Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9246 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
Hei.
Har en situasjon der kunde ønsker seg en annen merking av batterianlegget enn hva jeg er vant med.
Kunde ønsker Blå=minus og svart=pluss.
Jeg er vant med at svart=minus og rød=pluss.
I og med at disse fargekodene er såpass motstridende, og på mange måter kan forveksles med installasjon i et vanlig TN-nett, er jeg ukomfortabel med å bare akseptere og bygge deretter. Har lest gjennom NEK487, men finner ingen direkte krav/tekst som omtaler fargekoding. Er det ikke standardisert noe sted fargekodingen i batterianlegg? Isåfall hvor?
Hvordan ville dere stilt dere til kundens ønske i mitt tilfelle?
We are currently working on a project where a room containing non-EX equipment is installed in hazardous zone 2. This room is protected (made safe) by a pressurization system, type Pc according to IEC-60079-13. In order to mark the notation Pc and reference to IEC on the room, would it require a 3rd party approval or can NOV self-declare this by making a declaration of conformity?
Hei,
I hvilken grad kan faglig ansvarlig myndiggjøre ansatte til å utføre oppgaver der den ansatte ikke oppfyller kravene i FEK?
F.eks. kan FA deligere oppgaver som kontroll av andres elektriske anlegg (FEK §9) dersom de ikke oppfyller kravet til utdanning og praksis?
Finner ingen tekst på dette via forskriften men mulig dette er beskrevet i en utgave av elsikkerhet?
Hei,
Prøver å lære meg Febdok på egenhånd ettersom det foreløpig ikke er oppsatt kurs i nærheten.
Jeg har ett anlegg som er TN-C. PEN-splitten er i TKS skap, og jeg får da TN-S videre til 2 underfordelinger.
Regner da med at jeg skal velge TN-C som foranliggende nett, men skal jeg gjøre noe mtp at dette blir til ett TN-S anlegg?
Lurer også på hva slags kabel/ledning jeg skal velge fra hovedsikring til mine underfordelinger? Dette er jo i praksis interne ledninger i TKS skap? Men det er jo ingen valg for det.
Jeg har ellers lagt inn 80A gG sikring som første sikring (altså den som er i TKS skap). Herfra forgreier jeg meg ut til 2 underfordelinger hvor hver av disse er sikret med 32A. Jeg velger en tilfeldig kabel kun for test som skal være for interne ledninger i TKS, fant noe med iz på 68A. Fikk da feil på at kabel tåler mindre enn 80A? Men nedstrøms har jeg jo 2stk 32A vern, altså 64A. Hvorfor er det oppstrøms vern som begrenser nedstrøms kabel?
Håper noen kan hjelpe meg litt på vei her.
Hei,
Jeg har ett spørsmål angående tversnitt,
Kan jeg gå fra en stikkontakt (16A kurs) til en leddriver som bruker 0.2A med 0,5mm2?
Dette er fast tilkobling, så kabelen vil aldri belastes mer en 0.2 A
Hei,
Vedrørende §7 i FEK. Hva er den praktiske forskjelden på 1. ledd og 2. ledd? Ledd 1 beskriver "arbeid tilknyttet elektriske anlegg" og ledd 2 beskriver "bygging og vedlikehold av andres elektriske anlegg", men er ikke dette det samme? Hva kan jeg stå faglig ansvarlig for dersom jeg kun oppfyller ledd 1?
Holder på å feilsøke på en stor vaskemaskin som ikke virker lengre
det er stjerne/trekant kobling med tidsrele, jeg har byttet den Ene kontaktoren som var brent og startknappen.
når jeg trykker på startknappen så slår k1 fort inn og ut, hva Er greien hær?
jeg kan tvangs kjøre motoren uten styrestrøm på og då går den helt fint
Regelverket rundt tilfluktsrom har vel muligens vært oppdatert noe de senere år, men kan noen svare på om det er krav om egen strømmåler/eget abbonement i tavlen for rommet? Det gamle regelverket fra Sivilforsvaret beskriver egen kabel forlagt i bakken inn til rommet - men om da kabelen kommer fra byggets hovedfordeling må det kravet vel gjelde for byggets inntakskabler
Har prøvd google uten hell. Var der ein overgangsperiode mellom FEB91 og NEK98 der ein kunne forsatt prosjektere etter FEB91? Slik som idag at prosjekt etter NEK2018 må utførast og ferdigstilles innen utgangen av 2023.
Har eit tilfelle av leiligheter i blokk som sannynligvis var prosjektert etter FEB91 men ferdigstilt i 2000, der det er brukt 2,5 kvadrat og 20A til komfyr. Ikkje anbefalt seffølgelig, men spørsmålet om det var lovlig.
Hei,
Når vi bygger midlertidig utstyr som skal offshore (Z-015 utstyr), så er det nå krav i Norsok at datasheet for utstyret skal være merket med Ikmin og Ikmax.
Ettersom utstyret vi bygger blir sendt fra rig til rig, og tilkobles ulike tavler/stikkontakter rundtomkring, så endrer kortslutningsnivået i tilkoblingspunktet seg for hver gang.
Vi trenger da å forutsette at ikmin er over f.eks 1kA og ikmax er under 10kA for eksempel. Vi ønsker da å bygge utstyr med lavest mulig ikmin for å være mest mulig fleksibelt, samtidig må ikmin være over ett visst nivå for at nedstrøms sikringer internt på utstyret skal fungere.
Ikmax begrenses av valgt utstyr, men også av tavlenormen. Slik jeg har forstått det så kan man ikke bygge tavler som stemples over 10kA. Stemmer det?
Så det vi pleier å gjøre er å skrive som forutsetning at utstyret må i tilkoblingspunktet ha mer enn 1kA og under 10kA. Febdok beregninger gjøres for å se hvor lavt vi kan ha ikmin, evt om vi må ha lavere ikmax.
Spørsmålet mitt er om vi tenker feil med dette? Kan man stemple utstyr med høyere ikmax enn 10kA? Evt om vi kan bygge utstyr etter andre normer enn tavlenormen?
Set i spesifikasjonen fra en spesifikk rig, og der oppgir de ikmax på 440VAC til 20kA, og da kan de da strengt tatt ikke bruke utstyret vi bygger om det stempes til 10kA.
Setter pris på tanker og innspill rundt dette.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.