Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1499 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9246 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 883 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 813 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 15 |
Vært hos en kunde nylig som har byttet ut Mspa til jacuzzi. jacuzzien trenger 20A men er opplegg for 16a(2,5) til Mspa. Kan man bytte ut 16a til 20a pga fast tilkobling? Er forlegningamper C.
Hei. Vi skal legge en stigekabel fra en tavle i et lager og ut til et utvendig permanent "byggestrømskap".
Lageret er et ubetjent lager og brukes sporadisk av en frivillig organisasjon. Lageret er bygd opp i bindingsverk av tre med åpne taksperrer / staver og er uisolert per dags dato.
Er det da lov å bruke tfxp åpent forlagt inni bygget? Ut av bygget ligger kabel i rør i jord.
Nå skal all lading foregå via ladestasjon fra 1.1.23. Men det er vel ikke kommet noen uttalelse fra DSB om sporadisk bruk slik som tidligere? Så kunden kan fortsatt lade i stikk på besøk og lignende?
Hei
Hvilke krav er det til CE-merking og hvordan skal det dokumenteres? Er det nok med at alt er CE merket og at det står i Samsvarerklæringen?
God dag! :)
Jeg er lite kjent med forskrifter i fjøs og kommer derfor til dere for svar :)
Jeg har et fjøs med sau, 100kvm. Er det noen som kan forklare meg hvilket krav det er til brannvarslingsanlegg?
Hva er, og hvor står kravet til batterikapasiteten på et batterianlegg som er tilknyttet UPSèr ombord på en FSU? Når er vi i en situasjon som avviker fra krav? Kan man da drifte videre?
Hei. Jeg har fått i oppgave å installere kursopplegg og vern til 1-fase motor for en dreiebenk. Motoren skal direktestartes med en motorvernbryter. Problemet da er et en eventuell nødstopp koblet via en kontaktor potensielt kan starte maskinen når nødstoppen resettes. Er det mulig å ha nødstoppen direkte på en av fasene til motoren, eller må man bare sette ned foten og si at direktestart med motorvernbryter er en dårlig løsning? Evt andre gode løsninger?
Hei!
Er det krav til termografring og ettertrekking med eller uten momentnøkkel på skinner og sikringsavganger?
Hei,
Er blitt sendt på en jobb for å installere stikkontakter i en EX-sone.
Jeg har ikke EX-kompetanse og firmaet jeg jobber for er ikke registrert i DSB sitt register for arbeid i EX-soner.
Stikkontakter som skal monteres er EX-godkjent, utstyret kunden skal koble til er ikke EX-godkjent.
Tror installatøren vår ser på dette som en vanlig installasjon. Jeg ser det slik at utstyret kan flyttes ut av rommet og mener rommet da ikke automatisk blir et EX-rom igjen.
Utstyret vi monterer er fortsatt ikke montert av personer med kompetanse på EX-soner eller av et firma med dette som registrert anleggstype hos DSB.
FEK §3
FEK §5
FEK §6
Om utstyret kunden vår har satt opp på rommet fjernes, må rommet reklassifiseres av personell med kompetanse på EX-intstallasjoner?
Hei, noen som har noe og referere til når det kommer til krav til styring av selvregulerende VK i takrenne ?
Takk for alle svar ! :D
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.