedre litt og koble denne i uf i garasjen. men skal fortsatt koble jordinga på stigerkabelen i hver ende?
Er 3 fase IT nett og kabel lengden blir ca. 30m
Jobber på en normalt ubemannet plattform og lurer på om det er et krav at det skal være en elektroansvarlig ombord på innretningen når det blir utført arbeid der, eller om vedkommende kan sitte på en annen installasjon?
Hvilke type kabler kan brukes i Ex "Sone 1" og i Ex "Sone 2".
f.eks. PR, PFSP, PFXP, IFSI.
Lignende, OELFLEX® CLASSIC 110 (Uskjermet),
Lignende, OELFLEX® CLASSIC 115 CY (skjermet).
Hei. Bor i et eldre bygg der alle stikkontakter i stua er ujordete. Men alt av personlig elektronikk er jordet, inkludert skøteledningen jeg bruker til bl.a. laptop og mobillader osv. Er dette innafor? Jeg vet at man aldri skal koble et ujordet støpsel inn i en jordet stikkkontakt, men jordet støpsel inn i ujordet stikkkontakt må da vel være greit? Vil bare dobbelsjekke
Vi har overtatt ett nytt hus med 400/230V TN.
Installatøren har problemer med at LED lysene flimrer. Vi har 3 forskjellige LED lyskilder hvor installatøren har testet ut forskjellige type dimmere, men lyset flimrer uansett kombinasjon av LED/ dimmer. Enkelte dimmere slår seg til og med av etter kort tid.
Hos en av naboene har man hatt tilsvarende problem, men det har blitt satt i sammenheng med elbillader.
Det kan nevnes at i et annet hus (i annen landsdel) er lyset stabilt med en av de utprøvde kombinasjoner av LED/ dimmer, men dette er et eldre 230V IT anlegg.
I dagens anlegg blir det i større og større grad laster med likerettere som LED lys ,PC?er, El-bil ladere, osv. Uten filter vil disse lastene trekke overharmonisk strøm fra nettet. I tillegg til større andel av «støykilder» vil også den ohmske lasten reduseres når varmekabler og panelovner erstattes av varmepumper.
Tilsvarende problem med elbillader hos nabo kan tyde på at man er i nærheten av grenseverdier på THD eller enkeltharmoniske.
Det kan kanskje også være en overbelastet transformator eller en underdimensjonert N-leder?
Er dette en kjent problemstilling og hva kan årsak til flimringen være? Hvem er ansvarlig for dette problemet, installatør eller nettselskap?
Hei.
Vi har et produksjons og lager bygg med en vedlikeholdsavdeling på 10 mann.
Frem til nå har elektroarbeid blitt hyret inn fra elektro-firma som selv sitter med godkjente installatør-papirer, og som da sitter med ansvaret.
På vedlikeholdsavdelingen så har vi flere med automatiker-fagbrev og også personer med fagbrev i elektrikerfaget, men disse utfører ikke arbeid på elektroinstallasjoner.
Det har blitt utført en viss opplæring av instruert personell fra dette firmaet til personene på vedlikehold, hvor disse kan utføre mindre oppgaver som. f.eks sette på sikringer osv.
Vi har nå kommet til steget hvor vi vurderer å utføre elektroarbeidet selv, med våre ansatte som har relevant fagbrev.
Vi har tenkt ut noen scenariorer ift dette.
1.Inneha installatør"rett" selv i firmaet, da lurer vi på hvordan dette ofte gjøres i praksis, er det slik at det er nok å ha en i "konsernet" som er ansatt som igjen har tatt installatørprøven, og han igjen kan ha ansvaret for elektrisk arbeid utført av automatikerene og elektrikerene, eller hvordan kan vi ha muligheten til å gjøre dette selv og da igjen inneha "kunnskapen" selv i firmaet.
2.Leie inn "sertifikasjon av installatør" hvor da eksempelet blir likt som ovenfor, bare at ansvarlig person da leies inn fra eksternt firma.
3. Finnes det andre løsninger, som vi ikke har tenkt på for at elektropersonell med fagbrev kan utføre arbeid på elektro-installasjoner.
Siden dette er industri og vi "eier" vårt eget anlegg, vil vi ha samme krav som en elektroinstallsjonsbedrift, eller er det noen ting som i praksis kan gjøres anderledes.
Kom gjerne med andre viktige punkter som følger med i en slik prosess.
Samtidig kan vi vell konkludere med at arbeid på høyspent og trafoer kan utelukkes.
Takk takk
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.