Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9246 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
Hei forumfolk
På et industriprosjekt skjedde en uhell med en støpsel som var montert feil veg og derfor ble en av fasene koblet direkte med jordlederen som forårsaket skade på dali driverne og annet følsåm elektronikk utstyr.
Skade var forårsaket av en 400V 3-fase motor uten neutraltilkobling som var forsynt fra TNC-S system tavle. En av motor tilkoblingstøpslene var montert feil og derfor ved igangkjøring av aggregat ble en av fasene sendt direkte til jordlederen. Foran strømkretset var kun kortslutningsvern type C10 uten noen jordfeilvern, neste sikring i rekke var en 100A automatsikring.
Jeg mistenker at det kan være noe feil med enten dårlig jordforbindelse eller sammenkoblet N og jordleder ett eller annet sted i bygget.
Spørsmålet mitt er:
Hva tenker dere, hva kan være årsak til skader på følsåm elektronikk utstyrHvordan forhindrer vi at dette ikke skjer i framtiden
Takk
Hei.
Hva er egentlig bus-kommunikasjon og ethernet-kommunikasjon? Hva er forskjellen på eksempelvis CanBus sammenliknet med profinet?
Mvh
S.O.
Hei
Vi skal legge fleire sett med enledere mellom en trafo og hovedtavle, avstand ca 10 meter. Trafo og hovedtavle er i samme bygg, men ulike rom. anlegget er høyspentmålt, så nettselskapet leverer 22kV inn i HS rommet. Hvilke krav stilles til dimensjonering av medfølgende jording mellom trafo og hovedtavle? Må denne være minst halvparten av faseleder (beskyttelsesleder), eller blir denne å rekne som en hovedutjevningsforbindelse?
Hei!
Jeg og montøren min har lagt opp en 3 fas 400V kurs fra en 3 pol automat. Når vi skulle måle Z-line nektet Eurotesteren og måle da spenningen er for høy. Vi endte opp med å måle mellom jord og fasene, men er dette riktig? Hvis ikke hvordan gjør man det? Vi har fortsatt mulighet til å måle så vi vil forsikre oss at vi har gjort det riktig:)
Hei
Har fått ansvaret for mye av tavleproduksjonen i et firma som kun leverer maskiner og fabrikker som går under NEK-EN60204-1, til maritim industri. Spørsmålet er: Må jeg sette meg inn i NEK 410 og alle andre relevante normer, eller må verft og oppdrettsanlegg spesifisere krav til tavlene og sensor/motorkabler? Hvem må spesifisere at den og den kabelen skal være halogenfri? Skjønner dette med rømningsveier og bygninger, men hva gjelder på maskiner i og rundt båt? Firmaet mitt bør absolutt bli bedre på kravspesifikasjoner og hvor nøyaktig dette gjøres, men er det til syvende og sist mitt ansvar?
Hei.
Har fått tak i stikkontakter merket fra elko som ikke har N merket med ring rundt (nemko godkjenning). De har i stedet S og F merket med ring rundt seg og CE merking. Er disse stikkontaktene godkjent for montering i bolighus i norge?
Med vennlig hilsen
Bjørnar
Vi har en liten diskusjon på jobben...Det er montert opp en motorstyrt markise med bevegelig ledning ,det er borret ett lite hull og ledning tregt gjennom og støpslet i nærmeste tilgjenglig stikk på innsiden.
Jeg mener dette ikke er lov da bevegelig ledning skal kun benyttes i samme rom der hvor den er koblet til fastmontert utstyr. Her burde det vært lagt opp stikk eller koblingsboks ute ved markise.
Men Kollegaen min mener at det er helt innafor å kjøre bevegelig ledning gjennom vegg og så støpsle ?Ville dette blitt en anmerking på kontroll?
Hva mener dere?
Hei
Kan dere svare på hvor vi finner kravet fra IECEx at utstyr skal verifiseres og testes av en 3dje part certified body?
Holder på å pusse opp stue og kjøkken. Er det 20 cm fra gulv og opp til senter av veggboks (skjult anlegg) som er standard?
Hei,
Iht. FSE §7 E skal det etableres rutiner for standard type arbeid. Men hva vil dette si i praksis? Skal ikke alle jobber risikovurderes og sluttføres med tilhørende dokumentasjon?
Er det et krav til hva denne rutinen skal inneholde?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.